אפליית המתגרשות: הטבות לחד הוריות - רק אם פעלו דרך הרבנות

אמהות שנמצאות בהליך גירושין ממושך זכאיות להטבות מהביטוח הלאומי - אך רק בתנאי שהתיק מתנהל בבית הדין הרבני, שנחשב ככזה שמפלה נשים לרעה, ולא בבית המשפט האזרחי והליברלי יותר • אנליסט

זמן צפייה: 06:49

הליכי גירושין הם מטבעם תהליך ארוך ומייגע, שנוטה להסתבך ולהתארך ומשאיר את בני הזוג הפרודים במצב כלכלי קשה. כדי לפצות על כך ולסייע לאמהות חד הוריות שנמצאות בתהליכי גירושין, החוק קובע שמגיע להן מענק מביטוח לאומי עבור ילדים בגיל בית ספר. אלא שכעת מתברר שאת ההטבה הכספית שמגיעה להן על פי חוק, המדינה מסכימה לשלם רק למי שתתגרש בבית הדין הרבני ולא בבית המשפט למשפחה. כלומר, אמהות שהגישו תביעה אזרחית רגילה, מוצאות את עצמן מופלות לרעה – בלי העזרה שמגיעה להן.

מדובר בתמיכה משמעותית של המדינה, שלא כל חד הורית מכירה: מענק לימודים עבור כל ילד בין גיל 6 ל-11 בגובה 18% מהשכר הממוצע, קדימות בהכשרה מקצועית, קבלת ילדים למעון, ואפילו הלוואה מוגדלת לצרכי דיור. "יש לא מעט נשים שהליך הגירושין שלהן ארוך, ולכן יש הטבות לנשים שפרודות מעל שנתיים", מסבירה סנדרה לקס, אם חד הורית שהליך הגירושין שלה נמשך ארבע שנים. עם זאת, כשסנדרה פנתה לביטוח הלאומי כדי לקבל את אלפי השקלים המגיעים לה - המוסד דחה את בקשתה, כיוון שבחרה לנהל את ההליך דרך בית המשפט לענייני משפחה ולא בבית הדין הרבני.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

מחקר חדש: צריכת בשר אדום ומעובד – לא מגדילה את הסיכוי לסרטן

המחבל שרצח את שנרב לא הכחיש החשדות; הקלה בשב"כ מהשיפור במצבו

פרקליטי נתניהו בשימוע: "אם עבר עבירות, לא הייתה לו כוונה"

סנדרה לקס, אם חד הורית
סנדרה לקס, אם חד הורית | צילום: חדשות 13

בישראל יש שתי דרכים להתגרש: בית הדין הרבני, שמחליט בענייני המזונות והילדים ברוח חוקי התורה ועל כן לרוב מפלה לטובה גברים, או בית המשפט למשפחה, שנחשב ליברלי וגמיש יותר - ובעיקר שיוויוני יותר, ולכן נשים מעדיפות לפנות אליו. אלא שמבחינת המדינה, ההטבות שמגיעות על פי חוק לאמהות פרודות - לא קיימות עבור מי שבוחרת בבית המשפט למשפחה. זאת למרות שבתי המשפט למשפחה מוצפים: 89 אלף תיקי גירושין נפתחו בשנת 2018, כמחציתם עדיין מתנהלים – ועשרות אלפי אמהות לא מקבלות את ההטבות שמגיעות להן.

מהביטוח לאומי נמסר בתגובה: "הורה יחיד זכאי למענק לימודים בתנאים שקבע המחוקק. לפי החוק והפסיקה, ההליך חייב להתקיים בבית דין דתי, מאחר והוא הערכאה המוסמכת היחידה לפתיחת הליך גירושין, כאשר מדובר בבני זוג מאותה דת. עם זאת, לאור פנייתכם ובהתאם למדיניות הביטוח הלאומי להקל על הציבור, הנחה המנכ"ל את הגורמים המקצועיים והמשפטיים לבחון את העניין על מנת למצוא דרך להקל על הורים יחידניים בסוגיה זו".