אמא המנהלת, אבא המורה: כך זינקה בישראל שיטת "החינוך הביתי"

1,260 ילדים בארץ לא הולכים לבית הספר מדי יום, אלא נשארים בבית ולומדים עם ההורים - ולפעמים אפילו גם עם סבא וסבתא. האם שיטת הלימוד הזו טובה? ע"פ המחקרים ובוגרי השיטה, כנראה שכן

זמן צפייה: 04:26

שעת צהריים, מושב עזריה, ודריה בת ה-15 בעיצומו של שיעור מדעי המוח עם סבא מנשה. היא יושבת ומעבירה לו את כל מה שלמדה עד עתה אודות הזיכרון לטווח הארוך. שיעור זה הוא רק אחד מתוך שגרת לימודים יום-יומית שלה ושל אחיה הצעיר שמרי.

אם רובנו רכשנו את הידע שלנו במתמטיקה, בלשון, בתנ"ך, בהיסטוריה ובעוד שלל מקצועות מהמורים בבתי הספר, שם למדנו 12 שנים - אצל דריה ושמרי התמונה קצת שונה. כבר תקופה ארוכה שקיימת מגמה הולכת וגדלה של חינוך ביתי, ולא מעט הורים מעדיפים שלא לשלוח את ילדיהם למוסדות החינוך, אלא דווקא ללמד אותם את הכול דווקא בבית.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

"אורלי בן ארי קראה בעבר לשי ניצן 'היטלר' ו'אל-קאעידה'"

בית הנבחרים יצביע היום על הדחת טראמפ – ויאשר את סעיפי ההליך

"שאבא יראה אותי": בת להרוג מאסון הכרמל הדליקה אבוקה לזכרו

דריה דוקטורי שלומדת בחינוך ביתי, וסבה מנשה
דריה דוקטורי שלומדת בחינוך ביתי, וסבה מנשה | צילום: חדשות 13

בשנת 2006, כשהחינוך הביתי עדיין היה בחיתוליו, נדמה היה שמדובר בתופעה חריגה ושולית. היום כבר ברור שלא כך הדבר. 1,260 לומדים בחינוך ביתי - עלייה של עשרה אחוזים ביחס ללומדים בבית בשנה שעברה, וזינוק גדול ביחס למספר הלומדים לפני כעשור.

ומה חושבים על כך בוגרי השיטה? "קיבלתי את כל הכלים לחיים מעולים", סיפרה דורה לוי, שכיום היא מדריכת סדנאות לאורח חיים בריא. "לא הרגשתי שחסר לי משהו - לא מבחינת ידע ולא מבחינת יכולות חברתיות". נוסף על כך, המחקרים דווקא מחזקים את דבריה. "במחקרים שנערכו בחו"ל, רואים שבוגרי החינוך הביתי מצליחים בכל הפרמטרים", הסבירה ד"ר ענבל כהן מידן, חוקרת חינוך ביתי באוניברסיטת בן גוריון. "בוגרי החינוך הביתי מציגים הישגים גבוהים מאוד ביחס לילדים שלמדו בחינוך הפורמלי".