יותר הוצאו לחל"ת - פחות פוטרו: השפעת המגפה על נשים במשק

מדוח הקורונה התעסוקתית במבט מגדרי עלה כי נשים היוו רוב בקרב מבקשי העבודה בעיקר בימי הסגרים, זאת בין היתר משום שחלקן העדיפו להישאר בבית עם הילדים שנותרו ללא מסגרות, ולקבל דמי אבטלה

קורונה בירושלים
קורונה בירושלים | צילום: רויטרס

לרגל יום האישה הבין-לאומי שיחול מחר (שני), שירות התעסוקה פרסם את "דוח הקורונה התעסוקתית במבט מגדרי", אשר בחן את ההשפעות התעסוקתיות של משבר הקורונה על נשים לעומת גברים בישראל. בשירות התעסוקה הדגישו כי למרות שגם גברים וגם נשים נפגעו מהמשבר העולמי - אופייה של הפגיעה בכל אחד מהמגדרים שונה, וכתוצאה מכך - גם היקפיו והשלכותיו.

מהדוח עלה כי לאורך כל חודשי המשבר, נשים היוו רוב בקרב דורשי העבודה ושיעורן נע בין 52.5%-58.5%. התנודה הזאת, הסביר מנהל יחידת המחקר והמדיניות של שירות התעסוקה ד"ר גיל זהר, מבטאת את תלותן של הנשים בתנודתיות הסגירה והפתיחה של המשק. בין הסגרים, שיעור המובטלים בקרב הנשים לעומת הגברים דווקא התאזן, והתקרב למספרים שנראו עוד לפני משבר הקורונה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

גנץ: "בנט יכול להיות רה"מ, אך אני חלוק איתו על רוב הדברים"

הורוביץ: "היה מקום להחלטה של בית הדין בהאג לחקור את ישראל"

בוטל האיסור על כניסת ישראלים לארץ, הסועדים חוזרים למסעדות

לשכת התעסוקה
לשכת התעסוקה | צילום: החדשות 13

אחת הסיבות להבדלים בין המגזרים היא העובדה שנשים מהוות רוב במקצועות שנפגעו בסגרים, כמו למשל חינוך והוראה או מכירות ושירותים. מכאן, שיותר נשים הוצאו לחל"ת בזמן הגבלות הסגר - וחזרו לעבודה מייד עם הסרתן.

מעבר לעניין המקצוע עצמו, לרוב - הנשים הן אלו שנשארו בבית עם הילדים בזמן שמערכת החינוך נותרה סגורה, זאת בין היתר בשל העובדה כי זוגות העדיפו שבעל השכר הגבוה ימשיך לעבוד ובעל השכר הנמוך יממש זכאותו לדמי אבטלה, ולרוב - נשים מרוויחות פחות מגברים והן אלו שנאלצו לוותר על עבודתן.

דוח הקורונה התעסוקתית במבט מגדרי
דוח הקורונה התעסוקתית במבט מגדרי

נתון נוסף שעלה מהדוח הוא שלעומת הנשים, שכאמור ויוצאות לחל"ת בזמן הסגרים אך חוזרות די מהר לעבודה, אצל הגברים - שיעור המפוטרים גדול יותר, מה שמעמיד אותם ב"סיכון גבוה להדרדר לאבטלה ממושכת", כך על פי שירות התעסוקה.

בד בבד, קיימת עלייה עקבית ומתמשכת במספר דורשות ודורשי העבודה שאינם בחל"ת, דבר המרחיק אותם משוק העבודה. בדוח נכתב כי "כלל לא בטוח שהסיכוי של הנשים שנמצאות באבטלה ארוכת טווח להשתלב בחזרה בעבודה גבוה יותר, לאור מאפייני התעסוקה וההשתכרות שלהן וכישוריהן הדיגיטליים".

דוח הקורונה התעסוקתית במבט מגדרי
דוח הקורונה התעסוקתית במבט מגדרי

"הקורונה חשפה את פערי אי השוויון המגדרי המאפיינים את שוק העבודה הישראלי עוד טרום המשבר", הסביר מנכ"ל שירות התעסוקה רמי גראור. לדבריו, "הנתונים העולים מהדוח מציפים את המשמעויות של פערי השכר בין גברים לנשים ואת ההבדלים במשלחי היד".

"עלינו לחתור לצמצום הפערים המגדריים בשוק העבודה, בין היתר באמצעות הקניית כישורים ומיומנויות רלוונטיים לשוק העבודה המשתנה שיאפשרו לנשים להשתלב בתחומים מתגמלים יותר. כעת, משהמשק נפתח וחוזר לשגרה, בכוונתנו להתמקד גם בסיוע ממוקד לנשים כמו גם לאוכלוסיות אחרות".