בין שני ההורים: כך נראים הגירושים מנקודת מבטם של הילדים

ילדים להורים גרושים מבינים לעיתים הרבה יותר משנדמה, גם אם מנסים לגונן עליהם. עכשיו, הם מספרים על הקשיים, וגם נותנים עצות: "אין מה לפחד מזה, זה טבעי" • לא סוף הסיפור, פרק אחרון

זמן צפייה: 09:36

אם שואלים זוגות גרושים מה הכי חשוב להם בכל התהליך הקשה והמורכב של פירוק הבית – התשובה המיידית היא הילדים. ילדים שלפעמים יודעים הרבה יותר ממה שנדמה, גם אם מנסים לגונן עליהם.

"היו גם ריבים וגם שתיקות, כשהיה שקט בין ההורים", סיפרה מיה בת ה-13. "הם לא דיברו, לא רצו שום קשר אחד לשני. לילדה קשה לראות שיש ריבים ויש שקט פתאום, כמו נתק. הייתה לי תקופה ביסודי ובגן שלא הבנתי כלום. הייתי שואלת על זה הרבה". לעומת מיה, הוריה של מיקה בת ה-15 התגרשו כשהייתה בת שנתיים, ואין לה כלל זיכרונות מהתקופה שהיו יחד: "אמא שלי סיפרה לי שכשהייתי בגן הייתי אצל אחת החברות שלי, וכחזרתי הביתה הייתי נורא מופתעת מזה שההורים שלה ביחד. לא ידעתי מה זה וזה היה לי מוזר. נולדתי לזה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

נתניהו: "לא נסבול חסימות צירים"; דיונים בצמרת המשטרה

פרץ גבר על שמולי ושפיר בסיבוב הראשון – ונבחר לראשות העבודה

מנהל התכנון: אין מקום להמשיך את תוכנית תמ"א 38

אסף בן ה-11, ילד להורים גרושים
אסף בן ה-11, ילד להורים גרושים | צילום: החדשות 13

כל הילדים העידו על כך שהקשר בין ההורים השפיע עליהם מאוד. למרות כל הקשיים, כולם העידו על כך שהם לא מרגישים שונה, ויש להם גם עצות להורים המתגרשים ולילדים שבאמצע: "אין מה לפחד מזה, זה טבעי. אם ההורים לא מסתדרים, והם מתגרשים או עומדים להתגרש, אל תרחמו על עצמכם, אל תחשבו שאתם פחות טובים מילדים שההורים שלהם נשואים", אמר אסף בן ה-11, "יש משפט אחד שההורים שלי מזכירים לי כל הזמן – הם מסתדרים יותר טוב כשהם גרושים מאשר כשהם היו נשואים".

"חשוב לי להראות לאחרים שזה בסדר לבוא ולשאול, אני שמחה כששואלים אותי ושיוצא לי להסביר על המצב", הוסיפה ליר בת ה-16, "ועוד יותר שמחה כשיש ילדים שההורים שלהם מתגרשים והם באים להתייעץ איתי".

אומרים שילד להורים גרושים, תמיד מייחל בסתר ליבו לחיבור מחדש של המשפחה הגרעינית, אבל לפעמים גם הילדים מבינים שעדיף שזה לא יקרה. "העצה הכי טובה זה להבין שזה הדבר הכי טוב שיכול לקרות, ושעדיף לחיות עם הורים גרושים מאשר עם הורים שהם ביחד אבל לא מסתדרים. אמא שלי תמיד אומרת משפט שאני ממש מסכימה איתו - הורה מאושר זה ילד מאושר", סיכמה ליר.