עקב תחקיר חדשות 13: הגננת הערבייה שנדחתה מוצפת בהצעות עבודה

רנין לאלא לא הצליחה להתקבל לעבודה רק בשל מוצאה, אולם לאחר שידור הכתבה - עשרות צופים פנו אליה, וביקשו: בואי לעבוד אצלנו. "אני מרגישה צדק, שלא למדתי לשווא" • "חינוך לאפליה"

זמן צפייה: 06:27

אמש (שני) שידרנו בחדשות 13 את התחקיר על מערכת החינוך, שהראה כיצד רנין לאלא בת ה-29 מיפו מופלית לרעה על רקע היותה ערבייה. אז, היא ניסתה להתקבל לעבודה כגננת אולם נדחתה בשלל תירוצים כאלה ואחרים. הבוקר סיפורה של רנין קיבל תפנית, כאשר הוצפה בעשרות הצעות עבודה - ואפילו במשרד החינוך התעשתו והציעו לה משרה.

"רנין, ריגשת אותי", סיפרה רותי דוידוביץ' מ"גן רותי" בפתח תקווה, "אשמח שתיצרי איתי קשר ותבואי לעבוד במסגרת שלנו". כמוה, גם איתי ברשדסקי מ"פשוט גן" ברמת השרון, שאמר: "עצוב לראות שבשנת 2020 אנשים עדיין נמדדים על פי הדת שלהם ולא על פי הכישורים שלהם. ראיתי בעצב את הכתבה ששודרה איתך. אשמח לפגוש אותך".

רנין לא יכלה להישאר אדישה להצעות הרבות שהחלו לזרום אליה, ואמרה בהתרגשות כי "פתאום לראות אנשים שבכלל לא מכירים אותי וראו אותי רק בכתבה, וגם הם מתביישים במה שקרה איתי - זה מרגש". כעת, היא מרגישה סיפוק ואושר - אבל לא רק. "אני מרגישה צדק, מרגישה שלא למדתי לשווא, שבאמת את הטוב שעשיתי ואת הטוב שאני עוד אעשה, זה מתקבל בברכה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

תינוקת בת 5 חודשים נפלה מקומה שנייה בבניין מגורים – מצבה קשה

"פריצת דרך לנטרול פעילות הקורונה": האם נמצאה תרופה לנגיף?

"המדינה שלנו ולא של נתניהו": כ-2,000 מפגינים מול מעון רה"מ

רנין לאלא, בוגרת לימודי הוראה, מכללת לוינסקי
רנין לאלא, בוגרת לימודי הוראה, מכללת לוינסקי | צילום: חדשות 13

גם משרד החינוך חזר בו מדחייתה של רנין, ורק הבוקר התקשרה אליה המפקחת על הגנים במרכז תל אביב והודיעה לה שהתקבלה לעבודה. "אני שמחה שבסופו של דבר לא נשארתי בלי עבודה", הוסיפה רנין. "הכתבה כן עשתה ועוררה משהו בקרב כל האנשים האלה. תתעוררו, הכול בסדר. אני לא נושכת, אני לא רעה, אני לא מצורעת. אני בן אדם ואני גננת מכל הלב".

אתמול כזכור, כדי להבין אם הטענה של רנין לגזענות נכונה, תחקירנית חדשות 13 - שלא טיפלה בילדים מימיה, לא למדה חינוך ואין לה תעודת הוראה, נשלחה לחפש עבודה בגני ילדים במשרד החינוך. נבנו לה קורות חיים כמו אלה של רנין והם נשלחו לאותם המקומות שאליהם רנין פנתה. בזמן שרנין התקשרה שוב ושוב כדי להצליח ולקבוע פגישה - לתחקירנית נדרשה בסך הכול שיחת טלפון אחת ופגישה זריזה - והיא התקבלה אפילו לתפקיד של מנהלת אשכול גנים.

רותי דוידוביץ' מ''גן רותי'' בפתח תקווה
רותי דוידוביץ' מ''גן רותי'' בפתח תקווה | צילום: חדשות 13

המקרה של רנין הוא רק אחד מרבים. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שיעור הסטודנטיות היהודיות שהצליחו להשתלב במערכת החינוך אחרי הלימודים טיפס בשנים האחרונות - בעוד מספר הסטודנטיות הערביות שהצליחו להשתלב צנח.

"הייתי על גבול הפרישה", הודתה אתמול רנין, "אבל לא פרשתי. המשכתי ועבדתי ועשיתי הכול - ואחרי הכול אני עדיין לא טובה". היא סיימה את הריאיון באופטימיות זהירה בתקווה שיום אחד תמצא מקום לעבוד בו. הערב, כאמור, זה קרה.