40% יותר נדרשו לטיפול פסיכולוגי: השפעות הנגיף על ילדי ישראל

המועצה הלאומית לשלום הילד פרסמה את הדוח המסכם כיצד השפיע המשבר על ילדינו: השנה חלה עלייה במניין המדווחים על קשיים לימודיים, חרדות ומצוקה, וכן באחוז התיקים שנפתחו בגין הטרדה מינית

ילדים בבית ספר בצרפת
כיתה, אילוסטרציה | צילום: רויטרס

המועצה הלאומית לשלום הילד פרסמה הבוקר (ראשון) את דוח "נתונים ממשבר הקורונה 2020", המסכם כיצד השפיע המשבר על ילדי ישראל במגוון תחומים. מעיקרי הדוח עולה כי השנה חלה עלייה של 40% במספר הילדים בסיכון אובדני שטופלו על ידי פסיכולוגים חינוכיים, וכן נרשמה עלייה במניין ההטרדות מיניות ברשת ובמספר הילדים שדיווחו על בדידות, קשיים לימודיים, חרדות ומצוקה רגשית.

מהנתונים עלה כי בין החודשים מארס-אוקטובר 2020, הוכפל מספר הפניות למוקד 118 בנושא חשד לאלימות כלפי ילדים ביחס לתקופה המקבילה בשנה שעברה. כך, בשנת הקורונה התקבלו 1,225 פניות לעומת 609 ב-2019. עוד עלה מהדוח כי בין החודשים ספטמבר-דצמבר, 340 ילדים בסיכון אובדני טופלו על ידי פסיכולוגים חינוכיים של משרד החינוך, זאת בהשוואה ל-240 הילדים שטופלו באותם החודשים אשתקד.

בד בבד, מספר הפניות למוקד 118 בקשר לחשד להזנחה ירד השנה ב-21%, וגם מספר הפניות בקשר לחשד לפגיעה מינית ירד ב-38%. במועצה הסבירו כי ייתכן שהירידה קשורה לכך שנוכח הסגרים והמגבלות, ילדים היו פחות חשופים לאנשים מחוץ למשפחה. בנוסף, השנה חלה ירידה של כ-19% במספר הקטינים נפגעי אלימות במשפחה ופגיעה מינית שאותרו בקופות החולים ודווחו לרשויות הרווחה או למשטרה, בהשוואה לשנת 2019.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

ניסיון פיגוע דקירה בצומת גוש עציון: המחבל נוטרל, אין נפגעים

ניסנקורן הודיע לחולדאי: לוקח פסק זמן מהחיים הפוליטיים

10% מהבדיקות ביממה האחרונה – חיוביות; כ-3 מיליון התחסנו

חיטוי כיתה מקורונה לקראת חזרה ללימודים
חיטוי כיתה מקורונה לקראת חזרה ללימודים | צילום: רויטרס

בין החודשים מארס-אוגוסט 2020, המספר הכולל של תיקים שנפתחו בגין עבירות מין נגד קטינים נשאר יציב. עם זאת, מספר התיקים שנפתחו בגין הטרדה מינית עלה ב-14%, בעוד שמספר התיקים שנפתחו בגין עבירות מין בתוך המשפחה ירד ב-14%. על פי המועצה לשלום הילד, ככל הנראה העלייה במספר התיקים בגין הטרדה מינית נובעת מהימצאות ממושכת ברשת, ואילו הירידה המספר העבירות התוך המשפחה נובעת מחשיפה פחותה לגורמי חינוך, למשל, שהם גורם מאתר ומזהה מרכזי של עבירות אלו.

בשנת הקורונה מספר הדיווחים שהגיעו למוקד 105, המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת של המשרד לחיזוק וקידום קהילתי ומשטרת ישראל, עלה ב-63% ביחס לתקופה המקבילה בשנה שעברה. סוגי האירועים השכיחים בפניות למוקד השנה היו איום בהתאבדות, בריונות, הצקה, שידול והטרדת קטינים ברשת, עבירות מין ברשת ופריצה למחשב.

דיכאון לאחר לידה חוצה את כל המגזרים
דיכאון, אילוסטרציה | צילום: shutterstock

נשיא המדינה ראובן ריבלין, שקיבל לידיו את הדוח המלא, מסר: "החברה הישראלית זקוקה לתוכנית שיקום ולתקופת שיקום חברתית-כלכלית. לצערנו, אנחנו בפתחה של מערכת בחירות רביעית בתוך שנתיים. אבל אנחנו האזרחים חייבים לעשות הכול כדי להבהיר לנבחרי ונבחרות הציבור שלנו שאחרי הבחירות חובה עליהם להתגייס להבטחת הווה טוב לכולנו ועתיד טוב יותר לילדינו".

מנכ"לית המועצה לשלום הילד עו"ד ורד וינדמן מסרה גם היא כי "בעוד שהמחלה הקשה פסחה במרבית המקרים על ילדים ונוער, לא כך הם פני הדברים בכל הקשור ל'מחלה' החברתית-רגשית. היא נגפה בילדים ובנוער ללא רחם. הנתונים מדליקים נורה אדומה בוהקת. הקורונה פגעה בילדים והנזקים והסיכונים מחייבים פעולה מיידית", הבהירה.