ניסוי חדשות 13: האם ילדי הגנים יצליחו לשמור על הנחיות המרחק?

לקראת השבת הפעילות במוסדות החינוכיים, אחד הדברים שמטרידים את הגננות הוא השאלה כיצד תישמר ההפרדה בין קבוצות הילדים וחלוקת הצעצועים בגן. סדרת מבחנים חושפת כי מדובר באתגר קשה ליישום

זמן צפייה: 06:55

באלפי גנים פרטיים וגני עירייה החלו השבוע בהכנות לחזרה המתוכננת של הילדים ביום ראשון. אחד הדברים שמטרידים מאוד את הגננות והסייעות הוא איך מצליחים לשמור על המרחק הפיזי בין הילדים: איך מקפידים על הפרדה בין שתי קבוצות בחלל הגן, ועל חלוקה סטרילית של הצעצועים והמשחקים. לשם כך ערכנו סדרת מבחנים בגן רותי – שבו הילדים חולקו לשתי קבוצות, בני שנתיים עד שלוש והגדולים בני הארבע.

הגן חולק לשני מתחמים, והילדים הופרדו לשתי קבוצות – בדיוק כפי שמתבקשות לעשות הגננות. אלא שלא חלפו שתי דקות - והילדים מצאו את דרכם זה אל זה. גם אחרי שביקשנו שוב, הילדים המשיכו לשחק יחד. "יהיה קשה לאכוף את זה", הסבירה מיכל דליות. בזמן האוכל הילדים הגדולים דווקא שמרו כל אחד על הצלחת והאוכל שלו - מה שאי אפשר לומר על הילדים הקטנים יותר באותה סיטואציה בדיוק. לני בן השנתיים הספיק כבר לטעום משלוש צלחות. וגם כשהאוכל נפל על הרצפה, זה לא בדיוק פגע לילדים בתיאבון.

גן ילדים
גן ילדים | צילום: חדשות 13

המתווה מחייב הפרדה בין הצעצועים כשלכל קבוצה משחקים משלה אבל עד כמה קל ליישם ולהסביר לקטנטנים שיש צעצועים שהם פשוט מחוץ לתחום? מסתבר שלא כל כך. "הילד מבין שהגננת לא מרשה לו לשחק בדברים האלה כי זה של הקבוצה השנייה", הסבירה דליות, "אבל הוא רוצה וברגע שהוא רוצה, הוא אימפולסיבי והחשק הזה עולה על כל דבר אחר, על כל חוק או איסור אז הוא יילך וייקח". גם בשעת היצירה היו לא מעט ריבים וויכוחים על הצבעים והחומרים.

כשהניסוי נגמר וההורים הגיעו לאסוף את הילדים, לא נראה היה שהתוצאות עומדות להשפיע על ההחלטה אם להחזיר אותם לגן ביום ראשון או לא. "תמיד יש חששות", אמרה אחת האימהות. "נכון שפה מדובר על חיידק ומשהו שהוא יותר מפחיד אבל אני מקווה שייזהרו". הורים נוספים הודו שאינם מאמינים שיהיה אפשר להקפיד על ההנחיות, וסיפרו כי טרם החליטו כיצד יפעלו עם החזרת הגנים לפעילות. אין ספק שלגננות וגם לסייעות מחכה משימה לא פשוטה להחזיר לילדים את השגרה שהם כל כך מחכים לה - ולהתרגל יחד איתם לגרסה חדשה של גנים עם חוקים ונהלים בעידן קורונה.

גן ילדים
גן ילדים | צילום: רויטרס

בתוך כך, הגנים אומנם צפויים לחזור לפעילות ביום ראשון - אך מסתמן כי ישנן כמה בעיות לקראת המהלך. ראשית, מעונות היום - שאומנם קיבלו אור ירוק ממשרד הבריאות, אבל לפי המתווה שמאפשר קבוצות של עד 17 ילדים - ל-30% מהילדים לא יהיה מקום, כלומר כמעט 35 אלף ילדים.

הבעיה העיקרית היא הגנים הפרטיים שעדיין לא הגיעו להסכם עם משרד האוצר - מה שאומר שמאות אלפי ילדים יישארו בבית ביום ראשון. בעיה נוספת היא הצהרונים, שכרגע לא פועלים בבתי הספר וגורמים שמעורבים מאוד בהפעלתם אומרים כי הם לא צפויים להיפתח בשבוע הבא. באוצר התקבלה לפני זמן קצר החלטה להזרים 450 מיליון שקלים לטובת הפעלתם וכן הפעלת שמטרפיות לילדי הגנים בימים שבהם לא נמצאים בגנים, ועכשיו השאלה היא אם הרשויות יירתמו להפעלה מהירה של המסגרות או שייקח זמן להתארגן.