"הנגב הופקר - איבדנו את הבעלות": כך נראים חיי הפשע בדרום

אונס בת ה-10 בביתה העלה לכותרות את החיים הקשים של תושבי האזור, שמזה שנים חיים בפחד מכנופיות הפשע הבדואיות שהשתלטו על הסביבה. "מתפרעים ועושים מה שבא להם, מפחיד ברמות" • פרויקט מיוחד

זמן צפייה: 18:12

התקיפה המינית האכזרית של הילדה בת ה-10 בחודש שעבר, במיטתה במושב בדרום, חשפה את מציאות החיים המסויטת באזור. תושבים שחיים בפחד מפני כנופיות פשע בדואיות שאיבדו כל רסן או פחד, כאלה שמרשים לעצמם להשתולל בכבישים בנשקים שלופים או להיכנס לשטחי אש של - צה"ל ולגנוב מכל הבא ליד. אלמוג בוקר והצלם דודו בוקר יצאו למסע במרחבי הנגב - פעם, עתודת השטח של ישראל הצעירה. היום, שטח הפקר.

"הייתי בחצר שלי וראיתי שהדלת נפתחת, מישהו ניסה להיכנס לדירה. אם לא הכלבה הייתה נובחת ומבריחה - אני לא יודעת מה היה קורה", כך תיארה תהילה בררדוגו את הרגעים המלחיצים שבהם פורץ כמעט ונכנס לביתה שבבאר שבע. תהילה, שבאה מהקריות, לומדת בעיר יחד עם חברותיה לוטם מערד וג'נינה מברזיל. הפחד הוא המכנה המשותף שלהן. "חודש לפני כן חזרתי מהצפון", הוסיפה תהילה לספר, "וגיליתי שהמפתח של השער שלי מעוקם לגמרי וזה אומר שמישהו שיחק איתו וניסה להיכנס".

וזה לא שהן מפוחדות רק בבית שלהן, אלא אפילו בכבישים המצב מגיע לא פעם לסכנת חיים ממשית. לוטם, שגילתה כי אביה הדריך אותה במיוחד כיצד עליה להתמודד אם וכאשר רכב ייצמד אליה באחד הכבישים בדרום, סיפרה: "הם מתפרעים, עושים מה שבא להם. זה מפחיד ברמות שאי אפשר לתאר בכלל. המשטרה מכירה את הדברים האלה וזה מרגיש כאילו הנגב הופקר בצורה כזאת שכבר איבדנו את הבעלות, את המשילות בו, וצריך לתבוע אותה מחדש".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

לפיד לחדשות 13: "שואף להחליף את השלטון – לא פוסל אף אחד"

נסגר התיק נגד אפי נוה והשופטת: "אין סיכוי סביר להרשעה"

פרשת מותו של איתמר בן אבו: בן 17 מואשם בגרימת מוות ברשלנות

תהילה, לוטם וג'נינה, סטודנטיות מבאר שבע
תהילה, לוטם וג'נינה, סטודנטיות מבאר שבע | צילום: חדשות 13

לא אחת הפושעים יוצאים מהכפר ביר הדאג', שם חיים כ-8,000 תושבים. רובם אזרחים שומרי חוק, רבים מהם משרתים בצה"ל, אלא שבשנים האחרונות הכפר הפך למוקד להברחות וסחר בסמים, גניבות, פריצות וחדירה לבסיסי צה"ל. כנופיות הפשע שיוצאות מכאן בכל לילה מטילות אימה על הנגב כולו. "זה כואב לי", הודה סלים דנפירי, יו"ר הוועד בכפר. "כואב לי שמדברים על הכפר שלי וכואב לי שלא מדברים על המדינה".

"למה היא הזניחה אותי?", תהה. "למה אין לימודים והשכלה לילדים שלי? למה לבן שלי לא יכול להיות מספר חשבון בבנק והוא יכול לקבל משכורת כמו בן אדם, כמו כל אזרח אחר? למה הבן שלי סיים שירות והוא לא יכול לקחת אישור נשק בשביל ללכת ולהתפרנס בכבוד?"

סלים דנפירי, יו''ר הוועד בכפר ביר הדאג'
סלים דנפירי, יו''ר הוועד בכפר ביר הדאג' | צילום: חדשות 13