מחסור במחשבים ומעקב לקוי: דו"ח המבקר בנושא הלמידה מרחוק

אנגלמן מצא שורה של כשלים בתפעול הלמידה בתקופת הקורונה בהם הכשרות לא מספקות למורים והתעצמות הנשירה מבתי הספר. בהמשך נכתב כי האתגרים הקשו על התלמידים להשתתף ולהתמיד בלמידה

זמן צפייה: 02:17

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם היום (שלישי) דו"ח שמציף את הכשלים במערך הלמידה מרחוק בתקופת הקורונה. לדברי אנגלמן, נמצאו שורה של כשלים במערך בהם הכשרות לא מספקות למורים, מחסור במחשבים, מעקב לוקה בחסר אחר השתתפות ומספר נושרים שהתעצם.

לשאר החלקים בדו"חות המבקר >> 

דו"ח המבקר: הסגר השני – תוצאה של אי-כינוס הממשלה והקבינט

דו"ח מבקר המדינה קובע: מודל החל"ת נחל כישלון

משבר הקורונה: אין מספיק מידע על אזרחים ותיקים שזקוקים לסיוע

עיכוב ותקלות בהעברת דגימות: הכשלים הרפואיים במשבר הקורונה

תלמידה בזום
תלמידה בזום | צילום: חדשות 13

מהדו"ח עלה כי המעבר החד ללימודים מרחוק תפס את משרד החינוך לא מוכן. בתרגילי חירום שנערכו לפני תקופת הקורונה לא תורגלו מספיק לימודים מקוונים ונרשמה נוכחות חלקית מאוד של בתי הספר. בנוסף, המחסור במחשבים ובתשתיות היווה חסם מרכזי בלימודים מרחוק והוא נמשך גם אחרי הסגר השלישי, כשלמעשה גם היום למשרד החינוך אין תמונת מצב מדוייקת של היקף המחסור והתלמידים שלא יכולים ללמוד מרחוק.

עוד מצא המבקר, כי במהלך כל ימי הלימודים מרחוק משרד החינוך לא ביצע מעקב מסודר אחר השתתפות התלמידים בשיעורים המקוונים ולא הנחה בבירור האם יש חובה להפעיל מצלמות במחשבים והאם המורים רשאים לדרוש זאת, על מנת להבטיח השתתפות והבנה מיטבית של מצב התלמידים.

לימודים בזום
לימודים בזום | צילום: צילום מסך

אף על פי שחוקרים בעולם ובארץ מעריכים כי הלמידה מרחוק מעצימה את תופעת הנשירה מבתי הספר – למשרד החינוך אין תמונת מצב עדכנית ומלאה של הנשירה הסמויה במערכת, של התלמידים שרשומים בה אך לא משתתפים בפעילות החינוכית, וכן של שיעור מנותקי הקשר בשנה וחצי האחרונות.

במקביל, הדו"ח מראה כי גם ההכשרות שעברו המורים ללמידה מרחוק במהלך הקורונה לוקות בחסר – מסקר הרשות עולה כי 25-20% מהמורים חשים שאן להם מספיק כלים ללמידה מרחוק ו-32% חשים שההכשרות שהשתתפו בהן במהלך הקורונה לא תרמו להם רבות ברכישת הידע והמיומנויות הנדרשים.

ילד לומד מהבית בתקופה הקורונה באמצעות המחשב
אילוסטרציה | צילום: Shutterstock

מהדו"ח עלה כי מהלך הלמידה מרחוק על סוגי הלמידה השונים לווה באתגרים אשר הקשו על התלמידים להשתתף בלמידה מרחוק ולהתמיד בה. בין הקשיים שעלו - חוסר התאמה בין רמת המשימות המתוקשבות ומשך השיעורים הסינכרוניים לגילי התלמידים וכן העובדה שהתלמידים והמורים לא היו מורגלים ללמידה עצמית וחלקם חסרו מיומנויות טכנולוגיות.

