ערב יום השואה: עלייה באנטישמיות ברשת ובחילול בתי כנסת

ע"פ דוח האנטישמיות, בשנת 2020 חלה ירידה בפגיעות הפיזיות נגד יהודים, אולם אלה הואשמו בפיתוח נגיף הקורונה והפצתו. חל זינוק של 20% במקרי השחתת אנדרטאות, קברי יהודים ובתי תפילה

צלבי קרס (אילוסטרציה)
צלבי קרס (אילוסטרציה) | צילום: חדשות 13

ערב יום השואה התשפ"א, מרכז קנטור לחקר יהדות אירופה באוניברסיטת תל אביב והקונגרס היהודי האירופי פרסמו הבוקר (רביעי) את דוח האנטישמיות לשנת 2020. מהדוח עלה כי השנה, בעקבות הסגרים שהוטלו ברחבי העולם בשל מגפת הקורונה וצמצום החיכוך בין בני האדם, חלה ירידה באלימות הפיזית שהופעלה נגד יהודים. מצד שני, נרשמה החמרה בהתבטאויות אנטישמיות ברשתות.

אתשקד ירד מספר האירועים האלימים על רקע אנטישמי בעולם מ-456 כפי שנרשמו ב-2019 - ל-371. במקביל, חל זינוק של יותר מ-20% במספר הכולל של חילולי בתי כנסת, בתי קברות והשחתת אנדרטאות לשואה. ב-2020, מספר הפגיעות הפיזיות ביהודים ירד ל-107, מניין מקרי הפגיעה ברכוש פרטי ירד ל-84, אך רמת הוונדליזם כלפי רכוש ומוסדות יהודיים נשארה כמקודם, ובמקרים מסוימים אף עלתה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

דיווח: ישראל הודיעה לארה"ב שכוחותיה תקפו את הספינה האיראנית

בנט בשיחות סגורות: "כשנתניהו ייכשל – אקים ממשלה עם לפיד"

"מחבק מאחור ומנשק בעורף": המפקד הבכיר שהטריד עשרות חיילות

צלבי קרס רוססו על מצבות ואנדרטאות לזכר השואה בשטרסבורג (ארכיון)
צלבי קרס רוססו על מצבות ואנדרטאות לזכר השואה בשטרסבורג (ארכיון) | צילום: רויטרס

על פי הדוח, במהלך השנה נרשמו 96 מקרי חילול בתי קברות והשחתת אנדרטאות לשואה ואחרות בעולם כולו - עלייה של 19 מקרים ביחס ל-2020. במרכז קנטור הסבירו כי אתרים אלה נמצאים במרחב לא מוגן, מה שאיפשר לאנטישמים לחלל אותם חרף הסגר. השנה, מספר בתי הכנסת שנפגעו הגיע ל-63 - עלייה של 10 מקרים ביחס ל שנה שעברה.

2020 התאפיינה בעיקר, כידוע, במגפת הקורונה שהתפשטה בעולם וגבתה את חייהם של רבים. גם כאן, הצליחו האנטישמים להאשים את היהודים בפיתוח ובהפצת הנגיף, זאת בטענה כי המטרה של היהודים היא לפתח תרופה או חיסון לנגיף, למכור אותו לכל העולם - ולגרוף מכך רווח עצום. ההאשמה באה לידי ביטוי בשלל קריקטורות ארסיות, ונשמעה בחוגים קיצוניים כמו חסידי העליונות הלבנה, וגם אצל המאשימים הקבועים, כמו איראן והרשות הפלסטינית.

מצבות שהושחתו בבית קברות בצרפת (ארכיון)
מצבות שהושחתו בבית קברות בצרפת (ארכיון) | צילום: רויטרס

"המציאות בימי הקורונה הכתיבה את אופייה ואת ממדיה של האנטישמיות בשנת 2020, שנה שהייתה מתוחה וסוערת בעולם כולו", אמרה ראש מרכז קנטור, פרופסור דינה פורת. " דעות קדומות, אמונות טפלות, פחדים קמאיים ותיאוריות הזויות צפו ועלו על פני השטח. ביטויי האנטישמיות, המילוליים והחזותיים, היו קשים ומקוממים. האשמת יהודים וישראלים ביצירתו ובהפצתו של נגיף הקורונה הייתה המוטיב המרכזי בביטויים האנטישמיים, והיא נובעת מפחד עמוק מפני דמות היהודי כמפיץ מחלות בעבר ובהווה".