זעם על הכוונה לסגור את מערכת החינוך: "פארסה של משרד הבריאות"

בצל העלייה במניין הנדבקים ורצונו של אדלשטיין להטיל סגר מלא כולל סגירת בתי הספר והגנים - חברי מועצת התלמידים והנוער הארצית זועמים: "הפכנו לשעיר לעזאזל של המערכת - לא נשתוק"

זמן צפייה: 01:00

מועצת התלמידים והנוער הארצית יצאה היום (ראשון) נגד הדברים שאמר אתמול שר הבריאות יולי אדלשטיין, לפיהם ברצונו להחמיר את הגבלות הסגר ולהשבית את מערכת החינוך, זאת בשל העלייה בתחלואה. בהודעה רשמית, חברי המועצה זעמו על הדברים, ומסרו: "נפתחה פה פארסה בהנהגת משרד הבריאות, ובני הנוער הפכו לשעיר לעזאזל של המערכת".

בינתיים, התחלואה במערכת החינוך ממשיכה לטפס: כ-60 אלף תלמידים ומורים שוהים כיום בבידוד, ויותר מ-10,500 תלמידים וכ-2,000 עובדי הוראה נדבקו בקורונה. בניסיון לבלום את התחלואה, החליטו כמה ראשי רשויות, בהם רמת גן, פתח תקווה ובת-ים, שלא לחכות להחלטת הממשלה - ולצמצם את הלימודים בעריהם.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

ביהמ"ש קבע: העבודה תחויב לקיים פריימריז בהשתתפות המתפקדים

המתחסן המיליון מגיב לטענות: "לא רצחתי, שוחררתי לפני 30 שנה"

ארגוני המסחר באולטימטום לממשלה: סגר מלא ממחר – או שנפתח הכול

חיטוי כיתה מקורונה לקראת חזרה ללימודים
חיטוי כיתה מקורונה לקראת חזרה ללימודים | צילום: רויטרס

"אנחנו לא נשתוק ונרכין ראש לסיטואציה כשהפתרון, כמובן, הוא לשפר את אכיפת ההנחיות", הבהירו החברים, שהציעו בנוסף להתחיל לחסן גם את צוותי החינוך שהינם מתחת לגיל 60. "זו לא הפעם הראשונה שמשרד הבריאות מציב מטרות שרירותיות ומשתמש באמצעים אבסורדיים ולא עקביים בעליל".

"בתוך כל הכאוס שעברה מדינת ישראל, אין מערכת שעברה התעללות יותר עמוקה מאשר מערכת החינוך - מאי הוודאות לסגירה ופתיחה, מתווה אחרי מתווה וחוזר חלילה". הזעם של התלמידים נובע, בין היתר, בשל העובדה כי בקרוב יגיע המועד של בגרויות החורף.

לטענתם, רצון משרד הבריאות לסגור את המערכת הגיעה "מתוך הנחה מוטעית שהתלמידים הם מוקד התחלואה הגדול ביותר", כלשונם. "המצב קשה לכולם - אבל לא נוכל לזנוח חזית קריטית כמו חינוך", סיכמו.

חזרה לבית הספר בימי קורונה
חזרה לבית הספר בימי קורונה | צילום: דוברות משרד החינוך

מיד אחרי מועצת התלמידים, היו אלה חברי מועצת החירות הציבורית למשבר הקורונה, שיצאו גם הם נגד דבריו של אדלשטיין: "סגירת מערכת החינוך לא תעצור את התחלואה - אבל היא כן חורצת את גורלם של ילדינו".

"ההתעקשות של משרד הבריאות לסגור את מערכת החינוך היא בחירה להקריב את הילדים ולעשות בהם שימוש ככלי אכיפה לסגר בכך שהישארותם בבית תרתק את ההורים לבתים". בהודעה, הזכירו מחקרים בארץ ובעולם, "מלמדים כי עיקר ההדבקות מתרחשות בקהילה ולא בבית-הספר".

"רשויות הבריאות בעולם ממליצות באופן ברור על המשך מסגרות הלימודים, וקובעת כי זהו המוצא האחרון. בישראל, דווקא בעם הספר, היד על ההדק קלה מדי בסגירת מערכת החינוך. ילדי ישראל לא לומדים באופן מסודר כבר כמעט שנה, ההשלכות הבריאותיות, הנפשיות והחברתיות הן קשות מנשוא וישפיעו לאורך שנים".

יולי אדלשטיין במליאת הכנסת | צילום: ערוץ הכנסת

כאמור, אמש הודיע שר הבריאות כי יעלה לממשלה הצעה לסגר מלא לתקופה של שבועיים, בעקבות עליית נתוני התחלואה בקורונה, העלייה במספר החולים הקשים ובגילוי מקרי ההדבקה בארץ במוטציית הנגיף. ההחמרות אותן מבקש השר להחיל הן סגירת מערכת החינוך בכל הארץ וצמצום פעילות מקומות העבודה כך שיעבדו רק מפעלים חיוניים, וביתר יעבדו עד 30% מהעובדים.