שלושה ימי פעילות וחלוקה לקבוצות: מתווה החזרה לגנים

לקראת חזרתם לפעילות של הגנים לגילי 6-3 ביום ראשון הקרוב, משרד החינוך פרסם הנחיות להורים ולצוותים החינוכיים. לא תותר כניסת הורים למבנה, והילדים יתבקשו להביא ארוחה מהבית

זמן צפייה: 04:00

לקראת פתיחתם של הגנים לגילי שלוש עד שש ביום ראשון הקרוב, משרד החינוך פרסם היום (שלישי) את מתווה החזרה לפעילות להורים ולצוותי החינוכיים. מהמתווה עולה כי הגן יחולק לשתי קבוצות נפרדות כאשר כל אחת מהן תלמד שלושה ימים בגן ושלושה ימים מהבית.

מודל ההפעלה של הגן

הגן יפעל בשלושה ימי למידה מהגן ושלושה ימים למידה מהבית. הפעילות בגנים תיערך בין השעות 07:55-14:00. התלמידים יחולקו לשתי קבוצות קבועות, כל קבוצה תהווה מחצית הגן, ובכל קבוצה יהיו עד 18 תלמידים. כל קבוצה תחולק ל-2 קבוצות משנה קבועות, אשר יופרדו ויעבדו במרחבים נפרדים במרחבי הגן ובחצרות. הילדים יושבים רחוקים האחד מהשני ככל הניתן, לצוות הגן יתאפשר מעבר בין קבוצות המשנה, תוך שמירה על כללי משרד הבריאות

כל קבוצה תלמד שלושה ימים רצופים בגן, ולאחריהם שלושה ימים של למידה מהבית באמצעות "מערכת השידורים הלאומית". ניתן לעשות רוטציה בימים משבוע לשבוע. תותר כניסה לצוות מסייע, אשר נקבעה זכאותו של ילד לקבל על פי חוק. לילדי הגן אין חובת עטיית מסיכה, והכניסה לגן הילדים תותר לאחר חתימה על הצהרות בריאות כנדרש. אין להכניס לגן ילד ללא אישור חתום.

קורונה בישראל
קורונה בישראל | צילום: רויטרס

התלמידים יביאו את ארוחת הבוקר מהבית ולא תתקיים הזנה משותפת בארוחת הבוקר. על כל ילד להביא ארוחת בוקר בקופסה ומפית. הילדים יאכלו את ארוחותיהם כשהם ישובים בשולחנות נפרדים זה מזה, ותוך הקפדה שיישמר מרחק של שני מטרים בין תלמיד לתלמיד ככל הניתן. יש לנקות את השולחן לפני תחילת הארוחה ולאחריה, ולהקפיד על שטיפת ידיים במים וסבון לפני הארוחה ולאחריה. יש לבקש מההורים לשלוח עם התלמיד בקבוק מים אישי ולכתוב עליו שם.

באחריות ההורים להביא את ילדם לגן הילדים ולאסוף אותו בסוף יום הלימודים. הכניסה והיציאה של התלמידים מהגן ייעשו באופן מבוקר על ידי הגננת או הסייעת תוך הקפדה על חבישת מסכה לכל הנמצאים במרחב הציבורי, למעט ילדי הגן, והקפדה על מניעת התקהלות. ההורים לא יורשו להיכנס או לשהות במוסד החינוכי.

בחברה הערבית, בה לומדים חמישה ימים בשבוע, יופעל מודל החלפה של ימי הלמידה בין הקבוצות משבוע לשבוע.

החזרה לבתי הספר, חוף אשקלון
החזרה לבתי הספר, חוף אשקלון

אופן הלימוד בגן

כאמור, הלמידה בגן תתקיים בשתי קבוצות, אשר יחולקו על פי קריטריון הקבוע מראש. הקבוצות תהיינה קבועות, וכל קבוצה תגיע לגן בימים נפרדים ורצופים. על מנהלת הגן להכין תכנית עבודה שבועית, בשיתוף ובתיאום עם כל הצוות החינוכי: סייעת הגן, הגננת המשלימה והסייעת המשלימה.

