הקלטות מכינת עלי: "היטלר הכי צודק שיש; מאמינים בגזענות"

תיעוד הרבנים קשתיאל ורדלר חושף אמירות שנויות במחלוקת שנאמרות באופן תדיר במהלך שיעוריהם. בין היתר, נשמעו מצהירים: "החילוניות היא השואה", ו-"ערבים שמחים להיות עבדים" • בלעדי

זמן צפייה: 05:28

בלעדי: מכינת "בני דוד" בעלי התפרסמה בשנים האחרונות בעקבות אמירות שנויות במחלוקת של כמה מרבניה המרכזיים. רבני המכינה – וכן הישיבה השייכת לאותו גוף - מהווים את התשתית הדתית, הערכית והחינוכית של מי שמיועד להוביל את מערכת החינוך, ומהקלטותיהם עולות עמדות קיצוניות לגבי גזענות והשואה, אותן הם פורסים בשיעוריהם לאורך השנים.

לפי הרב קשתיאל, ראש ישיבת "בני דוד", האדונים הם היהודים והעבדים הם הערבים: "הכי טוב להיות עבד של יהודי. הם שמחים להיות עבדים". לדבריו, זה עניין ביולוגי: "יש מסביבנו עמים עם בעיות גנטיות. הערבי רוצה להיות תחת הכיבוש כי יש להם בעיה גנטית, הם לא יודעים לנהל מדינה, הם לא יודעים לעשות כלום. תראה איך הם נראים". בהתייחס לגזענות, הצהיר הרב כי "אנחנו מאמינים בגזענות. יש גזעים בעולם, ויש תכונות גנטיות של עמים, וזה דורש מאיתנו לחשוב איך לעזור להם. היהודים הם גזע מוצלח יותר".

אלי סדן, גיורא רדלר
אלי סדן, גיורא רדלר | צילום: החדשות 13

הרב גיורא רדלר, המלמד במכינה, הוקלט במהלך שיעור בנושא השואה כשהוא אומר לתלמידיו: "השואה זה לא שהרגו את היהודים. הומניזם, התרבות החילונית, זה השואה. השואה באמת זה להיות פלורליסטים".

"בואו נתחיל מהשאלה אם היטלר צודק או לא. הוא הבן אדם הכי צודק שיש, ודאי שהוא צודק בכל מילה שהוא אומר", ממשיך הרב. "באידיאולוגיה שלו הוא צודק. יש עולם גברי שנלחם, שעניינו כבוד ואחוות לוחמים, ויש את העולם הנשי הרכרוכי, המוסרי, של לתת את הלחי השנייה, ואנחנו חושבים שהיהודים הם אלה שנושאים את המורשת הזאת, ולכן הם האויב האמיתי. הוא צודק במאה אחוז, חוץ מזה שהוא בצד הלא נכון".

הרב גיורא רדלר
הרב גיורא רדלר | צילום: החדשות 13

"ראשי הבית היהודי – כהנא, סדן ופרץ, עושים שימוש במכינות הקדם צבאיות כדי להטמיע בחניכים ערכים משיחיים. החומרה שבדבר נובעת מכך שמשרד החינוך, שאמור להיות אחראי על התכנים נמצא בידיים שלהם", הסביר עו"ד יאיר נהוראי.

מהרב קשתיאל נמסר בתגובה: "אני מצטער וכואב ששיעור בזכויות אדם מקבל את החשיפה ההפוכה ממשמעותו – ביאור מודרני-סוציאליסטי למושג העבדות, שפריסת חסות משמעותה אחריות חברתית ודאגה לחלש. השימוש שלי בביטוי 'גזענות ועבדות' לא כוון למושגים השפלים והאכזריים שחווינו וחוותה כל האנושות, וצר לי מאוד על השימוש בביטויים שעלולים להתקבל בצורה מטעה ופוגעת".

הרב רדלר מסר: "הציטוטים נכונים אבל הוצאו מהקשרם. השיעור מנסה להסביר את ההיגיון החולני של היטלר ואת הסיבות והמניעים ההיסטוריים לשואה. יש כאן ניסיון ציני להשתמש בתקשורת ערב יום קדוש ונורא."

יאיר לפיד קרא לעצור את המימון למכינה בעקבות הכתבה: ״זו לא יהדות. אלו לא ערכים. אנשים שמדברים כך אינם ראויים להיקרא רבנים או לחנך בני נוער. חילונים הקימו את מדינת ישראל, כל השוואה לשואה היא תועבה גזענית וערבים לא רוצים להיות עבדים. המדינה צריכה לעצור לאלתר את מימון המכינה עד שיורחקו משם הרבנים הגזענים״.

בתגובה לדברים,יו״ר מרצ תמר זנדברג שיגרה מכתב למנכ״ל משרד החינוך, בדרישה להפסיק לתקצב את מכינת עלי: ״את מכינת עלי היה צריך לסגור מזמן. מי שנתן לשובניזם, הומופוביה ושאר השנאה שיוצאת מהמכינה להמשיך ולהשתולל, שלא יתפלא על האמירות המזעזעות שיצאו ממנה היום. פניתי למשרד החינוך בדרישה חד משמעית וברורה - להפסיק את מימון המדינה למכינת עלי״.

ח״כ סתיו שפיר מסרה בתגובה לכתבה: "כל הורה בישראל מוכרח להבין מיהו שר החינוך שביבי בחר לתפקיד החשוב במדינה: שליחה של חבורה מסוכנת וקיצונית שמתכננת שטיפת מוח גזענית, ומשיחיות לכל ילדי ישראל. כמו שנחשף בכתבה, בזמן שאתם תלכו לעבודה הילדים שלכם ילמדו את תורת הגזע. רוב הציבור מתנגד לאידיאולוגיה של פרץ וסמוטריץ - ולכן הם עברו מלנסות לשכנע את הציבור, לניסיונות להשפיע על ילדים בני 6. חייבים לעצור אותם לפני שהדברים האלה יעצבו את ערכי הדור הבא של ישראל".

יו״ר תע״ל אחמד טיבי בתגובה על דבריהם של הרבנים: ‏״כור ההיתוך של הנאציזם היהודי. בגרמנית זה היה נשמע אותנטי יותר״.