בתיאטרון, בים - ובגן החיות: האתרים שהוסבו לכיתות לימוד

בתל אביב כבר שריינו אולם בקאמרי, בירושלים מתלבטים בין מוזיאון ישראל לגן הבוטני - וברחובות מתקשים לשבץ 40 אלף תלמידים במתווה של קפסולות • "שיעור בסיכון", חלק 2

זמן צפייה: 10:32

בעוד קצת יותר משבוע תיפתח שנת הלימודים, ואלפי ילדים ישובו למחברות ולשיעורי הבית - אבל, לראשונה ובשל מגפת הקורונה וההגבלות על התקהלות, לא כל הילדים בישראל ישובו לספסל הלימודים המוכר בבית הספר וילמדו מול מורה בכיתה. חלקם, כמו הילדים בירושלים ובתל אביב, ילמדו בין היתר במוזיאונים ובגני חיות, אולם בערים אחרות עדיין מנסים לחשוב על פתרונות יצירתיים לפתיחת השנה.

"אנחנו מחפשים עוד מרחב ללמידה, משהו שהוא לא בתוך הכיתה, לא בקפסולה, לא בצפיפות הזאת שאנחנו קצת צריכים להיזהר ממנה בימים האלה", הסבירה רחל מור, מנהלת בית הספר "זלמן ארן" בירושלים. בבירה, כאמור, חשבו להעביר חלק מהשיעורים בין הג'ירפות לפילים, בגן החיות התנ"כי או במוזיאון ישראל, למשל. "יש הרבה מאוד אתרים בעיר שיכולים להוות לנו מקום ללמוד", הוסיפה. "זו יכולה להיות למידה של יום שלם כשההפסקות תהיינה פה, השיעורים, המפגשים הקבוצתיים, המפגשים האישיים".

לכתבות נוספות בנושא >>

הערב: שבוע לצלצול הראשון – כך נערכים בבתיה"ס לשנה"ל המאתגרת

מנכ"ל משרד החינוך ופרופ' גמזו סיכמו: שנה"ל תיפתח כמתוכנן

תיאטרון שיוסב לכיתת לימוד
תיאטרון שיוסב לכיתת לימוד | צילום: חדשות 13

גם בתל אביב לא ויתרו על אף שטח פנוי. שם, העירייה אפילו הסבה חדר ישיבות בבניין שבכיכר רבין לטובת כיתת לימוד. שירלי רימון ברכה, ראש מינהל החינוך בעיריית ת"א, סיפרה: "ניצלנו את כל המוסדות העירוניים כדי שילדים יוכלו ללמוד כמה שיותר פעמים בשבוע, לבוא ולפגוש את המורים ואת החברים שלהם". בעיר הגדולה בדקו אפשרות לקיים למידה גם בתיאטראות, במרחבים בחוץ, בחוף הים ובנמל. "כל העיר היא בית ספר אחד גדול".

הבעיה היא, שלא לכל הערים יש את המשאבים של תל אביב וירושלים. ברחובות, לדוגמה, מתקשים לשבץ את כל התלמידים במתווה של הקפסולות. "יש בעיר 40 אלף תלמידים", הרחיב זהר בלום, מחזיק תיק החינוך ברחובות וסגן ראש העירייה. "אם מפצלים אותם לקפסולות ומחשבים את מספר הכיתות - זה בלתי אפשרי". לא זו בלבד, בכשליש מבתי הספר בישראל אין תשתית מחשוב. "מדברים אולי בינואר-פברואר. הילדים לא ילמדו חצי שנה? זה אומר שאיבדנו עוד שנת לימודים שלמה. הפערים יעמיקו - ואנחנו גם לא רואים את הסוף".