הפעילות בגן תתקיים בכל מרחבי הגן בו זמנית, והצוות יתכנן מגוון פעילויות המתאימות לכל מרחבי הגן. הפעילויות בקבוצות יהיו כבשגרה ויכללו משחקים על כל גווניהם, פעילויות חקר והתנסות, יצירה, תנועה, עיסוק בספרים מפגשים בקבוצות כו'. הצוות יערך לתת מענה מותאם לילדים העולים לכיתה א' הן בתחום הרגשי והן בתחום הלימודי.

תלמידים הזכאים לשירותי חינוך מיוחדים בגני הילדים בחינוך הרגיל ילמדו על פי תכנית הגן והקבוצה בה הם שובצו. הסייעת האישית תלווה את התלמיד הזכאי לתמיכה זו.

חזרה לבית הספר בימי קורונה
חזרה לבית הספר בימי קורונה | צילום: דוברות משרד החינוך

אורחות החיים והשגרה בגן

הצוותים החינוכיים, התלמידים והוריהם, יגיעו למוסד החינוכי בתנאי שאינם נדרשים לבידוד על פי הנחיות משרד הבריאות, ללא חום מעל 38 מעלות או תסמינים הקשורים בקורונה או נחשפו לחולה מאומת. צוות הגן ישתמש באמצעי מיגון במרחבים השונים במהלך כל היום בהתאם להנחיות משרד הבריאות. צוות הגן מחוייב בעטיית מסיכה . בשעת פעילות בחצר. בשעת פעילות עם הילדים בתוך מבנה הגן – אין צורך לעטות מסכה.

תתקיים הקפדה יתרה על היגיינה אישית לפני תחילת הפעילות, במהלכה ובסיומה. אנשי הצוות והתלמידים יקפידו על שטיפת ידיים עם מים וסבון או חומרי ניקוי. ניקיונם של תאי השירותים יבוצע באופן שוטף במשך כל יום הפעילות. יש להקפיד במהלך היום על אוורור חדר כיתת הגן בו מתקיימת הפעילות. יש לחלק את תאי השירותים בין שתי הקבוצות, כך שלכל קבוצה יהיה תא שירותים ייעודי לה.

במידה ואיש צוות הנדרש למגע עם הפרשות גוף - יש לעטות כפפות, ולזרוק את הכפפות לפח סגור מיד לאחר הסרתן ולבצע ניקוי היגייני של הידיים.

ילדים עם מסכות
ילדים עם מסכות | צילום: רויטרס

שר החינוך רפי פרץ ציין כי "כחלק מהחזרה ההדרגתית של כלל מערכת החינוך, החליטה הממשלה לאמץ את מתווה המשרד ולהחזיר לפעילות סדירה את גני הילדים. הנחיתי את הדרג המקצועי לפעול ביעילות המירבית על מנת להגיע לרמת מוכנות גבוהה ביום ראשון הקרוב, עם חזרת הילדים. ההורים ישובו לעבודתם ובכך המשק יחזור לפעילות והילדים לשגרת יומם, כמובן תוך הקפדה מירבית על הנחיות משרד הבריאות".

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב הוסיף: "אנחנו נערכים לפתוח את הגנים, וכבר התחלנו בהכנות הנדרשות. ביקשנו ממנהלות ומנהלי הגנים להפסיק עם הלמידה מרחוק כדי שיוכלו להקדיש את הימים הבאים להיערכות, לארגון הגן והכנתו לקראת קבלת פניהם של הילדים ולאפשר גם לרשויות להיערך בהתאם. אני רוצה להודות לצוותי החינוך שעושים יום יום מלאכת קודש בבתי הספר ובגנים".