לישון עם האויב: נשים שניצלו מרצח ע"י בני זוגן - שוברות שתיקה

מאחורי הסטטיסטיקה של אלימות במשפחה ניצבות אלפי נשים החיות תחת טרור יומיומי. חלקן ניצלו בנס – רגע לפני שהיה מאוחר מדי. "ראיתי את המוות בעיניים, לא מאמינה ששרדתי כזאת תקיפה"

זמן צפייה: 12:45

לכל אישה יש שם: מאחורי הסטטיסטיקה היבשה של אלימות כלפי נשים, מסתתרות אלפים החיות תחת טרור יומיומי מצד בני זוגן, ונשכחות בחסות האנונימיות, צווי איסור הפרסום והאדישות. שלוש נשים חזקות ועצמאיות, מנוגדות לכל סטריאוטיפ של קורבנות האלימות במשפחה, שהצליחו להינצל מרצח בעור שיניהן ולבנות לעצמן חיים חדשים, החליטו לשבור שתיקה כדי להציב תמרור אזהרה לנשים שחיות היום בתופת הזאת. "שמעתי על הרצח והצטערתי על שלא הכרתי אותה קודם", סיפרה לימור חכם, שעברה אלימות בידי בעלה על מקרי הרצח האחרונים. "אם הייתי מכירה אותה, אולי הייתי יכולה לעזור לה?"

אינגה גל מדורסקי, יועצת פרלמנטרית, מורגלת לקרבות פוליטיים במליאת הכנסת, אבל גם אישה אסרטיבית כמוה לא דמיינה איך הגבר המקסים שהכירה יהפוך עורו. "התארחנו פעם ראשונה אצל אמא שלי בראש השנה, היה ערב נפלא, וכשחזרנו הביתה הוא היה חייב להמשיך לשתות בבית", שחזרה גל מדורסקי את היום בו החל הקשר להידרדר. "הוא היה מאוד חזק על אנשים חלשים, ובעיקר על יצורים חלשים. אני זוכרת שנעלתי את הכלב שלי בארון, והוא זינק עליו וחתך לו את הפנים. מאוד פחדתי שהוא יהרוג אותו. אם לפני זה לא חשבתי שהוא ייגע בי – הבנתי שיש פה סכנה ממשית".

עוד בחדשות 13:

"לא עוד אחת": מאות הפגינו בצרפת נגד האלימות כלפי נשים

אלימות נגד נשים: עלייה של 160% בפניות למוקד הסיוע בחמש שנים

מתחזק החשד לרצח בקריית ביאליק: "הבעל היה אובססיבי כלפי אשתו"

נשים ששרדו אלימות במשפחה
נשים ששרדו אלימות במשפחה | צילום: חדשות 13

אחרי שנים של עלבונות, השפלות ואלימות, מגיעה התובנה שהזמן אוזל – והמוות אורב מעבר לפינה. ליאת אנשל הייתה קרובה להפוך לעוד תמונה בעיתון ופרט בסטטיסטיקה, כשבעלה ניסה לרצוח אותה בחניון. "הוא הצטייד בשני סכיני קומנדו, כל סכין באורך של 13-15 סנטימטרים, הוא דקר אותי ונתן לי בוקס בעין. התחלתי כבר לאבד דם ולהיחלש. הוא דקר אותי באטרף בלי הפסקה, סך הכל 18 דקירות".

"צרחתי עליו 'מה אתה עושה?' והוא צעק עלי 'כלבה' והמשיך. קיבלתי כוחות לצאת מהרכב אחרי שאני דקורה, אחרי כל המכות והאגרופים שהוא נתן לי, יצאתי לחפש את הבן שלי. כשחיפשתי אותו ראיתי אותו מגיע לעברי ודורס אותי", המשיכה. "חשבתי שאני מאבדת את הבן שלי, עפתי חמישה מקומות חנייה קדימה. פשוט ראיתי את המוות בעיניים. אני לא מאמינה ששרדתי כזאת תקיפה".

לאחר שבעלה של לימור חכם איים כי "ישים לה סוף" ותקף אותה, נשפט לעבודות שירות בכלל. חכם סיפרה כי על אף שהורחק ממנה, לא הרגישה בטוחה בביתה. "אחרי שהוא יצא מהבית הוא היה עוקב אחרי. הייתי הולכת לישון בלילה בידיעה שאני בבית מוגן, אבל שומעת את השיעול שלו מעבר לרחוב. הוא היה מתיישב על המדרכה ליד הבית ועוקב", היום, כך היא מספרת בחיוך רחב – היא כבר לא פוחדת. "יש לי גז מדמיע, אני כמעט שמונה שנים לומדת 'בודי קומבט', אומנויות לחימה. אני לא מציעה לו להתקרב אלי".