מחצית מתושבי ת"א גרים בשכירות; הכי הרבה מובטלים - בבני ברק

מנתוני הלמ"ס על הרשויות המקומיות לשנת 2017 עולה כי שיעור מקרי המוות בג'סר א-סרקא הוא הגבוה ביותר • ל-45% מתושבי רהט אין תעודת בגרות • בתל אביב גובים את תשלום הארנונה הגבוה ביותר

תל אביב ובני ברק
תל אביב ובני ברק | צילום: shutterstock

מחצית מתושבי תל אביב גרים בשכירות ובני ברק היא העיר בעלת שיעור האבטלה הגבוה ביותר - כך עולה מנתוני קובץ הרשויות המקומיות לשנת 2017 שפורסם היום (ראשון) על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ובו מוצגים נתונים על 255 הרשויות המקומיות בישראל. עוד עולה כי 45% אחוז מהתושבים ברהט אינם בעלי תעודת סיום תיכון או תעודת בגרות, וכי רמת השרון היא העיר עם שיעור הסרטן הגבוה ביותר לנשים.

כתבות נוספות בחדשות 13:

תחלואה גבוהה ופיקוח לקוי: דוח מבקר חריף על הזיהום במפרץ חיפה

רבע מהאוכלוסייה מתחתן לפני גיל 21; רוב הגירושים – לאחר יותר מעשור

זוהמה, קשיים כלכליים וסכנות ביטחוניות: דוח המבקר על ירושלים

כוח אדם ומגורים: שיעור הלא מועסקים בבני ברק הוא הגבוה ביותר; בתל אביב חצי מהתושבים גרים בשכירות

שיעור האבטלה בשנת 2017 עמד על 4.2%, כאשר הנתון הגבוה ביותר נרשם בבני ברק, שם היו 6.2% לא מועסקים. ל-68% מתוך משקי הבית בישראל יש בעלות עצמית על דירה, כאשר ברהט הנתון עומד על 95% מהתושבים. 26% ממשקי הבית בישראל חיים בשכירות, כאשר בתל אביב חצי מהתושבים גרים בשכירות.

ריבוי טבעי
ריבוי טבעי | צילום: למ''ס

נתונים דמוגרפיים: בני ברק העיר הצפופה ביותר עם למעלה מ-26 אלף תושבים לקמ"ר

בשנת 2017 היו בישראל 255 רשויות מקומיות והאוכלוסייה מנתה כ-8.8 מיליון תושבים, כאשר 74.8% מהם התגוררו בתחומי העיריות. צפיפות האוכלוסייה עמדה על 387.4 תושבים לקמ"ר בממוצע, כאשר העיר הצפופה ביותר הייתה בני ברק עם 26,368 תושבים לקמ''ר.

היקף ההגירה הפנימית עלה ב-2.2% לעומת השנה שלפני ועמד על כ-267 אלף נכנסים או יוצאים, כאשר חריש הובילה עם שיעור הגירה פנימית של 847 אנשים לכל אלף תושבים - גידול אוכלוסייה של 160% לעומת השנה הקודמת. שיעור הריבוי הטבעי בארץ היה 15.7 בממוצע לאלף תושבים, כאשר הריבוי הטבעי גדל ככל שרשות נמצאת באשכול חברתי-כלכלי נמוך יותר. ברשויות מקומיות יהודיות בעלות צביון חרדי וברשויות מקומיות מוסלמיות נמצאו שיעורים גבוהים במיוחד של ריבוי טבעי.

