זעם על פתיחת מערכת החינוך לחמש שעות: "החלטה מופרכת ומנותקת"

פורום הגנים הפרטיים זעם על החלטת הממשלה לפתוח את בתי הספר וגני הילדים מ-8:00 עד 13:00 במהלך הסגר: "תגרום נזק לילדים". יו"ר נעמת תקפה: "השרים חושבים שהקורונה הולכת לישון בצהריים?"

זמן צפייה: 02:22

החלטת הממשלה הלילה (חמישי) לפתוח את גני הילדים ובתי הספר, בשכבות א'-ד' ו-י"א-י"ב, במהלך הסגר מ-13:00-8:00 בלבד עוררה זעם רב בקרב גורמים במערכת החינוך, שקוראים לממשלה לחזור בה.

פורום הגנים הפרטיים פנה לקבינט הקורונה בדרישה לפתוח את גני הילדים מגילי לידה עד 3 משעה 7:00 עד אחר הצהריים כפי שהגנים פעילים היום. "ההחלטה לפתוח את הגנים רק מהשעות 8:00 עד 13:00 היא החלטה מנותקת ומופרכת אשר תגרום נזק חינוכי לילדים ונזק כלכלי לגנים שבלאו הכי נאבקים לשרוד עקב הסגרים האחרונים ולהורים העובדים שבקושי יצליחו לעבוד רבע יום. אין כל סיבה הגיונית לסגור את הגנים הפרטיים בשעה 13:00. הילדים ממילא נמצאים באותה קפסולה עם אותה גננת ואותה קבוצת ילדים", נכתב בפנייה.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

הממשלה אישרה: ישראל תיכנס לסגר שלישי ביום ראשון ב-17:00

עורך דין מוכר מהצפון סגר במפתיע את משרדו והשאיר מאות בלי כספם

"חבט בראשי וחנק אותי": העדות הדרמטית של שירה איסקוב • בלעדי

תלמידים בבית ספר ברחובות עוטים מסכה | צילום: רויטרס

עוד נכתב כי "ההחלטה תגרום לנזק התפתחותי, פסיכולוגי וחינוכי משמעותי לילדים. זוהי ממש 'עקירה' של הילדים בשעה רגישה מאוד ביום, רגע לפני ארוחת הצהריים והשינה. פגיעה בסדר היום שלהם בגיל רך כזה והוצאתם מהגן באמצע היום לכבישים ולפקקים אינה הגיונית". בפנייה נכתב גם כי "פתיחה בשעה 8:00 בלבד תגרום להצטופפות של הורים בפתח הגן. זאת לעומת המצב הקיים בו הורים יכולים לפזר את הילדים בגנים בין 8:00-7:00 וכך ההורים מגיעים לגנים במרווחי זמן סבירים וללא הצטופפות".

שר העבודה והרווחה, איציק שמולי, פנה הבוקר למשרד הבריאות בדרישה לשנות באופן מיידי את ההחלטה בנוגע למסגרות הגיל הרך: ‏"אין שום הצדקה בהגבלת שעות הפעילות של מסגרות הגיל הרך, ולכן התנגדתי להחלטה בממשלה. מדובר בקבוצות סגורות וקבועות שפועלות עד לשעות אחר הצהריים, שבניגוד לילדי בית הספר לא קורה בתוכן שום דבר שונה בין השעות 16:00-13:00. לכן, אין שום היגיון אפידימיולוגי בקיצור זמן פעילותן תוך פגיעה קשה בהורים ובעיקר בילדים. נבוא בדברים עם משרד הבריאות במטרה ברורה להביא לשינוי מיידי של ההחלטה".

