מהצבא לבית החולים: תרבות התחקורים הצה"לית שמשמשת גם באזרחות

טייסים ישראלים פתחו חברה שעוזרת לחברות ולגופים להטמיע את שיטת התחקור שנהוגה בחיל האוויר, כדי לשפר ביצועים. "היום אפשר לראות ארגונים בכל העולם שעובדים על הקונספט הזה" • סיפור ישראלי

זמן צפייה: 06:38

תחקור אירועים בחיל האוויר מתבצע בשיטתיות, ונועד לברר איך אפשר לשפר. הדגש הוא על לקיחת האחריות האישית, הודאה בטעות, ורצון ללמוד ממנה. את התרבות הארגונית הזאת אופיר פלדי וחבריו מהשירות בחיל האוויר תרגמו למונחים אזרחיים. החברה שהקימו, "שמיים", עוזרת לחברות ולגופים שונים להטמיע את שיטת התחקור כדי לשפר ביצועים.

בבית החולים העמק שבעפולה מיישמים את תרבות התחקור הנהוגה בחיל האוויר ועורכים תחקירים בעקבות אירועים שונים. תחקיר האירוע והמסקנות שיוכלו לסייע בטיפול ביולדות הבאות נשלח מיד דרך היישומון המיוחד לכל הגורמים הרלוונטיים בבית החולים.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

הפיתוח החדשני שמשפר את היכולת לטיפול בהפרעות קצב הלב

האם שיקולי ביטחון לאומי הקשו על חוקרי פרשת הצוללות? • פרשנות

ניצחון למטופלים: בג"ץ עם צו ביניים שעוצר את רפורמת הקנאביס

תחקור בבית החולים העמק
תחקור בבית החולים העמק | צילום: חדשות 13

"כבר היום אפשר לראות ארגונים בכל העולם, החל מעמק הסיליקון בסן פרנסיסקו ועד כל מקום אחר שעובדים על פי אותו קונספט של תרבות התחקירים בחיל האוויר הישראלי", אמר אופיר פלדי, מייסד ומנכ"ל "שמיים".

"ברגע שבן אדם מתקפל ומתגונן, אז הוא גם פחות פתוח ללמידה. הוא בשלב של התגוננות ומה שמעניין אותו זה איך הוא לא חוטף על הראש", אמר ד"ר גיא דורי, מנהל מחלקה פנימית בבית החולים העמק. "בפורמט הזה כל אחד מביא את זה בצורה מאוד גלויה ואין את החשש מלקבל על הראש".

ההבדל העיקרי בתפישה הוא שלא מחכים לאסון, להתרסקות מטוס, או במקרה של בית החולים - למחדל בטיפול הרפואי שיפגע בחולה, אלא מתעכבים על הפרוצדורות השגרתיות ביותר, אלה שהרופאים עושים בכל יום כמעט באופן אוטומטי.