בנט לבני הנוער: "צאו להתחסן, תוקף החיסונים עומד לפוג בקרוב"

רה"מ הפציר במי שעוד לא חוסן לעשות זאת: "נותרו 11 ימים – זה מרוץ נגד הזמן" • משרד החינוך והבריאות סיכמו: בחינות הבגרות יתקיימו ללא חובת מסכות • הורוביץ מינה את פרופ' אש למנכ"ל משרדו

זמן צפייה: 02:31

ראש הממשלה נפתלי בנט קרא היום (שני) לבני הנוער לצאת ולהתחסן ברקע התחלואה הגוברת בשכבת הגיל הצעיר. לדברי בנט, "תוקף החיסונים עומד לפוג בקרוב ואז כבר לא יהיה לנו מספיק חיסונים זמינים לכולם. יש חלון קצר של 11 ימים ואנחנו במרוץ נגד הזמן". בנט התייחס לסיכוני הווריאנט החדש: "זן 'הדלתא' משתולל ברחבי העולם, הוא מאוד מדבק ופוגע באנשים שלא מחוסנים – כלומר בכם, בני הנוער" 

עוד הוסיף ראש הממשלה ואמר "אנחנו לא רוצים להטיל על אף אחד שום מגבלה. בשביל זה אתם צריכים לדבר עם ההורים שלכם ולצאת להתחסן כדי שיהיה לנו קיץ נפלא בלי סגרים ובלי הגבלות".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

משרד ההגנה האמריקני: תקפנו כוחות פרו איראניים בעיראק וסוריה

ארדן לבנט: עוזב את תפקיד השגריר בארה"ב – אמשיך כשגריר באו"ם

אפליה גזענית בבריכה במרכז: "לבני דודים אני אומר שאין מקום"

חיסון נגד קורונה לבני נוער
חיסון נגד קורונה לבני נוער | צילום: חדשות 13

בד בבד, שר הבריאות ניצן הורוביץ הודיע היום כי בכוונתו למנות את פרופ' נחמן אש, המשמש כיום פרויקטור הקורונה, לתפקיד מנכ"ל משרד הבריאות. 

אש שימש בעבר קצין הרפואה הראשי בצה"ל, ולאחר שחרורו מילא שורה של תפקידי ניהול בכירים במערכת הבריאות, בהם סמנכ"ל בכיר למידע ומחשוב במשרד הבריאות וראש חטיבת הבריאות של קופת החולים מכבי. מאז נובמבר 2020 עומד פרופ' אש בראש "מגן ישראל", התכנית הלאומית למאבק בנגיף הקורונה. 

פרופ' נחמן אש, פרויקטור הקורונה
פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש | צילום: חדשות 13

הורוביץ בירך את אש לרגל המינוי ואמר: "פרופ' אש רואה לנגד עיניו בני אדם, ושיקוליו ניחנים תמיד ברגישות חברתית גבוהה. אין לי ספק שהוא יוביל את משרד הבריאות בתבונה ובנחישות המאפיינים אותו". אש הודה להורוביץ ואמר כי הוא "מרגיש זכות גדולה להוביל את מערכת הבריאות המצוינת של מדינת ישראל. עומד בפני משרד הבריאות אתגר עצום בהתמודדות עם תחלואת הקורונה לצד חיזוק מערכת הבריאות בכל תחומי אחריותה".

בתוך כך, שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון, סיכמה עם מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי, ועם ראש שירותי בריאות הציבור שרון אלרעי פרייס, כי תלמידי י"א-י"ב יוכלו להיבחן בבחינות הבגרות ללא מסכות. זאת, ברקע השיעור הגבוה של המחוסנים והמחלימים מקורונה בשכבת הגיל הזו שכיום מתקרב לכ-80%. ההנחיות שיישמרו בכל מקרה הן שמירת מרחק של שני מטר בין הנבחנים, שמירה על חדר מאוורר וכללי היגיינה.

קורונה בישראל
קורונה בישראל | צילום: רויטרס

כזכור, קבינט הקורונה התכנס אתמול ודן באפשרות של החזרת הגבלות, בעקבות העלייה בתחלואה. בעוד שמשרד הבריאות המליץ להשיב את ההגבלות, רוב חברי הקבינט התנגדו לכך. השרים ביקשו להתמקד בעיקר בהידוק הפיקוח על נתב"ג, על כן, הוחלט כי יגובש מודל אכיפה בנושא הבידודים, בדגש על חוזרים מחו"ל. לפני פתיחת הישיבה, מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי הודיע על התפטרותו.

מעבר לצעדים הנקודתיים, ישנה מחלוקת על הנתונים שצריכים להכתיב את המדיניות - אם היא תיקבע על פי מספר הנדבקים או לפי מניין החולים הקשים. על כך מסר בכיר במשרד הבריאות לחדשות 13: "מי שלא יפעל עכשיו כדי להוריד את התחלואה - עלול להיקלע לסגר בקרוב".

קורונה בישראל
קורונה בישראל | צילום: רויטרס

מנהל בית החולים ספרא, ד"ר איתי פסח, התייחס בשבוע שעבר לסוגיית החיסונים בריאיון לחדשות 13: "ההתפרצויות קורות בעיקר אצל אנשים לא מחוסנים. כשמרבית האוכלוסייה תהיה מחוסנת, מרבית התחלואה תהיה קלה עד לא קיימת". פסח דיבר על החיסונים לצעירים מתחת לגיל 30 ואמר כי "החיסונים בשכבת הגיל הזו בטוחים מאוד והסיכון לתופעות לוואי נדירות וקלות מאוד".