אינסטגרם זה כבר פאסה: כך כבשה "טיק טוק" הסינית את בני הנוער

יותר ממיליארד משתמשים הורידו את האפליקציה המאפשרת לייצר קליפים קצרים לשירים מוכרים ולהעלותם לרשת. למרות שנראה כי מדובר בסרטונים תמימים, יש מי שממהר להזהיר: "הילדים זקוקים להגנה"

זמן צפייה: 04:01

אם עברתם את גיל 16 ואין לכם מתבגרים בבית, ככל הנראה אתם לא מכירים את האפליקציה "טיק טוק" שכבשה את לבבות הנערים והנערות בישראל וברחבי העולם. הרשת החברתית מגיעה היישר מסין ומאפשרת למשתמשים לייצר קליפים מוזיקליים קצרצרים לשירים מוכרים. המשתמשים בה - רובם בני נוער, מבלים בה יותר שעות מאשר באינסטגרם, יוטיוב ושאר המתחרות. יותר ממיליארד משתמשים הורידו את האפליקציה, שזמינה ב-34 שפות וב-150 מדינות.

"האפליקציה הזאת היא הדבר הכי חם ברשת", הסבירה ד"ר רננה פרס, חוקרת רשתות חברתיות באוניברסיטה העברית, "היא פשוטה, קלילה, מצחיקה ומאפשרת לכל אחד לבטא את עצמו בצורה שהוא רוצה - גם אם הוא לא כוכב רשת גדול". "מה שמיוחד זה שכל אחד יכול להעלות סרטונים", הוסיפה שחר בת ה-12, "כיף לראות מה אחרים מעלים, כיף לראות את התוכן שלהם".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

גנץ: "המתקפה נגד מערכת המשפט – מעלה חשש שפני נתניהו לבחירות"

כבל בחקירתו: קיבלתי הצעה מישראל היום – כדי שאוותר על החוק

אחרי שבועות של שקט: רקטה שוגרה לשטח ישראל; צה"ל תקף ברצועה

טיק טוק
טיק טוק | צילום: מתוך אפליקציית טיק טוק

אלא שהסרטונים התמימים שאתם או ילדיכם תעלו עלולים להגיע גם לידיים הלא נכונות. יוסף שפייזר, יו"ר הפורום הדיגיטלי "שומרים על הילדים ברשת", הרחיב: "הרבה מהסרטונים הם בעלי אופי מיני או פרובוקטיבי. כל מיני טורפי רשת או פדופילים יכולים לצפות בסרטון של הבת שלכם, לצ'וטט איתה ואולי לבקש ממנה עוד סרטונים. הילדים שלנו זקוקים להגנה".

החששות והביקורת על האפליקציה עוד לא פגעו בהכנסות הגבוהות, שרק בסוף השנה הנוכחיות יהיו 15 מיליארד דולר. אבל כמו וואטספ ופייסבוק, גם אחריה נידרש כולנו, בעיקר ההורים, לעקוב מקרוב.