"אוכל לך את הלב שאני במרצדס": התירוצים של החונים בחניות נכים

תופעת הנהגים ללא תו שתופסים חניות ששמורות לנכים היא לא חדשה, אך נראה שעל אף שהמודעות לנושא עולה, יש אנשים שעדיין רואים בהתנהגות הזו לגיטימית. "פעולה לא חוקית, לא מוסרית ולא חברתית"

זמן צפייה: 04:02

בשנים האחרונות נצפית שוב ושוב התופעה של חניות המיועדות לנכים שנתפסות על ידי מכוניות ללא תו נכה. התופעה היא שילוב של היעדר תשומת לב מצד הרשויות, אכיפה לא מספקת ולא מרתיעה מספיק, ובעיקר זלזול במי שבאמת זקוקים למקום החניה הנוח והנגיש. והתירוצים של הנהגים יצירתיים ומגוונים, מ"ירדתי רק לקנות קפה", ועד "אם יגיע נכה – אזיז את האוטו".

אם חשבנו שב-2019 לנהגים יש כבר הרבה יותר מודעות והבנה שבעבור נכה, גם אם החניה תפוסה רק לרגע, הוא ייאלץ לחפש מקום אחר רחוק יותר ונוח פחות, מתברר שהתנהגויות בלתי חוקיות כאלה עדיין נראות לגיטימיות ללא מעט נהגים.

כשהתחקירנים שלנו ניגשו להתעמת עם אנשים שחנו "רק לרגע" בחניית הנכים, התשובות היו לא פחות מפתיעות מהמעשה עצמו. אחד הנהגים שחנה בחניית נכים כדי ללכת לאכול בחנות נוחות אמר: "אתה מפריע לי לאכול נשמה", ואחד נוסף טען כי "אתם מחפשים להתעסק עם אנשים כמוני, כי אני נוסע במרצדס ומשהו צובט אותכם בפנים".

חניית נכים
חניית נכים | צילום: istock

"מעבר לכך שחניה במקום השמור לאדם נכה היא פעולה לא חוקית, היא גם פעולה לא מוסרית ולא חברתית", הסביר עוז דרור, דובר עמותת אור ירוק. "אותו נהג נאלץ למצוא מקום חניה חלופי וכך הוא מסכן את עצמו כשהוא מתנייד בין כלי הרכב".

מתנדבים ומתנדבות של עמותת "אור ירוק" ערכו תצפיות במאה רשויות שונות ברחבי הארץ. מתוך כ-1,200 מכוניות שנצפו חונות בחניית נכים, 13% חנו בניגוד לחוק, בלי תו נכה או עם תו לא בתוקף. כמו כן, ב-20% מהחניות לא היו תמרורים תקינים שמורים על חניית נכים, וב-36% החניה לא הייתה צבועה או שהצבע דהה.

הקנס עבור חניה במקום המיועד לנכים ללא תו, הוא 1,000 שח בלי נקודות, ועל פי נתוני אגף התנועה ישנה עליה במספר הדוחות שניתנו. בשנת 2017 ניתנו 11,213 דוחות, בשנת 2018 ניתנו 13,843 דוחות, ובשנת 2019, עד אפריל, כבר נרשמו 4,646 דוחות.