בנוסף, כתב אנגלמן כי משרד החינוך לא ניהל מעקב שוטף ומלא אחר השתתפות התלמידים בלמידה מרחוק, כך שלא הייתה בידו תמונת מצב מלאה על למידה זו ועל התלמידים הנושרים ממנה. עוד נמצא כי מעורבות ההורים בלמידת ילדיהם נדרשה ביתר שאת בתקופת הקורונה והשפיעה בעיקר על אוכלוסיות שלא זכו למעורבות שכזו.

למידה מרחוק
למידה מרחוק | צילום: רויטרס

יתרה מכך, המשרד לא מיצה את הפוטנציאל הגלום בלמידה ובמפגשים במרחבים סביבתיים כתחליף ללמידה בבתי הספר או ללמידה בבתי התלמידים, ולא נתן בידי כלל המורים את מלוא הכלים הנדרשים להוראה מרחוק ולא ניהל מעקב מלא אחר הכשרת המורים למטרה זו.

עם זאת, המבקר מציין לחיוב את משרד החינוך על הפקת הלקחים שביצע לאחר הסגר הראשון ועל ההיערכות המהירה להכשרת המורים בתחומי הלמידה מרחוק, ועל הדגש שנתן למצבם הרגשי של המורים. אנגלמן המליץ שהמשרד יגבש תוכנית סדורה ללמידה מרחוק בשעת חירום, שתכלול התייחסות לכלל ההיבטים הנדרשים כדי להפעילה באופן מיטבי.

לדבריו, לשם כך יפיק המשרד לקחים מהאופן שבו הופעלה הלמידה מרחוק בתקופת הקורונה, יגבש ארגז כלים ויסיר את החסמים שליוו את הלמידה הזו באופן שיסייע לבתיה"ס להתמודד עם הקשיים ויגביר את המוטיבציה של התלמידים להשתתפות בה - הדבר גם יטמיע למידה מרחוק בשגרת הלימודים השוטפת ובשעת חירום.

כמו כן, המליץ המבקר כי המשרד יפעל להקניית מיומנויות המאה ה-21 ובהן למידה עצמית ואוריינות דיגיטלית, וכן יצייד את התלמידים בכלים חלופיים שיסייעו להם בלמידה מרחוק גם כאשר מעורבות הוריהם פחותה.

תגובת הליכוד לדו"ח: "נקרא ונלמד את הדו"ח. במבחן התוצאה ראש הממשלה לשעבר נתניהו הוציא את ישראל ראשונה בעולם ממגפת הקורונה בזכות מיליוני החיסונים שהביא - מהר יותר והרבה יותר מכל מדינה אחרת. יותר מכך, ההצלחה הישראלית שימשה מודל לעולם כולו. בימים אלה רואים כיצד ההזמנה מראש של החיסון השלישי לישראל על ידי נתניהו הצילה פעם נוספת חיים רבים".

מטעם משרד החינוך נמסר בתגובה לדו"ח: "במשרד החינוך מחזקים את דברי המבקר, אשר מתייחסים לאובדן ימי הלימוד הרבים של תלמידי מערכת החינוך, ובכלל זה למספר ימי הלימוד המועטים של ישראל ביחס למדינות העולם לאורך הקורונה בשנה וחצי האחרונות. דבריו אלה של המבקר רק ממחישים ומחזקים את החלטת המשרד לפעול בנחישות כדי להפעיל את שנת הלימודים החדשה (תשפ"ב) עם מקסימום של ימי לימוד באופן פיזי, כך שיבטיחו שמירה על רצף ושגרת לימודים, לצד חיזוק החוסן הרגשי של תלמידי ישראל".

"מתווה הלימודים של השנה גובש בשיתוף עם משרד הבריאות והוא מהווה בשורה בעבור התלמידים וההורים. המשרד ינקוט בכל הפעולות הנדרשות כדי להבטיח להם שבית הספר או הגן יהוו בעבורם עוגן משמעותי, תוך שמירה על בריאותם ומוגנותם. במשרד מוסיפים, כי הערות המבקר מתייחסות לשנים עברו, והמשרד למד זה מכבר חלק מהן. לקראת השנה החדשה, הוא אף התחיל לגבש תכניות עבודה שתצאנה לדרך בתקופה הקרובה. חלק אחר מן ההערות כבר תוקן ועבר שינוי".