מסתמן: בשל התפשטות הקורונה - מערכת החינוך תושבת עד פסח

רה"מ יישא הצהרה ב-20:00 בנוגע לההנחיות החדשות. האוצר דורש: להוציא את כל המורים בישראל לחופשה ללא תשלום ולקצץ את שכרם במחצית; שר החינוך פרץ: בשום אופן לא • אל על תבטל מרבית טיסותיה

זמן צפייה: 00:34

ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי להכריז הערב (חמישי) על השבתת מערכת החינוך עד פסח. בשעה 20:00 הוא יישא הצהרה מיוחדת, ובה יפרט את ההנחיות החדשות. משרד האוצר דורש בדיונים להוציא את כל המורים בישראל לחופשה ללא תשלום ולקצץ את שכרם ב-50 אחוז. שר החינוך פרץ: בשום אופן לא. אנחנו שלושה שבועות לפני פסח, כופים על המורים את החופשה, לא מוכן בשום אופן שיגעו בשכר של המורים.

פקידים בכירים כי היועץ לביטחון לאומי בלשכת ראש הממשלה מאיר בן שבת תומך בהשבתת מערכת החינוך וההשכלה הגבוהה, בשל משבר הקורונה. ראש הממשלה בנימין נתניהו יכנס בקרוב דיון בנושא, וצפוי להכריע בהמשך היום. הנטייה היא להשבית את פעילות המערכת עד פסח.

בתוך כך, אל על הודיעה כי תשהה את הפעילות למרבית יעדי החברה באופן הדרגתי החל מיום ראשון הקרוב, אך תוסיף לשמר קשר אווירי קבוע לארצות הברית, קנדה, אנגליה, צרפת ודרום אפריקה.

פעילות החברה ליעדיה באירופה (פרט ללונדון ופריז) תופסק בהדרגה עד יום ראשון בערב. טיסות אחרונות לבוסטון ולמומביי יצאו ביום ראשון, טיסות אחרונות לסן פרנסיסקו, מוסקבה ובריסל יצאו ביום שני (16 במארס). טיסות אחרונות למיאמי ולוס אנג'לס יצאו ביום רביעי (18 במארס).

עוד בחדשות 13:

אשפוז בית לחולי קורונה: פתרון קסם או סיכון? • טור

עובד נוסף בנתב"ג הראה תסמינים – ולא קיבל אישור לבדיקת קורונה

גנץ: "נגבה כל צעד נכון נגד הקורונה – ללא כל שיקול פוליטי"

כיתה בבית ספר יסודי
כיתה בבית ספר יסודי | צילום: Shutterstock

בד בבד, יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס שלח מכתב לראשי הרשויות המקומיות, והנחה לבטל את כל אירועי הרשויות המאפשרים התכנסות קהל בהיקף שמעל ל-100 איש. ההודעה מתייחסת לאירועי יום הזיכרון לחללי צה"ל, יו הזיכרון לשואה ולגבורה, אירועי יום העצמאות וכל אירוע אחר.

בתוך כך, כ-100 בתי מלון נסגרו היום ברחבי הארץ, וכ-100 נוספים ייסגרו ביום ראשון. זאת, בעקבות הנחיות משרד הבריאות. אובדן ההכנסות צפוי להסתכם ביותר מ-10 מיליארד שקלים, וצפויים פיטורים של כ-12 אלף עובדים. בענף מבקשים פיצוי של העברת תקציב ייעודי למשרד התיירות בסך 500 מיליון שקלים.

גם באזורים מוטי תיירות פנים (כגון אילת וים המלח) נסגרים מלונות רבים, והתפוסה יורדת מתחת ל-30%. אובדן ההכנסות למלונות כתוצאה מתיירות נכנסת נאמד בכ-500 מיליון שקלים בממוצע בכל חודש. נוסף לכך ישנה ירידה של כ-60%-70% בתיירות הפנים, ואובדן הכנסות של כ-350 מיליון שקלים בממוצע לחודש.

המשמעות מבחינת כוח אדם היא כאמור פיטורים של כ-12 אלף עובדים, ובנוסף 5,000 עובדי קבלן והוצאה של 12,000 עובדים נוספים לחל"ת.

מלונות ים המלח
מלונות ים המלח

בענף פנו לממשלה בבקשה לקדם מהלכים מיידים לטובת בתי המלון, בהם העברת תקציב ייעודי למשרד התיירות בסך 500 מיליון שקלים, הפעלת חל"ת אישי ולימודי, דחייה מיידית של תשלומי הארנונה עד לקבלת הסיוע מהמדינה, פיצוי המעסיקים על ימי הבידוד של העובדים שבבידוד, דחייה מיידית של התשלומים למע"מ, ביטוח לאומי ומס הכנסה.

מהתאחדות המלונות נמסר בתגובה: "מכה קשה נוספת לתעשיית המלונות המוכה. המלונאים אופטימיים מטבעם, מבינים כעת כי הממשלה הכריזה עליהם מלחמה ואחרי חיסול התיירות מחו״ל פוגעים כעת קשה גם בתיירות הפנים. הממשלה פוגעת ועליה לשלם ומהר. ממשלת ישראל חייבת לחשוב גם על היום שאחרי הקורונה והיום היא פוגעת קשה שוב במנועי הצמיחה".