"נאבקים בחששות ובסטיגמות": הגברים שבוחרים לעבוד בגני ילדים

דרור ויובל נמנים על 118 הגננים שעובדים היום בישראל - תופעה שהולכת וצוברת תאוצה. חרף המחקרים שמציגים את יתרונות הנוכחות הגברית בגן, הם נאלצים להתמודד עם אתגרים רבים. "המגדר לא משנה"

זמן צפייה: 10:18

118 גברים עובדים היום בגני ילדים בישראל – תופעה שהיא עדיין שולית, אבל הולכת ותופסת תאוצה בשנים האחרונות. מחקרים שפורסמו בעולם מצביעים על לא מעט יתרונות שהנוכחות הגברית מביאה איתה לגן – מודל לחיקוי גברי חיובי, קידום השוויון בין המינים וחשיפת הילדים למגוון סגנונות משחק והוראה. למרות היתרונות, הגננים נתקלים בלא מעט מכשולים.

"כשגבר רוצה לעבוד בגן ילדים, הוא צריך לעבור מסכת של סטיגמות, להוציא אישור פלילי מהמשטרה", סיפר יובל גטרויר, גנן באשכול גנים בבלי. "זה לא בא ברגל. אם אישה רוצה לעבוד בגן ילדים היא פשוט צריכה להגיע. גבר צריך להילחם כדי להגיע לשם". רם זאבי, שעובד ב"דרור של גן", הוסיף: "זה באמת נושא קצת רגיש. זאת אינטימיות מסוימת שלא לכולם באה בטבעיות או נוח איתה".

עוד בחדשות 13:

ערבי צפייה וטריוויה: דור חדש של מעריצים חוגג 25 שנה ל"חברים"

"זה היה מפחיד": עשרות שוטרים פשטו על חתונה – עקב חוב של החתן

מבצע אשל: סיפורה המרגש של המשפחה שכוללת ארבעה אחים טייסים

Ulcna
גנן בגן ילדים

מעבר לחששות ההורים, הגננים מתמודדים עם סטיגמות רבות – שהרי "גבר אמיתי" לא מצופה להקדיש את חייו להחלפת חיתולים ולציור לבבות ליום המשפחה. "שואלים אותי אם אני הומו, למה שגבר ירצה לעבוד עם ילדים, אומרים שזה מקצוע של בנות", סיפר גטרויר. "אנחנו מצפים מגברים להיות חזקים ולא להרגיש רגשות", הסביר הגנן דרור כהן. "יכול היות שיש איזו סלידה מזה".

הילדים שמתחנכים אצל הגננים הגברים, עם זאת, מקבלים את המצב בטבעיות גמורה ובשמחה – וכך גם הוריהם. "כשהגעתי לגן ממש התעלמתי מכך", סיפרה נורית קונפורטס, אמא לילד ב"דרור של גן". "רק אחר כך כשסיפרתי לחברים ולמשפחה פתאום הלחיצו אותי – שאלו אם אני לא חוששת. אבל את מסתכלת על האדם שמולך ואת מבינה שהוא אדם וזה לא משנה בסוף. הוא לא נבחר בגלל המגדר שלו, אלא בגלל האיכויות שלו".