בשכר ובתקציב החינוך: פערים גדולים בין המגזרים בערים המעורבות

נתונים שהוצגו לוועדה לענייני החברה הערבית חשפו את ההבדל בין החברה היהודית לערבית, לפיהם תלמיד יהודי בעכו יתוקצב ב-46 אלף שקל - לעומת שכנו הערבי, שיסתפק ב-36 אלף שקל. עבאס: "מחדל"

זמן צפייה: 02:12

דוח חדש שחובר עבור הוועדה לענייני החברה הערבית בכנסת חשף את הפערים בהשקעה בחינוך בין המגזר היהודי והערבי בערים המעורבות. הנתונים, שממחישים כיצד מונצח מעגל אי-השיוויון גם בתוך הערים שבהם גרים יהודים לצד ערבים, שופכים אור נוסף על הזעם והתסכול של החברה הערבית, שכזכור - התפרצו לכדי אלימות קשה בחודש שעבר.

בדוח צויין כי ישנם כ-470 אלף תלמידים שלומדים באחת מהערים המעורבות כמו לוד, עכו וירושלים, כאשר כשליש מהם ערבים. ברוב הערים המעורבות, התקציב לכל תלמיד ולכל כיתה בחינוך העברי גבוה בכ-9% עד 34% מהתקציב בחינוך הערבי. כך למשל, תלמיד בתיכון יהודי בעכו יתוקצב ב-46 אלף שקלים, בעוד שכנו בתיכון ערבי סמוך יתוקצב ב-36 אלף שקלים בלבד.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

"צעק 'אללה אכבר', כיוון – וירה": המחבל מצומת תפוח מואשם ברצח

גנץ נגד נתניהו: "איני זקוק לאישורך כדי להרוס מאחז בלתי חוקי"

צה"ל: אי פרסום פרטי קצין המודיעין שמת בכלא – לבקשת המשפחה

כיתה בבית ספר יסודי
כיתה בבית ספר יסודי | צילום: Shutterstock

בסופו של דבר, הפערים הללו באים לידי ביטוי בציונים, שכן, במבחני המיצב לדוגמה, ניכר פער גדול לטובת דוברי העברית, בכל התחומים. מלבד זאת, בעוד שיעור הזכאים לבגרות בקרב דוברי עברית בערים מעורבות טיפס בין השנים 2014-2019 מ-70% ל-75%, שיעור הזכאים מבין דוברי הערבית צנח מ-66% ל-63%, בממוצע.

הדוח, שבחן את הנעשה בחיפה, ירושלים, לוד, מעלות תרשיחא, נוף הגליל, עכו, רמלה ותל אביב-יפו, בדק גם מהם פערי השכר בין יהודים לערבים, וגילה כי יהודי שעובד בעיר מעורבת מרוויח עד 28% יותר מאשר ערבי שיעבוד בעיר כזו. בלוד, למשל, השכר הממוצע לגבר יהודי הינו כ-9,000 שקלים, ואילו אצל גבר ערבי המספר עומד על 7,000 שקלים.

רכבים שהוצתו במהלך מהומות בלוד
רכבים שהוצתו במהלך מהומות בלוד

ח"כ מנסור עבאס זעם על הממצאים, ואמר כי הם "משקפים מצב עגום בחצר האחורית של הערים המעורבות". לדבריו, אין מדובר רק באפליה אלא "בהזנחה ומחדל", כלשונו. שלושה ימים לפני שתושבע הממשלה, יו"ר רע"ם הבטיח כי "נשים את הדברים על שולחן הכנסת והממשלה".