אמו של סלמסה: "אין צדק, קברנו את הפרחים שלנו - ולא כואב להם"

13 מפגינים נעצרו במהלך הפגנות בירושלים. זאת, בתום דיון בנושא "הכישלון הלאומי המתמשך בקליטת יהודי אתיופיה", וברקע שחרורו ממעצר של הקצין שירה בטקה. "שוטר רוצח חייב להיות בפנים"

זמן צפייה: 00:39

עשרות מפגינים יוצאי אתיופיה השתתפו היום (שני) במחאה שנערכה בשני מוקדים בירושלים, לאחר דיון שהתקיים בכנסת בנושא ה"כישלון הלאומי המתמשך בקליטת יהודי אתיופיה", וברקע שחרורו ממעצר של הקצין שירה בטקה. בהפגנה שנערכה בגן הוורדים שמול הכנסת נעצרו על ידי המשטרה שבעה מפגינים, ובהפגנה שנערכה ברחוב יפו נעצרו שישה בני אדם שניסו לשבש את תנועת הרכבת הקלה.

אמו של יוסף סלמסה, שמת לפני כחמש שנים - לטענת המשפחה כתוצאה ממעצר אלים - קראה: "אין צדק - קברנו את הפרחים שלנו, ולא כואב להם. הם רואים אותנו פחות מכלב, עוד אמא תקבור את הילד שלה". עוד הוסיפה האם: "תשמרו על עצמכם בבקשה, אמא של סלמון לעולם לא תראה את הבן שלה".

במהלך ההפגנה המשיכו המוחים לצומת הרחובות רבין וזוסמן, הסמוך לבית המשפט העליון, וחסמו צירי תנועה. בהפגנה השתתפה גם משפחת טקה, ואביו של סלמון, הצעיר שנהרג מירי קצין לפני כשבועיים, נשא דברים בשפה האמהרית. המפגינים קראו: "שוטר רוצח חייב להיות בפנים".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190715-1425' autoplay='0' credit='' desc='הפגנת יוצאי אתיופיה בירושלים' kid='1_hhmy8jo6' duration='23'']

עוד בחדשות 13:

הקצין שירה למוות בסלמון טקה שוחרר ממעצר בית

נציגי העדה האתיופית ליועמ"ש: "ישנם תפוחים רקובים במשטרה"

מוואדי סאליב ועד מאבק העדה האתיופית: המחאות האלימות בישראל

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-20190715-1452' autoplay='0' credit='' desc='בני גנץ בדיון בכנסת' kid='1_pizoknlg' duration='407'']

בדיון בכנסת אודות שילוב יוצאי אתיופיה בחברה הישראלית, נאם השר יואב גלנט והשיב מטעם הממשלה לביקורת הח"כים על התנהלותה בפרשה. במהלך נאומו, עזבו המשפחות טקה וסלמסה את אולם הכנסת.

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, נאם בדיון והצהיר כי "הקליטה אינה 'זבנג וגמרנו'". לדבריו, "אסור לנו לשכוח כי הרעיון הוא 'עליה וקליטה'. תהליך מתמשך שבחלק של העלייה אינו מהווה אלא את הפרק הראשון. הפרקים הנוספים שמשכם שני דורות לפחות – ההורים העולים ודור ההמשך שלהם, חייבים להיות לנגד עיננו. כל הסתכלות אחרת היא קצרת טווח ולא נכונה".

"נדרש בישראל באופן הרחב, הקמת קבינט חברתי שיעזור באיחוד החברה הישראלית על כל גווניה ושבטיה ושיעסוק בשאלה כיצד אנו חיים ביחד", הוסיף גנץ. "אנחנו מתפרקים מבית. היום זה להט"בים, אתמול ישראלים ממוצא אתיופי, מחר זה עולי חבר העמים וזה כל הזמן ערבים ויהודים. אנחנו בסכנה מבית, בסכנה מעצמנו. כדאי שניקח את זה לידיים ונסדר את זה".