איציק שמולי בוועדת העבודה והרווחה בכנסת
איציק שמולי בוועדת העבודה והרווחה בכנסת | צילום: דוברות הכנסת

גם יו"ר נעמת, חגית פאר, יצאה נגד ההחלטה: "מדובר בהחלטה הזויה שאין בה שום היגיון בריאותי - כנראה שלשרים יש מידע לפיו הקורונה הולכת לישון בצהריים, אשמח שישתפו את הציבור במידע הזה אם כך. מאות אלפי הורים לא יוכלו להתפרנס ולעבוד, גם לא מרחוק, כאשר הם צריכים לאסוף בחזרה את הילדים מהמעונות שעות בודדות לאחר הגעתם. שלא לדבר על הפעוטות עצמם שזקוקים לשגרה חינוכית בשנים הקריטיות ביותר להתפתחותם. הנתונים מצביעים על הדבקה מינימלית בגילאים הללו – אני לא מצליחה להבין את ההיגיון המסדר מאחורי ההחלטה הזאת".

ועד הגנים הארצי הצטרף אף הוא לביקורת וקרא לקבינט הקורונה שלא לקצר את שעות הפעילות בגנים: "צר לנו שגם הפעם השיקולים שנעשים אינם מגיעים מטעמי בריאות ולמעשה אינם הגיוניים. לא ניישר קו עם המשך הפגיעה הזו, בנו ההורים ובילדים, המצב בלתי סביר ובלתי נסבל".

העמותה למען הילד בגיל הרך הצטרפה גם היא לפנייה לקבינט הקורונה: "חובה להחריג את המסגרות החינוכיות לפעוטות מלידה עד שלוש מהסגר, למנוע שיבוש סדר היום והשגרה החיוניים לבריאותם, למנוע חשיפתם למתחים המוגברים במשפחה בשל הסגר, כולל אלימות, ולהקל על ההורים והתנהלותם עם יתר בני המשפחה".

בית ספר יסודי בימי קורונה
בית ספר יסודי בימי קורונה | צילום: רויטרס

מירום שיף, יו"ר הנהגת ההורים הארצית, מחה נגד ההחלטה לא לכלול את שכבות ה'-י' במתווה: "שוב מקבלים החלטות היסטריות ומפקירים ללא הצדקה שכבות שלמות של תלמידים, מכיתות ה' עד י' שלא חטאו ולא פשעו ובסך הכול רוצים ללמוד. הפשרה שהושגה הלילה היא פשרה אומללה, שבינה לנתונים בשטח אין שום קשר. מלאכת השיקום של ילדינו תיארך זמן רב כי הפגיעה הנפשית, הרגשית והפדגוגית שהצטברה בחודשים האחרונים קשה מנשוא. הגיע הזמן שקבינט הקורונה יפנים שעל תלמידי ישראל לא מתפשרים".

אתמול, לאחר שמערכת החינוך הוחרגה מהסגר, בירך שר החינוך יואב גלנט בחשבון הפייסבוק שלו על ההחלטה: "מנענו סגירה מוחלטת של מערכת החינוך בתקופת הסגר. אני מודה לראש הממשלה ולשרי הממשלה שקיבלו את עמדתי ובחרו לשים את חינוך ילדי ישראל בראש סדר העדיפויות הלאומי - ואימצו את הצעתי להשאיר את גני הילדים וכיתות א'-ד' ו-י"א-י"ב במוסדות החינוך. נמשיך לפעול כדי שגם תלמידי כיתות ה'-י' יקבלו מענה מלא ללמידה מרחוק בתקופת הסגר.

יו"ר ארגון המורים, רן ארז, עקץ את שר החינוך בעקבות דבריו: "כל הכבוד על כך 'שנלחמת' עבור מערכת החינוך והפעלתה אך חמור מאוד שבאותו הלהט לא דאגת למורים, אותם אתה מקריב ושולח לחזית ללא כל הגנה של חיסון. אתה דן אותם להידבק בהתקהלות עם תלמידים, אך אינך דואג שמי שעובד עם קהל יחוסן לאלתר. אנו דורשים חיסון מיידי על ידי ניידות בתוך בתי הספר כדי לא לטרטר את המורים לקופות החולים. באותה הזדמנות אפשר לבצע בדיקות קורונה לתלמידי בתי הספר".

שר החינוך יואב גלנט
שר החינוך יואב גלנט | צילום: ערוץ הכנסת