"מצורעת": ניסיונות הקבלה של גננת ערבייה - לגן יהודי • תיעוד

רנין מיפו הגישה מועמדות לתפקיד בכמה ערים שונות. בכולן נאמר לה שאין תקנים ושלא מחפשים גננות, אך כשהיא שינתה את שמה ל"רונה" - התשובות היו אחרות • "חינוך לאפליה", חלק א'

זמן צפייה: 12:27

רנין לאלא, בת 29 מיפו, רצתה להגשים את החלום. היא נרשמה למכללת לוינסקי, אחד המוסדות המובילים בישראל ללימודי חינוך והוראה. אחרי שלוש שנים סיימה בהצלחה את הלימודים ויצאה לחפש את גן חלומותיה, מקום שבו תוכל לעשות את מה שהיא כל כך אוהבת, ולהתמסר לילדים. רנין החלה לשלוח קורות חיים, מתעניינת במשרות, מבקשת שיזמינו אותה לראיונות עבודה, אך בשלב מסוים מגלה שהדרך לא באמת פתוחה לפניה.

אחרי שרשרת של דחיות רנין התחילה להבין שאולי הכול קורה פשוט כי היא ערבייה. רנין ניסתה שיטה שונה, והפעם כשהתקשרה לבקש פגישות לריאיון עבודה הציגה את עצמה כרונה טל. רונה זכתה ליחס שונה לגמרי מזה שקיבלה רנין. "אני מרגישה שאני מצורעת", הסבירה רנין.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

ברקע מגמת העלייה באבטלה: הממשלה אישרה את התוכנית הכלכלית

עדות נגד הרופא: "הרגשתי מטושטשת בבר – לא יכולתי להתנגד"

תיעוד: פקחי רט"ג באו לחלק צווי הריסה – התושבים שרפו את רכבם

רנין לאלא, בוגרת לימודי הוראה, מכללת לוינסקי
רנין לאלא, בוגרת לימודי הוראה, מכללת לוינסקי | צילום: חדשות 13

לכן, תחקירנית חדשות 13 נשלחה לבדוק את הטענה. היא לא טיפלה בילדים מימיה, לא למדה חינוך ואין לה תעודת הוראה, אך נבנו לה קורות חיים כמו אלה של רנין והם נשלחו לאותם המקומות שאליהם רנין פנתה. בזמן שרנין לחצה, התאמצה, התקשרה שוב ושוב כדי להצליח ולקבוע פגישה, לתחקירנית נדרשה בסך הכול שיחת טלפון אחת קצרה.

רנין והתחקירנית הלכו שתיהן לפגישות אצל אותה המפקחת, במקרה של רנין המפקחת נמנעה מלקבל אותה לעבודה, בטענה כי "נסגרים לה גנים", אך כשהתחקירנית הייתה בכיסא המרואיינת הלך הרוח היה שונה בתכלית. יתרה מזאת, כשרנין ביקשה להשתבץ כמנהלת גן, הסבירה לה כי "להורי הילדים תהיה בעיה שאת ערבייה".

לכן, סקר שנערך במכון רושינק בעבור חדשות 13 בדק מה באמת חושבים ההורים, וממנו עולה כי 38% מההורים בישראל יתנגדו לשיבוץ גננת ערבייה בגן של ילדיהם, ויפעלו כדי להחליפה, אבל לא יפעלו להחליף את הגננת. בסך הכול שיבוץ ערבייה כגננת יפריע ל-54% מההורים.  מצורעת, שאני... למה? למה? אני יודעת בוודאות שבבת ים יש חוסר של 30 גננות. עדיין לא קיבלו אותי. במבחן המשווה שלנו רנין יצאה נפסדת ואולי מי שהפסידו באמת הם כל אותם ילדי גן שהיא לא תפגוש.

תגובות לכתבה:

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "המקרים המובאים בכתבה אינם מוכרים למשרד. ככל שהטיפול נעשה באופן בלתי ראוי, המשרד יבדוק את הנושא".

מלשכת שר החינוך נמסר בתגובה: "השר גלנט הנחה את כלל הגורמים במערכת החינוך לפעול למיגור תופעות שליליות כפי שעלו בכתבה".

מעיריות רמלה ותל אביב-יפו נמסר בתגובה: "שיבוץ ומיון גננות ואנשי הוראה הם באחריות משרד החינוך בלבד. אנו מעודדים גיוס של צוותי חינוך מהמגזר הערבי".