בקבינט שוקלים: הרחבת מתווה פתיחת מערכת החינוך

לאחר שנדחתה השבת הפעילות של מוסדות החינוך, גוברים הקולות בקבינט הקורונה שמבקשים שיותר כיתות ייפתחו במתווה חדש - גם בערים כתומות שבהן שיעור החיסונים גבוה. רה"מ: "מנסים לפתוח בהדרגה"

זמן צפייה: 04:24

ברקע הדחייה של פתיחת מערכת החינוך, גוברים היום (שלישי) הקולות בקבינט הקורונה שדורשים הרחבה של מתווה החזרה ללימודים - כך שלא יוחל על פני ערים צהובות וירוקות בלבד, אלא יכלול חלק מהערים הכתומות: אלה שהציון שלהן נמוך מ-6.5 ברמזור ויש בהן יותר מ-70% מחוסנים. בישיבת הקיבנט ידרוש בנוסף משרד הבריאות כי התו הירוק ייצא לדרך רק כשיהיו 3 מיליון מתחסנים במנה השנייה.

בנוסף, נשקלת האפשרות לחלק את הערים לתתי אזורים, כדי לפתוח את מוסדות החינוך באזורים ששיעור המחוסנים בהם גבוה ורמת התחלואה נמוכה. שר הבריאות יולי אדלשטיין כבר הציג את מתווה הרמזור החדש, לפיו שכונות בתוך אותה עיר יוכלו לקבל צבעים שונים על פי שיעור ההתחסנות - כך פורסם לראשונה בחדשות 13. גורמים בכירים במשרד הבריאות אמרו כי יתנגדו לכל פתיחה של מערכת החינוך בערים אדומות.

גורם בסביבת שר הביטחון בני גנץ הבהיר כי כחול לבן תתמוך במתווה. "מבחינתנו זה מקובל בתור התחלה, נדרוש שהפתיחה במערכת החינוך לא תימרח בהמשך ותותנה בהתקדמות החיסונים היישובית", הסביר.

חזרה ללימודים
חזרה ללימודים | צילום: רויטרס

במקביל, גם הרב קנייבסקי קרא לפתוח את מערכת החינוך בכלל המגזרים והסביר: "נאמר בגמרא כי השעמום והבטלה מביאים לידי חטא ומליוני ילדי ישראל כבר נמצאים כשנה בביתם תוך סכנה רוחנית ונפשית ויש למצוא פתרון מיידי על מנת להחזירם לספסל הלימודים במהירות האפשרית תוך שימת דגש על שמירת התקנות וצורכי הבריאות".

לדברי מקורבי הרב, נאמר לו על ידי הממשלה כי החינוך ייסגר רק לכמה ימים אך מאז כבר עבר למעלה מחודש ופתרון אמיתי לא נראה באופק. יצויין כי הרב הדגיש כי יש לחסן את כל המורים והמלמדים בבתי הספר בישראל, ותלמודי התורה על מנת להביא במהירות המירבית לפתיחת הלימודים בכל הארץ ושלא לבוא חלילה לידי סכנה בריאותית.

תלמידים בבית ספר ברחובות עוטים מסכה | צילום: רויטרס

חבר צוות המומחים של ממונה הקורונה, ד"ר עדי ניב יגודה, התייחס בריאיון לחדשות 13 לתוכנית החדשה ואמר כי "החינוך צריך לחזור בצורה אחראית ובטוחה, ובסדר העדיפויות הלאומי זה אחד מהדברים הראשונים שצריך להיפתח, אבל הניסיון מלמד שאנחנו פחות טובים בנושא הדפרינציאלי, אם היינו יודעים לאכוף אז זה היה אפשרי. אך השנה האחרונה מלמדת אחרת".

"בהחלט צריך לקחת סיכון מודע ושכול שתהיה עלייה בתחלואה", המשיך. "אבל בהחלט ניתן לחשוב על מודל שיאפשר לפתוח את מוסדות החינוך בערים כתומות שבהן התחלואה ביחס לחיסונים מגיעה לאזור של איזון. כדי לאפשר פתיחה של המסחר צריך לאפשר פתיחה של החינוך".

ראש הממשלה בנימין נתניהו גם התייחס לפתיחת מערכת החינוך ואמר כי "נתחיל כנראה בימים הקרובים והסיבה שאנחנו עושים זאת בהדרגה היא משום שיש בערך 2.5 מיליון ילדים וכשיש את המוטציה הבריטית המשתוללת, הם ידביקו את ההורים שלהם בני 40 ו-50. אנחנו מנסים לעשות זאת בצורה מדורגת, כך שילדים לא ידביקו ולא יתווספו חולים קשים שיטילו עומס על בתי החולים ואחר כך גם ימלאו את בתי הקברות".