דפי שנאה, פרופילים מזויפים ועברייני מין: סכנות האינסטגרם

לצד הריגושים שמציעה הרשת החברתית הפופולרית - נמצאים בה גם איומים שספק אם בני הנוער מודעים אליהם. "זה תמיד מגיע לפגיעה פיזית, גם אם זה מתחיל ברשת" • הסטורי שלנו, פרק 2

זמן צפייה: 11:14

הרשת החברתית אינסטגרם הפכה מזמן לפופולרית בקרב בני הנוער, שמעלים דרכה תמונות ושולחים מסרים חברתיים אחד לשני. עם זאת, לצד הריגושים שמציעה הרשת החברתית, קיימות בה לא מעט סכנות שספק אם בני הנוער מודעים אליהן. בין הסכנות ניתן למצוא פרופילים מזויפים ו"דפי שנאה" המפיצים תמונות מביכות, ואף ניסיונות סחיטה באמצעות תמונות מיניות.

סנ"צ ליאת קלינר, מפקדת מוקד 105 שהוקם במטרה לאתר עברייני רשת, סיפרה: "דפי שנאה הם פרופילים או משתמשים שנפתחים באינסטגרם עם השם של הילד בתוספת המילה 'HATE' (שנאה) ואליהם מועלים פוסטים ותכנים מעליבים". לדבריה, "באחד האירועים שנחקרו לאחרונה השתמשו בדפים אלו גם כדי להעלות תכנים מיניים".

כתבות נוספות בחדשות 13:

גורמים במערכת אכיפת החוק: נתניהו מנוע מלהיות מ"מ שר המשפטים

"לוזר": הנשיא טראמפ נחת בבריטניה – ותקף את ראש עיריית לונדון

מיטות אשפוז וסבסוד צהרונים: הרפורמות שיידחו בגלל פיזור הכנסת

עמוד שנאה שנפתח לצעירה באינסטגרם
עמוד שנאה שנפתח לצעירה באינסטגרם | צילום: החדשות 13

באינסטגרם מסתובבים גם עברייני מין שמנצלים את הפלטפורמה כדי להגיע אל הנערים וליצור איתם קשר. מאז הקמת מוקד 105 נעצרו כמה מבוגרים בחשד לניצול מיני של נערים באמצעות הרשת החברתית הפופולרית. אחד העצורים בפרשה הוא חיים דמינקר, תושב נהריה בן 55, שהתחזה לדוגמן וסחט תמונות מיניות מילדות ונערות. שלי הרוש, חוקרת במוקד 105 הוסיפה: "בסופו של דבר, תמיד זה מגיע לפגיעה פיזית - גם אם זה מתחיל ברשת".

מעבר לפרופילים מזויפים ועבריינות מין, האפליקציה גם קלה מאוד לפריצה. ""הקורבן מקבל הודעה עם האייקון המוכר של אינסטגרם וכשהוא לוחץ על הקישור, המצלמה במכשיר עוברת לידי צד שלישי", סיפר דורון וענונו מחברת צ'ק פוינט. לדבריו, "הפורץ מקבל שליטה על התוכן של האפליקציה ועל פרטי שם המשתמש והסיסמא ויכול לסחוט בקלות את הקורבן".