שותפו של גנץ לראשות המפלגה, יאיר לפיד, התייחס אף הוא לנושא בדיון בכנסת. "מאז שאני זוכר את עצמי - לראשונה יש בישראל ממשלה שאני מתבייש בה. קהילה שלמה של יהודי אתיופיה הוזנחה, ילדים ממוצא אתיופי אומרים לעצמם שאין להם סיכוי במדינה הזו שהביאה אותם הנה".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-20190715-1456' autoplay='0' credit='' desc='יאיר לפיד בדיון בכנסת' kid='1_rh27p5ni' duration='322'']

ח"כ איציק שמולי נשא אף הוא דברים. "ראיתם פעם ילד אתיופי שהתחפש לשוטר? שמעתם על ילדים כהי עור שסירבו לשחק עם ילד לבן בגינה ציבורית? דמיינתם פעם איך להסתיר את צבע העור שלכם רק כדי להתקבל לעבודה או להיכנס למסיבה? נתקלתם בחייל שקראו לו 'לבן מסריח', בילדה בגן שתורה להיות אמא של שבת מעולם לא מגיע? אנחנו מספרים לעצמנו שכולנו עיוורי צבעים. אבל בישראל 2019 הצבע קובע אם תוכל להתהלך בחופשיות, עד כמה כשרה תיחשב יהדותך, אם תהיה חשוד מראש בכל פשע בשכונה. הגיע הזמן לתקן, להתבונן פנימה ולהבין באמת את עוצמת השבר והכאב. ולתקן".

ח"כ פנינה תמנו שטה אמרה בדיון כי "הייתי שמחה לעמוד כאן כפוליטיקאית, ולדבר אתכם על המחייה ועל הבריאות. אבל השבועיים האחרונים היו בשבילי גיהינום. ראינו 140 אלף איש בדיכאון, ודיברו רק על האלימות. ראש הממשלה לא נמצא פה - כנראה שהפוליטיקה חשובה לו יותר מאיתנו".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-events-20190715-1527' autoplay='0' credit='' desc='פנינה תמנו שטה בדיון בכנסת' kid='1_pf4hfitg' duration='53'']

הבוקר החליט בית המשפט לשחרר ממעצר בית את הקצין שירה למוות בסלמון טקה, תחת איסור כניסה לתחנת המשטרה זבולון למשך 45 ימים, ואיסור הגעה לזירת הירי בקריית חיים. בדיון הודיעה נציגת המחלקה לחקירות שוטרים כי החקירה הסתיימה והתיק הועבר לפרקליטות. בעקבות הרפורמה בעבירות ההמתה שנכנסה לתוקפה לפני חמישה ימים, הומרה העבירה המיוחסת לקצין מהריגה ברשלנות להמתה בקלות דעת, שדינה עד 12 שנות מאסר.

נציגת מח"ש אמרה במהלך הדיון בבית המשפט השלום בחיפה, כי החוקרים נמצאים בקשר רציף עם בני משפחתו של סלמון טקה, ומעדכנים אותם בשלבי ההליך והחקירה. היא הוסיפה כי טרם התקבלה החלטה אם הקצין יחזור לעבודתו במשטרה וכי הוא משתף פעולה עם חוקריו. הקצין נכנס לאולם כשהוא מלווה באבטחה כבדה של מספר שוטרי יס"מ.

דיון ב''כישלון הלאומי המתמשך בקליטת יהודי אתיופיה''
הפגנת יוצאי אתיופיה בירושלים, לאחר הדיון בכנסת | צילום: חדשות 13

משפחתו של טקה הגיבה להפחתת חומרת העבירה: "כל שמשפחתו של סלומון טקה מבקשת הוא גילוי האמת ואת עשיית הצדק. למרבה הצער, החלטות מח"ש והפרקליטות עד כה, בהודעותיהן לציבור, בהדלפות על נטייתן לייחס אחריות מופחתת לשוטר שהרג את יקירן בדמי ימיו ובקוצר ידן להתמודד עם הכפשת שמו - אינן מבשרות טובות. מלכתחילה השוטר היורה קיבל יחס שונה וסלחני כאשר הושם במעצר בית בבית מלון למרות שירה והרג את סלמון".

"יחס זה בולט לנוכח מדיניותן הרשמית של רשויות אכיפת החוק לבקש מעצר על מנת למנוע מסוכנות ושיבוש חקירה באירועים אחרים המסתיימים במותו של אדם", הוסיף פרקליט משפחת טקה. "המשפחה רואה בשחרורו של השוטר ממעצר בית המשך ישיר לאותה התנהלות מצערת. מבלי לגרוע מכך נבקש להבהיר כי העבירה המיוחסת לחשוד כעת -'המתה בקלות דעת', שעונשה המירבי הוא כיום 12 שנות מאסר - סווגה לפי הדין הקודם כהריגה".