המפגש בין סעידיאן לשוטרים: "אני פוסט טראומתי, נלחמתי עבורכם"

בתיעוד שהגיע לידי חדשות 13 נראה סעידיאן מביע את מצוקתו בפני שוטרים שעצרו אותו לבדיקה שגרתית: "אני נכה צה"ל, לבד בעולם. עשיתי את זה כדי שאתם תוכלו לחיות פה. רק רוצה להירדם בלילה"

זמן צפייה: 03:41

שבוע בדיוק חלף מאז שאיציק סעידיאן הצית את עצמו מול משרדי אגף השיקום שבפתח תקווה. מאז, הוא נאבק על חייו ומדינה שלמה נחשפה לזעקתם של נכי צה"ל בגוף ובנפש. הערב (שלישי) אנו חושפים תיעוד מיוחד שמאפשר הצצה למצבו של סעידיאן, ולתחושותיו הקשות לפיהן המדינה הפקירה אותו מאחור - והוא נותר לבד בעולם.

זה קרה בשעת לילה מאוחרת בתל אביב, בעיצומו של אחד מסגרי הקורונה. איציק נסע ברכבו, והתבקש על ידי שוטרים שהיו במהלך סיור לעצור בצד לבדיקה שגרתית. "מה? מה אתם רוצים?", שאל את השוטרים. "אני פוסט טראומטי, נכה צה"ל. יש לי רישיון, אני בשבילכם נלחמתי. אני לא מבין מה אתם רוצים. עשיתי לכם משהו לא בסדר?"

במשך דקות ארוכות נמשך העימות בין הצדדים, כאשר סעידיאן מוסיף לבקש מהשוטרים שיניחו לו - והם מצידם מנסים להרגיע את הרוחות. "אני לא מבין, אחי, על מה? מה אתם רוצים ממני? תעזבו אותי, אחי, תעזבו אותי. לא עשיתי לכם כלום. אני... אני פוסט טראומטי נכה צה"ל", מתחנן סעידיאן.

לכתבות נוספות בנושא >>

חשש במשרד הביטחון: הלומי קרב נוספים יפעלו כמו איציק סעידיאן

חבריו של איציק סעידיאן מאשימים: "המערכת היא זו שהציתה אותו"

בעקבות סעידיאן: זיו שילון מונה להוביל רפורמה באגף השיקום

איציק סעידיאן
איציק סעידיאן | צילום: חדשות 13

בשלב מסוים, סעידיאן הציג רישיון לשימוש בגראס רפואי בשל היותו נכה צה"ל, והסביר: "אני צורך את זה כתרופה... ויש לי רישיון לזה". השוטרים ניצבו לפני סיטואציה לא פשוטה, שכן הם הרי לא הכירו את סעידיאן ולא היו מודעים למה שעובר עליו. "אני פוסט טראומטי", הדגיש, "נכה צה"ל".

"בשבילכם אני... אני עשיתי את זה בשביל שלכם יהיה בסדר, שאתם תוכלו לחיות פה. אני פוסט טראומטי! אני נכה צה"ל. אתה ראית שיש לי רישיון שאני נכה צה"ל. אני רוצה לישון, להירדם בלילה. אני נלחמתי בשבילכם. אני רוצה בסך הכול... אין לי מה לעשות בחיים האלה. אין לי אפילו חבר אחד. חבר אחד אפילו אין לי".

איציק סעידיאן, נכה צה''ל הסובל מפוסט טראומה שהצית עצמו
איציק סעידיאן, נכה צה''ל הסובל מפוסט טראומה שהצית עצמו

בסופו של הערב סעידיאן נלקח לחקירה בתחנת המשטרה. גם שם, מול התמלילים, עולה המצוקה שלו. "אני הייתי צריך לשימוש עצמי", אמר לחוקרים. "השאירו אותי מאחור גם המדינה שלי וגם האזרחים. זה הדבר היחידי בעולם שעוזר לי להירגע, לאכול, לישון, אולי לפעמים גם לצחוק. הצבא לא נשאר לידי ואף אחד לא לידי. אני לבד בעולם".

ביחידת התביעות של המשטרה סברו שיש תשתית ראייתית נגדו ועל אף תלונותיו וזעקותיו הגישו נגדו כתב אישום. סעידיאן זעק, במשטרה ידעו, רשויות הרווחה ידעו וגם באגף השיקום שבו היה מטופל, אבל אותם גורמים לא שמעו את זעקתו ובשבוע שעבר הוא החליט, כאמור, להצית את עצמו. כעת, כש-95% מגופו שרופים, הוא ממשיך להיאבק על חייו בבית החולים.