בריאות ותוחלת חיים: בג'סר א-זרקא נרשם שיעור מקרי מוות יותר מכפול מהממוצע הארצי

הרשות שבה שיעור מקרי המוות היה הגבוה ביותר לאלף תושבים בין השנים 2017-2013 היא ג'סר א-זרקא עם 9.3 מקרי מוות, והרשויות עם השיעור הנמוך ביותר הן מודיעין-מכבים-רעות ושוהם עם 3.2. הממוצע הכלל ארצי עומד על 4.2. מודיעין עילית היא הרשות עם שיעור הילודה הגבוה ביותר עם 7.7 לכל אלף תושבים, ומהצד השני עומדות קריית טבעון ועוספיא עם 1.8 לכל אלף תושבים כאשר הממוצע הארצי עומד על 3.1.

גם בתחומי בריאות נוספים - שיעור מקרי סכרת ועודף משקל או השמנה בקרב תלמידים - בג'סר א-זרקא נרשמו השיעורים הגבוהים ביותר, כאשר שיעור מקרי הסכרת בה עמד על כ-138 לכל אלף תושבים, יותר מכפול מהממוצע הארצי שעמד על 56 לכל אלף תושבים. כמו כן, כ-44% מתלמידי כיתות א' בג'סר א-זרקא בשנת 2017 סבלו מעודף משקל או מהשמנה, וכ-59% מתלמידי כיתות ז'. מודיעין עילית היא הרשות עם שיעור עודף המשקל הנמוך ביותר אצל תלמידי כיתות א' עם 8.5% בלבד, וגם אצל תלמידי כיתות ז' עם כ-17%. הרשות המקומית עם שיעור הסכרת הנמוך ביותר הן בנימינה-גבעת עדה עם 37.4 מקרים על כל אלף תושבים.

שיעור הסרטן הכללי לגברים בארץ בין השנים 2015-2011 עומד על כ-330 מקרים לכל מאה אלף תושבים, כאשר הרשות עם השיעור הגבוה ביותר היא נצרת עילית, או בשמה החדש "נוף הגליל", בה נרשמו 427.5 מקרים, והשיעור הנמוך ביותר נרשם בביתר עילית, שם נרשמו 188 מקרים לכל אלף תושבים באותן שנים. שיעור הסרטן הכללי לנשים עומד על מספר דומה, 315 מקרים לכל מאה אלף תושבות, אך העיר עם שיעור המקרים הגבוה ביותר היא רמת השרון, שבה נרשמו 386 מקרים לכל אלף תושבים. בתחתית הרשימה ניצבת רהט עם 143 מקרים לכל אלף תושבים.

ארנונה וגבייה: השיעור הגבוה ביותר נרשם בתל אביב, אילת, הרצליה ורמת השרון

לפי הדוח, גבייה גבוהה של ארנונה לנפש נרשמה בעיריות שבהן קיימת פעילות מסחרית ותיירותית אינטנסיבית וברשויות המדורגות ברמה חברתית-כלכלית גבוהה. הערים שנרשמה בהן הגבייה הגבוהה ביותר של ארנונה לנפש הן תל אביב-יפו עם כ-6,900 שקלים בשנה, אילת עם כ-5,700 שקלים, הרצליה עם כ-5,400 שקלים ורמת השרון עם כ-5,300 שקלים.

חינוך: ברהט לכ-45% מהתושבים אין תעודת סיום תיכון או תעודת בגרות

אחוז הזכאים לבגרות מכלל תלמידי כיתה י"ב בארץ, וגם אחוז בעלי תארים אקדמיים עולים בהתאמה לרמה החברתית-כלכלית ברשויות. רהט היא העיר שבה יש את האחוז הגבוה ביותר של תושבים ללא תעודת סיום תיכון או תעודת בגרות, עם כ-45%, יותר מכפול מהממוצע הארצי העומד על 19.5%. 65% מתלמידי י"ב היו זכאים בשנת 2017 לתעודת בגרות, לעומת 63.5% בשנה שלפני. האחוז הגבוה ביותר של זכאים נמצא במעיליא (94.1%) ובהר אדר (92.7%).

זכאים לבגרות
זכאים לבגרות | צילום: למ''ס
תואר אקדמאי
תואר אקדמאי | צילום: למ''ס