בג"ץ דחה עתירה לשינוי מדיניות גירוש עובדים זרים

נדחתה בקשת המשפחות הפיליפיניות להקפיא את מעצר וגירוש ילדים בוגרים ומשפחותיהם בזמן שנת הלימודים. עו"ד דוד תדמור: "מדיניות רשות ההגירה מנוגדת לערכי היהדות, המוסר והדמוקרטיה"

זמן צפייה: 00:10

בג"ץ דחה היום (חמישי) את עתירת המשפחות הפיליפיניות לשינוי מדיניות הגירוש. בעתירתן ביקשו המשפחות, בייצוג עו"ד דוד תדמור, כי רשות האוכלוסין תבהיר כי אין בכוונתה לאתר, לעצור ולגרש ילדים בוגרים ומשפחותיהם במהלך שנת הלימודים.

"מדובר בעתירה התוקפת מדיניות כללית, המבקשת סעדים גורפים כלפי ציבור גדול שביחס לרובו טרם ננקטו הליכים מינהליים כלשהם", נכתב בנימוק. "נראה כי בנסיבות אלה לא מוצו כראוי ההליכים המקדמיים הנדרשים קודם להגשת עתירה מעין זו".

עו"ד דוד תדמור, המייצג את המשפחות, אמר בתגובה: "בית המשפט העליון דחה את עתירתנו מטעמים פרוצדורליים בלבד, של 'אי מיצוי הליכים'. בכל הכבוד, רשות ההגירה שינתה מדיניות, לדעתנו שלא כדין. בימים אלה של טרם בחירות, בהם הכנסת והממשלה אינם מתפקדים, מהווה בית המשפט את המוצא האחרון. אנו נשקול מה הדרך הנכונה לשוב ולהביא סוגיה זו בפני בית המשפט העליון, כבר בימים הקרובים. נזכור כי הילדים האלה לא בחרו את מקום לידתם, חינוכם ושפתם, לא את בית ספרם ולא את חבריהם. הם לא בחרו מרצונם במעמד של שוהים שלא כדין. אין בהם ולו שמץ של אשם – רק נסיבות חיים, שמעולם לא היו בשליטתם. הם ישראלים לכל דבר וישראל היא ביתם היחיד. לדעתנו המדיניות שמפעילה רשות ההגירה אינה חוקית - בנוסף להיותה מנוגדת לערכי היהדות, המוסר והדמוקרטיה".

עוד בחדשות 13

לאחר שחבריהן שילמו ערבות: האחיות הפיליפיניות שוחררו ממעצר

הילדות שעומדות בפני גירוש לפיליפינים: "הדבר הכי מפחיד שקרה"

יממה אחרי שהורדו מהמטוס: אם ובנה גורשו לפיליפינים

תלמידים מפגינים נגד גירוש חבריהם בבית הספר ''ביאליק-רוגוזין''
תלמידים מפגינים נגד גירוש חבריהם בבית הספר ''ביאליק-רוגוזין'' | צילום: ירון יראל, החדשות 13

בשבוע שעבר הורה בית המשפט המחוזי בתל אביב לשחרר את האחיות מיקה ומאורין בנות 9 ו-12, והוריהן שילה ורנדי, שעומדים בפני גירוש ונעצרו לפני כשבועיים עד לתום ההליכים בעניינם. זאת לאחר שהורי ותלמידי בית הספר בלפור בתל אביב שילמו את סכום הערבות, שעמד על 20 אלף שקלים.

סגן ונשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב אמר כי "הרחקת המבקשים במצבם מן הארץ בשלב זה, עלולה להסב להם נזק ולהיות בעלת השלכות מיוחדות על המבקשים, ובמיוחד על הקטינות ומצבן הנפשי בהיותן ילדות בנות 9 ו-12, הנעקרות מהמסגרת החינוכית והחברתית שבה הן מצויות ומורחקות לארץ שהיא זרה מבחינתן. נזק העולה, לטעמי, על הנזק הצפוי, אם קיים בכלל, מהישארותם בארץ".

עורכי הדין שייצגו את המשפחה, מיכל פומרנץ, נטע מישלי וגידי אייזן, בירכו על ההחלטה: "אומנם אין בכך סוף למאבק על מעמד המשפחה בישראל, אבל שחרורן של הילדות מרגש ביותר".

חבריהן של מיקה ומאורין מפגינים נגד גירושן מחוץ לדיון בכלא גבעון
חבריהן של מיקה ומאורין מפגינים נגד גירושן מחוץ לדיון בכלא גבעון | צילום: Uci

לפני כשלושה שבועות חבריהן של מיקה ומאורין הפגינו מחוץ למתקן הכליאה בכלא גבעון שבו שהו. במכתבים שהעבירו לחבריהן כתבו הילדות: "זה הדבר הכי מפחיד שקרה לנו".

"ביום ראשון בשעה שש בבוקר דפקו לנו בדלת משטרת ההגירה", כתבה מיקה. "עכשיו אני פה במין כלא כזה עם המשפחה שלי. אבא שלי לא נמצא איתנו כי הם שומרים בין בנות לבנים. ממש קשה לנו כאן. אני ואחותי בקושי אוכלות. אמא שלי ממש דואגת לנו". עוד כתבה: "הם מתייחסים אלינו בכבוד, אבל אנחנו לא אמורים להיות כאן. רציתי להגיד תודה רבה לכל מי שעוזר לנו לצאת מפה, ועושה את כל מה שהוא יכול. זה עוזר לנו להישאר חזקים".

רוזמרי ורוהאן פרז
רוזמרי ורוהאן פרז

שבוע לפני כן גורשו לפיליפינים רוזמרי פרז, ובנה רוהאן בן ה-13. זאת, יממה לאחר מועד גירושם המתוכנן - שנדחה לאחר שהאם התפרעה במטוס, והשניים הורדו ממנו והוחזרו למתקן רשות האוכלוסין וההגירה בנתב"ג. הדיון בבקשת הערעור על גירוש השניים נקבע לאותו יום בבוקר, אך בתי המשפט המחוזי והעליון לא נענו לבקשת עורכי הדין להקפיא את הגירוש עד לקיומו. זאת, בין היתר, בשל היותה של האם שוהה בלתי חוקית מאז 2007, והעובדה שלא הסדירה את מעמדה ומעמד בנה.

יממה קודם לכן אישר בית הדין את הגירוש של האם ובנה והם נלקחו לטרמינל 3 לקראת הטיסה, לאחר שעורכי הדין של השניים הגישו בקשות דחופות לבית המשפט למתן צו ביניים להקפאת הגירוש – וכאמור נדחו.

לאחר שהורדו מהטיסה ביום ראשון בערב, הגיעו עשרות חברים ותומכים להפגין מחוץ למתקן. "פשוט זרקו אותנו למטוס בלי כלום", סיפר אז רוהאן. "אמרתי להם: אני רוצה להישאר פה, לא עשינו כלום רע, אמרתי שאני מתחנן להישאר פה. אין להם לב. הם חושבים רק על חוקים, לא אכפת להם איך אנחנו מרגישים".