דוח: עלייה של 8% בדיווחים על פגיעה בקטינים בשנה שעברה

מנתוני משרד העבודה והרווחה עולה כי ביותר מ-70% מהמקרים, ההתעללות נעשית על ידי בן משפחה, וכי רבע מהדיווחים עוסקים בפגיעה פיזית. "נמשיך להשקיע באיתור ילדים נפגעים - מהר ככל הניתן"

ילד בטיפול אצל עובדת סוציאלית
ילד בטיפול אצל עובדת סוציאלית | צילום: חדשות 13

חלה עלייה של 8% בדיווחים על התעללות בקטינים בשנת 2018 - כך עולה מהדוח השנתי של משרד העבודה והרווחה והשירותים החברתיים שפורסם היום (שני). לפי הנתונים, בשנה שעברה התקבלו 50,976 דיווחים על התעללות בקרב ילדים ונוער. זאת, לעומת 47,447 בשנת 2017. המידע מבוסס על דיווחים שהתקבלו אצל עובדים ועובדות סוציאליים לפי חוק הנוער, במסגרת חוק ההגנה על קטינים וחסרי ישע.

עוד עולה מהדוח כי יותר מ-70% מהמקרים המדווחים נעשים על ידי בן משפחה, ורבע מהדיווחים עוסקים בפגיעה פיזית. הסיבה המובילה לפנייה לעובדים והעובדות הסוציאליים, על פי הדוח, היא הזנחה. בנושא זה התקבלו כ-14 אלף תלונות, המהוות כ-30% מהדיווחים. אחריה נמצאת התעללות פיזית עם 24.8% מהתלונות, התעללות מינית עם 5,461  מקרים ואחרונה ברשימת הסיבות לדיווח - התעללות רגשית, עם 7.3%.

כ-53% מהמקרים היו בפגיעה בבנים, לעומת 46.9% בבנות, כך עולה מהדוח. הדוח מתייחס גם להשוואה בין מחוזות, כשמספר הדיווחים הגבוה ביותר היה במחוז ירושלים, עם 32.2% מכלל הפניות. לאחר מכן, המרכז עם 27.5%, 26.9% בצפון ואחוז הדיווחים הנמוך ביותר, שעמד על 22.4%.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

"המקור": תלונות הילדים בי-ם על חטיפה והתעללות – וסגירת התיק

חשד: גבר בן 38 התעלל בבנו בן התשעה חודשים

חמישה חודשים אחרי כתב האישום: מסתמנת עסקת טיעון לכרמל מעודה

ילדים משחקים בגן
ילדים משחקים בגן | צילום: חדשות 13

הנתונים בדוח מתייחסים גם לסוג הטיפול שבוצע בעקבות כל אחד מהדיווחים. מהדו"ח עולה כי בשנת 2018 הוצאו 2,303 קטינים מחוץ למשמורת האחראים עליהם, והועברו בצו בית משפט למסגרות חוץ ביתיות כגון פנימיות, אומנה ועוד. כמו כן נכתב במסמך כי העובדים הסוציאליים העבירו לטיפול המשטרה 10,403 מהמקרים שעליהם חלה חובת הדיווח. 1,710 מקרים הוגשו לוועדת פטור מדיווח למשטרה, וכל היתר טופלו במסגרת השירותים הקיימים במחלקה לשירותים חברתיים, או במסגרות חוץ ביתיות שמשרד הרווחה מפעיל.

חוה לוי, עו"ס ראשית לחוק הנוער, התייחסה לדוח ואמרה: "השנה אנו מציינים 30 שנים לתיקון בחוק שהגדיר את חובת הדיווח, המחייבת כל אדם ואנשי מקצוע, כולל אנשי טיפול, רפואה וחינוך לדווח על פגיעה בקטין אם קיים חשד לכך. לאורך השנים אנו רואים עלייה מתמדת בכמות הדיווחים, במקום בו מקיימים את החובה החוקית. דבר זה מאפשר לעובדות והעובדים הסוציאליים לפי חוק הנוער להגיע אל הקטינים הסובלים מהזנחה והתעללות ולהעניק הגנה וטיפול. נמשיך ונשקיע באיתור בזיהוי ילדים נפגעים בקרב אנשי מקצוע שמתוקף תפקידם עוסקים בילדים על מנת לקיים משימה חשובה זו ובשלבים מוקדמים ככל הניתן".