הורים חרדים למשרד החינוך: ספקו לילדינו לימודי ליב"ה

לא ההנהגה החרדית מונעת לימודי אנגלית ומתמטיקה מהילדים והילדות שלומדים בבית הספר "דרכי יחזקאל", אלא דווקא המדינה. בצעד נדיר, עתרו עשרות הורים חרדים לבית המשפט: ממנו את בית הספר שלנו

זמן צפייה: 03:08

כבר שנים נשמעת הטענה שההנהגה החרדית מונעת מילדים וילדות חרדים לימודי ליב"ה, אבל בבית ספר החרדי, תלמוד תורה "דרכי יחזקאל" במבשרת ציון, דווקא המדינה, משרד החינוך והרשות המקומית, מונעים מהתלמידים ללמוד מתמטיקה ואנגלית. לכאורה בניגוד לחוק.

לכול ילד בישראל יש זכות לקבל חינוך ממלכתי המוכר וממומן על ידי הממשלה, אך כרגע ההורים לתלמידים בבית הספר מממנים חלק ניכר מהלימודים בכספם - ונאלצים לשכור בעצמם את הכיתות ואת המורים. היום (ראשון), בצעד נדיר, פנו עשרות הורים חרדים לבית המשפט בדרישה: ספקו לילדינו חינוך ממלכתי - וממנו את בית הספר.

ההורים, שמתגוררים במבשרת ציון, פנו למועצה המקומית ולמשרד החינוך וביקשו חינוך ממלכתי, בפיקוח המדינה. "אנחנו רוצים להיות ממלכתיים. לי יש שני בנים בצבא" אומר אוהד הלפרין, ממקימי בית הספר. "הילדים שלנו לא פוחדים מהחילונים, להפך, הם מייצרים קשרים. והחילונים לא מפחדים מהם כי הם רואים שהם בני אדם. הם יכולים ללכת לצבא, הם יכולים ללכת לשירות לאומי".

יורם שמעון, ראש מועצת מבשרת ציון, טוען שלילדים האלו יש פתרון אחר – "הם יכולים להשתלב בבתי ספר קיימים", הוא אומר. אך זה לא מדויק, בתי הספר שעליהם מדבר שמעון מיועדים לאוכלוסיה מסורתית ולציונות הדתית, לא לחרדים.

תלמידים חרדים בתלמוד תורה דרכי יחזקאל
תלמידים חרדים בתלמוד תורה דרכי יחזקאל | צילום: חדשות 13

ההורים הם חרדים מודרניים וחוזרים בתשובה, רוצים שהילדים שלהם יזכו להשכלה כללית, ירכשו מקצוע, יתגייסו לצבא. ובשונה מרוב רובם של בתי הספר החרדיים, בתלמוד תורה "דרכי יחזקאל" לומדים הילדים, מגיל גן ועד כיתה ח', לצד לימודי הקודש גם מתמטיקה, אנגלית ומדעים. "לומדים כאן גרפים, מתמטיקה ברמה גבוהה", סיפר ילד אחד הלומד בבית הספר לחדשות 13. "חשבון ואנגלית זה חשוב לכול בן אדם", מסכים איתו תלמיד אחר. "גם היסטוריה, אתה צריך ללמוד היסטוריה, מה קרה בעבר. אני נולדת לפני 13 שנה. אבל אני לא יודע מה קרה לפני 45 שנה, 200 שנה, 1,000 שנה גם".

עו"ד הרן רייכמן, הקליניקה למשפט ומדיניות החינוך באוניברסיטת חיפה: "אלו חרדים שכל מה שהם מבקשים זה להיות חלק מהמדינה, להשתלב בה, להיות מועמדים בשוק התעסוקה ולהשכלה גבוהה. והדבר הזה שכולנו רוצים והתקווה שהם נותנים מסורבת כרגע על ידי משרד החינוך והרשות המקומית".

תלמידים חרדים בתלמוד תורה דרכי יחזקאל
תלמידים חרדים בתלמוד תורה דרכי יחזקאל | צילום: חדשות 13

ממשרד החינוך נמסר כי "המשרד פותח בתי ספר ממלכתיים חרדים, ובתוך כך פועל כדי לסייע לתלמידים המדוברים".