מזון למחשבה: איזו ארוחת בוקר תסייע לשפר את ביצועי ילדכם?

מחקרים רבים טוענים שהיא הארוחה הכי חשובה ביום, ויש כאלה שסבורים אחרת. אז ערכנו ניסוי מיוחד, ובדקנו מה הילדים צריכים לאכול כדי להצליח בלימודים - ומתי? • מבחן ארוחת הבוקר

זמן צפייה: 12:06

מבחן ארוחת הבוקר: מחקרים רבים מראים שארוחת בוקר היא הארוחה החשובה ביותר ביום, אך יש גם כאלו שטוענים אחרת. אז מה בדיוק צריך לתת לילדים ולילדות כדי שהארוחה הזו תשדרג את הביצועים שלהם בלימודים? יצאנו בחדשות 13 לניסוי מיוחד כדי לבדוק עד כמה חשובה הארוחה ביום בעבור ילדינו. מה בדיוק הם צריכים לאכול כדי להצליח בלימודים ומתי? לא מדובר במחקר קליני על פי פרמטריים מדעיים, אבל זהו ניסיון לבחון איך משפיע האוכל שאנחנו מכינים לילדים בתחילת היום, על הריכוז והביצועים שלהם בבית הספר. אז איך זה עובד? קיבצנו 45 תלמידים בכיתות ג'-ו' בבית הספר לב השרון שבאבן יהודה וחילקנו אותם לשלוש קבוצות, בכל קבוצה 15 תלמידים.

בקבוצה הראשונה הילדים התבקשו לאכול ארוחה מלאה ומזינה, כריך עם חלבון, ממרח בריא וירקות. בקבוצה השנייה הילדים התבקשו לאכול מעדן מתוק כלשהו עם אחוז שומן גבוה יחסית - מהסוג שלא מעט ילדים אוהבים. וילדי הקבוצה השלישית - התבקשו לא לאכול בכלל. עם תחילת היום, לפני שהילדים אכלו, כל הילדים נכנסו למבדק שנקרא "מוקסו" - מבדק ממוחשב שנמשך כרבע שעה ובוחן מספר פרמטרים שמצביעים על רמה כללית של קשב וריכוז, כדי לגבש את תמונת הפתיחה בכל קבוצה. מיד אחריו כל קבוצה אכלה לפי התפריט שלה. אחרי האוכל הילדים נשארו בכיתה ללמוד - ורק כעבור שעה נכנסו למבדק נוסף.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

"תשלחי ניידת, יריתי באדם": ההקלטות מהירי בסלומון טקה נחשפות

מקורבי נתניהו על החלטת אדלשטיין: "עצוב שנופל למלכודת השמאל"

מבחן ארוחת הבוקר
מבחן ארוחת הבוקר | צילום: חדשות 13

והנה התוצאות: בפרמטר המרכזי שבודק רמה כוללת של ריכוז ומיקוד במבדק - הקבוצה שאכלה כריך, ארוחה מלאה ומזינה - צנחה ב-91% ביחס לרמת הריכוז במבחן הראשון והתברגה במקום השלישי והאחרון. קבוצת הילדים שלא אכלו מתמקמת לא הרבה אחריה עם צניחה של 79% ובמקום הראשון - דווקא קבוצת הילדים שאכלו מעדן - עם שיפור של 34% ברמת הריכוז. בפרמטר שבדק יכולת שליטה עצמית ועיכוב תגובה הדירוג דומה: קבוצת הכריך במקום השלישי עם ירידה של 35%. אחריה במקום השני הילדים שלא אכלו והתדרדרו ב-31%. ובמקום הראשון שוב קבוצת המעדן עם הירידה המתונה ביותר של 14%.

ומבחינת יציבות - ביצוע אחיד לאורך זמן - כאן דווקא קבוצת המעדן במקום השלישי עם ביצוע לא אחיד, צניחה של 38% ביחס למבחן הראשון. הקבוצה שלא אכלה השתפרה בפרמטר הזה ב-4%. ובמקום הראשון - קבוצת הכריך ששיפרה את הביצוע ב-66%. ד"ר יורם בראב, נוירופסיכולוג קליני מאוניברסיטת אריאל, הסביר את התוצאות לראייתו: "אנחנו רואים את היתרון של המעדן ביכולת ריכוז אבל צריך לקחת בחשבון שכשאנחנו מסתכלים על היציבות של הביצוע לאורך זמן - רואים שהוא לא עוזר. זה אחד הדברים שבעיתיים במעדן אנחנו רואים ריכוז רב יותר אבל הוא לזמן קצר, יש נפילה".