העמותה שמקבלת מיליונים עבור שורדי שואה - ומשאירה אותם רעבים

כבר שנים ש"חסדי אריה" מקבלת תרומות כדי לספק מנות חמות לניצולים שמצבם הכלכלי קשה. אולם, תחקיר חדשות 13 מגלה שהעמותה לא סיפקה את הארוחות לרבים מאלה שעליהם הצהירה. "לא נתנו פיסת לחם"

זמן צפייה: 10:16

כבר 18 שנים שעמותת "חסדי אריה" מקבלת תרומות של מיליונים על מנת לספק מנות חמות לניצולי שואה שמצבם הכלכלי קשה. אולם, תחקיר חדשות 13 מגלה שהעמותה לא סיפקה את הארוחות לרבים מאלה שעליהם הצהירה.

מי שהקים את העמותה הוא אבי אמסלם, שהחל את דרכו בש"ס כנהגו של יושב ראש התנועה אריה דרעי, ומאז הגיע לתפקיד יושב ראש ש"ס באשדוד עם שישה מנדטים. בשנתיים האחרונות הוא ממלא מקום ראש העיר וגם מחזיק תיק הרווחה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

ריבלין בפתיחת מושב הכנסת: מנו מפכ"ל והעבירו תקציב עכשיו

גנץ: "לא נצביע היום בעד אי האמון – זהו צעד של יחסי ציבור"

ההפגנות בבלפור חוזרות? מצב החירום המיוחד ככל הנראה לא יוארך

אבי אמסלם
אבי אמסלם, חסדי אשדוד | צילום: חדשות 13

על פי ממצאי התחקיר, העמותה הכינה רשימות פיקטיביות של ניצולי שואה שהיא כביכול מספקת להם מזון חם. רבים מהם נפטרו מזמן, אחרים מעולם לא שמעו על קיומה של העמותה, אבל מיליוני שקלים נכנסו לקופתה באופן ייעודי בעבורם בלי שידוע מה נעשה בכסף הזה.

בשיחה שערכנו עם אחת מהניצולות, שכבר 5 שנים רשומת בתור מישהי שמקבלת ארוחה, היא טענה כי "זה שקר - כבר כמה חודשים שאני בבית ולא נתנו לי אפילו גרם או פיסת לחם". "אני שייכת לילדי השואה מהמחנות", סיפרה ניצולה אחרת שגם כן נכללת ברשימות. "יש לי מסמכים - ולא נותנים לי שום דבר".

ל', ניצולת שואה
ל', ניצולת שואה | צילום: חדשות 13

ועידת התביעות מעבירה כבר שנים מיליוני שקלים לעמותה הזו כדי לדאוג לניצולים. בארגון החלו לחפור במסמכים וגילו שלפי דיווחי העמותה, במשך ארבע שנים לפחות כל ניצולי השואה, 164 במספר, התייצבו יום אחר יום לארוחה - מה שעורר את חשדם של אנשי הוועדה.

כשהגיע לוועידת התביעות על מנת לספק הסברים, טען אמסלם כי לגבי כמעט מחצית מהניצולים שאמורים לקבל ממנו אוכל אין לו שום מידע, שהם לא ניתנים לאיתור או לא משתפים פעולה והוא מחק אותם מהרשימות. לפני כמה חודשים, ועידת התביעות מאסה בסיפור ואחרי דין ודברים החליטה שלא להעביר יותר כסף לעמותה.

אבי אמסלם
אבי אמסלם, חסדי אשדוד | צילום: חדשות 13

תגובת אבי אמסלם ו"חסדי אריה": "העמותה מחלקת מזון למעוטי יכולת רבים ולא רק לניצולי שואה שמהווים מיעוט מתוך הנזקקים. בעת שמר אמסלם מונה לתפקיד ממלא מקום ראש העירייה, הוא כבר לא ניהל את העמותה בפועל אך היה רשום כי"ור שלה. הוא חתם על הסכם ניגוד עניינים. עד לשלהי שנת 2019 מנות המזון הוגשו בבית התמחוי ורבים מהם נטלו מנות מזון אף לחבריהם הנזקקים - שלא היה ביכולתם להגיע. בסוף 2019 התברר מפניית ועידת התביעות כי לאור נהלים שנכנסו לתוקף, נמצאו ליקויים שונים בדיווחי העמותה לוועידת התביעות. מר אמסלם בדק את הדברים והסתבר כי לדברים יש הסבר מניח את הדעת. העמותה וועידת התביעות הגיעו לכלל הבנה, הסכמה והמשך יחסים תקין".

תגובת ועידת התביעות: "במהלך ביקורת שאותן מבצעת ועידת התביעות כדרך קבע בגופים המקבלים סיוע, התגלו פערים ואי-דיוקים בדיווחי עמותת חסדי אריה. בהתאם לממצאי הביקורת הופסקה לאלתר התמיכה לעמותה זו".

תגובת הקרן לידידות, אשר מתקצבת את מעוטי היכולת: "הקרן לידידות הופתעו מהגילויים שעלו בתחקיר לגבי עמותת חסדי אריה באשדוד, ובכוונתנו לקיים בירור ובדיקה מקיפים של הממצאים שעלו".

יש לציין כי אין קשר בין ממצאי התחקיר לבין יו"ר שס אריה דרעי.