תחקיר חדשות 13: נשים טוענות שבכיר בהדסה הטריד אותן מינית

ד"ר רון כרמלי נחשב ל"כוכב רפואי", אך עובדות וסטודנטיות מספרות על התנהגות לא ראויה: "ביקש שאפתח את המעיל ואראה לו את גודל החזה". בית החולים: "תלונה לא אמינה – פרובוקציה יזומה"

זמן צפייה: 07:21

ד"ר רון כרמלי הגיע לפני שנתיים לעמוד בראש המחלקה לכלי דם בבית החולים "הדסה עין כרם" שבירושלים. המנכ"ל, אליו מקורב כרמלי, המליץ עליו וכתב: "מדובר בכוכב רפואי, נכס של ממש להדסה". עם זאת, משורה ארוכה של עדויות שהגיעו לחדשות 13 עולות טענות חוזרות להטרדות מיניות לכאורה מצד הרופא כלפי נשים, רובן כפופות לו במסגרת העבודה.

נ' עבדה עשרות שנים כמתאמת השתלות לחולי סרטן בהדסה עין כרם, לאחר שהבוס שלה יצא לפנסיה, היא חיפשה עבודה חלופית בבית החולים. כאשר נתקלה בו במסדרונות בית החולים פנתה אליו בבקשה להתראיין עבור משרה פתוחה אצלו. "הוא מסתכל עלי ואומר לי 'תפתחי את המעיל שלך שאראה את גודל החזה שלך'. אחר כך הוא לקח את היד שלו והסביר: 'תראי, אם הציצי שלך גדול מכף היד שלי – את לא מתאימה'".

העובדת הגישה תלונה אצל הנציבה למניעת הטרדות מיניות, וזו קבעה כי ד"ר כרמלי "אכן הודה שחיווה דעה על העדפותיו לגודל חזה של נשים, אולם שכל השיחה התקיימה כדאחקות כאשר היא זו שהחלה בכיוון השיחה". כרמלי לא הועלה לוועדת משמעת אך הוא "ננזף והוזהר. הובהר לו כי הנהלת הדסה רואה בחומרה התבטאויות כאלה".

עוד בחדשות 13:

לאחר שלוש שנים: הדיקן שהורשע בהטרדה מינית יחזור ללמד

"עסק מסובך": כיווני החקירה בתעלומת הרצח של נאוה אלימלך

בכיר ברשות מקומית שהתנהלה נגדו חקירה – שם קץ לחייו

רון כרמלי
רון כרמלי | צילום: חדשות 13

תגובת ביה"ח הדסה וד"ר רון כרמלי: "המתלוננת שפוטרה מהדסה על רקע אי התאמה ולאחר הליך שהקיף גם את בית הדין לעבודה, נבדקה ע״פ החוק למניעת הטרדות מיניות ונמצאה לא אמינה, ושאין בה הטרדה מינית. טענתה כי הקליטה את השיחה האקראית במסדרון! לא אוששה. ע״פ הרופא, היא פנתה אליו במסדרון בלי הכרות מוקדמת עימו, במה שנשמע כמו פרובוקציה יזומה, כשהשמיעה הערה הקשורה ל'נתונים הפיזיים של מזכירתו' וכיצד נבחרה. הרופא השיב בציניות תגובה לא ראויה. הוא זומן למנהל משאבי אנוש לבירור התגובה. הוחלט, שאין מקום לכל הליך משמעתי נגדו אך הובהר לו שאין מקום בהדסה לביטויים מסוג זה כמו זה, גם במענה לפרובוקציה. לא ידוע להנהלה על תלונות אחרות כלשהן בנושא התנהגות לא הולמת או חשד להטרדה מינית מצד ד״ר כרמלי כלפי מי מצוות הדסה. ד״ר כרמלי הינו מנהל מחלקה ורופא מנתח כלי דם בכיר מוערך איכותי ומסור בהדסה, עם רקורד מרשים גם מעברו בבית חולים ״כרמל״ שם שירת כמנהל מחלקה. הובהר כי בנוסף להגשת התלונה נסתה המתלוננת לשדל לפחות עובדת נוספת להתלונן נגד הרופא, העובדת (א׳) פנתה ביוזמתה לדווח על כך. הנהלת הדסה לא תטייח שום תלונה בנושא הטרדה מינית ותשאר שקופה ואמיתית כאשר היא מאמינה שאין מקום להתנהגות בלתי הולמת מכל סוג שהוא בבית החולים ועל ידי מי מעובדיה - מהזוטר עד הבכיר".

תגובת פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל בית החולים הדסה: "ד"ר כרמלי שאותו למדתי להכיר סביב גיוסו להדסה, אכן נהיה חבר אישי. אני מאוד מעריך אותו מקצועית וחברית, זה נכון שיש לו סגנון מיוחד ובלתי מהוקצע, כזה שאנחנו קוראים לו בסלנג 'BRAD' אך מעולם לא שמעתי שום תלונה עליו על התנהגות שאינה הולמת או על הטרדה מינית. באם תונח תלונה או תלונות כאלה לפני, למרות החברות ביננו, לא אהסס לפעול כמתבקש".

תגובת האוניברסיטה העברית: "הרופא אינו חבר סגל באוניברסיטה, למרות זאת, מרגע שהתקבל מידע מצד שתי סטודנטיות על שימוש בשפה בוטה וגסה מצידו, הנציבה ביצעה תחקיר פנימי ובכירים באוניברסיטה הסבירו לרופא את כללי ההתנהגות המצופים ממנו בעבודה עם סטודנטים".