"סמל לניצחון הרוח הישראלית": יהודה פוליקר ידליק משואה

שרת התרבות רגב בישרה למוזיקאי על ההחלטה במהלך הופעה: "בחירה בתחייתו המפוארת של עם ישראל בארצו אחרי תקופת השואה הארורה" • ד"ר סלמאן זרקא, מנהל ביה"ח זיו בצפת, ידליק אף הוא משואה

זמן צפייה: 01:30

היוצר יהודה פוליקר ידליק משואה בערב יום העצמאות ה-71 לישראל - כך הודיעה לו אמש (שלישי) שרת התרבות והספורט, מירי רגב. רגב הפתיעה את המוזיקאי במהלך הופעה ובישרה לו על ההחלטה: "יש דברים שרציתי לומר פנים אל מול פנים – נבחרת להשיא משואה".

בנימוקיה ציינה הוועדה כי פוליקר הוא יוצר ישראלי שהביא לידי ביטוי ביצירתו את התמודדותה הקשה של החברה הישראלית עם השואה. פוליקר נולד בקריית חיים להורים ניצולי שואה יוצאי סלוניקי וילדותו עברה עליו בצל סיפורם. בנעוריו מצא מפלט במוזיקה והפך להדרגה לזמר בולט על אף הגמגום ממנו הוא סבל. ברבים משיריו הוא חיבר בין התרבות הישראלית לזו היוונית והעשיר את היצירה הישראלית בצלילים חדשים.

אלבומו השלישי, "אפר ואבק", ביטא את קולם השקט של בני הדור השני לשואה והפך לנכס צאן ברזל של החברה הישראלית. פוליקר ידליק את המשואה לכבודם של ניצולי השואה שבנו את ישראל ולכבודם של היוצרים והיוצרות הישראלים על סגנונותיהם, נטיותיהם ועמדותיהם השונות.

יהודה פוליקר ומירי רגב
יהודה פוליקר ומירי רגב | צילום: משרד התרבות והספורט

רגב התייחסה לבחירה: "הבחירה בפוליקר היא בחירה בתחייתו המפוארת של עם ישראל בארצו אחרי ימי החושך של 'אפר ואבק' בתקופת השואה הארורה. פוליקר, בנם של שורדי שואה מסלוניקי, שמרבית קהילתה היהודית נספתה, מבטא את רוחות היצירה של המוסיקה הישראלית, על גווניה השונים. פוליקר פתח חלון מוסיקלי מפואר לים התיכון לצד סגנונות רוק ופופ רוק ישראלי משובחים".

לדבריה, "דברים רבים, שרצינו לומר, באים לידי ביטוי במוסיקה הענקית של פוליקר, שרוחה מבטאת, כי 'בכל הדרכים מעולם לא אבדה דרכנו, וגם אם לפעמים סערו מסביב הרוחות'. יהודה היקר, אתה סמל לניצחון רוחה של התחייה התרבותית של עמנו לאחר השואה, לעוצמתה של המוסיקה הרב גונית הישראלית ולכוחם של הקול והצלילים להתגבר על כל המחיצות והמגבלות שבתוך היחיד והכלל ובכך לפרוט על מיתרי ליבנו, זהו ניצחון הרוח הישראלית".

ד''ר סלמאן זרקא
ד''ר סלמאן זרקא | צילום: יעל שביט

מוקדם יותר, הודיעה רגב לאל"מ (מיל') ד"ר סלמאן זרקא, מנהל המרכז הרפואי זיו בצפת, כי ידליק משואה ביום העצמאות. רגב התייחסה לבחירה: "זרקא הוא מומחה בעל שם בין-לאומי ברפואה הציבורית והצבאית, ומביא לידי ביטוי את רוח צה"ל ואת צו המצפון הישראלי. הוא מטפל במסירות בכל הזקוקים לסיוע רפואי גם הרבה מעבר לגבולות ישראל. מסירות רוחו של ד"ר זרקא נישאת על ערכי מגילת העצמאות והוא מביא לידי ביטוי את ברית האחים בינינו לבין העדה הדרוזית".