"לא תיארתי שמצבה ידרדר כך": תמלילי חקירת מותה של עפרה חזה

ביקורת רבה נמתחה מגורמים מקצועיים על הטיפול הרשלני שקיבלה הזמרת הנערצת - אולם בסופו של דבר הוחלט לפטור מאחריות פלילית את הרופאים. האם אפשר היה למנוע את מותה?

זמן צפייה: 16:39

זה סיפור על הפקרות, על בושה, על מוות שלא היה צריך לקרות. תיק החקירה המשטרתי שנחשף בחדשות 13 מגלה שרשרת של כשלים ומחדלים בלתי נתפסים שגרמו לכך שעפרה חזה, מגדולי האמנים של ישראל, מתה בדמי ימיה. בטיפול נכון, היא הייתה עדיין יכולה לחיות איתנו. היום, בת 62, אולי סבתא לנכדים וללא ספק זמרת נערצת בארץ ובעולם.

במוצאי שבת עפרה הגיעה באמבולנס לבית החולים "שיבא" בתל השומר, 11 יום לפני שהיא נפטרה. הרופאים לא ידעו מה יש לה. שלושה אנשים ידעו את סודה של עפרה - שהיא חולה באיידס ומטופת בקוקטייל תרופות קשה מאוד - ולא אמרו מילה לצוות המטפל בה. דורון אשכנזי, בעלה, ד"ר מימי הטמן, רופאת הנשים שלה, ורופא חרדי שמתמחה במחלות זיהומיות בשם ד"ר מיכאל בורק שגויס על ידי הטמן לטפל בעפרה בחשאי. אף אחד מהם לא דיבר עד היום. לא הסבירו למה טיפלו בעפרה במשך תשעה חודשים באופן פרטיזני, בביתה, ללא תיעוד, ללא פיקוח ומעקב של רופאים מומחים ותחת שם בדוי.

עפרה חזה
עפרה חזה | צילום: חדשות 13

הטיעון המרכזי של הרופאים הטמן ובורק היה חובת הסודיות - עפרה דרשה מהם לא לגלות את הסוד. בנתיים, עפרה שוכבת ללא הכרה. השמועה על היותה נשאית איידס מתפשטת ברחבי הארץ. הרופאים ב"שיבא" נאבקים על חייה כשלמעשה, מבחינה רפואית, הם נאבקים בקוקטייל התרופות שקיבלה ולא במחלת האיידס. בחקירתה, אמרה ד"ר הטמן: "כל הניסיונות לשכנע את עפרה שתלך לאשפוז עלו בתוהו. אין דרך להכריח אותה. חוץ ממשטרה. מה לעשות, לעזוב אותה ולא לטפל בה בכלל? אפילו את נוגה, אחותה, שהיא אחות במקצועה – היא לא רצתה לשתף. היא לא רצתה לספר למשפחה שלה כי היא אמרה שהם פרימיטיביים ולא יגעו בה וינדו אותה".

החוקר הטיח ברופאה שלה, ד"ר הטמן, את העובדה שהיא לא נלקחה לבית החולים על אף שמצבה הדרדר משמעותית. בתגובה היא אמרה: "אם מצבה היה כל כך גרוע, למה המשפחה שלה לא אשפזה אותה? אני לא יכלתי לקחת אותה לאור סיפור האיידס, ולא תיארתי לעצמי שמצבה ימשיך וידרדר כמו שאתם מתארים. ברור לכם שאם הייתי יודעת שהיא בסכנת חיים לא הייתי משאירה אותה בבית". הוועדה הרפואית במשרד הבריאות, חקירות המשטרה ואפילו שופטת חוקרת, כולם מתחו ביקורת על הטיפול הרשלני שעפרה קיבלה - אולם בסופו של דבר החליטו לפטור מאחריות פלילית את הרופאים. "כולם פעלו טוב והחולה מתה", ציין עורך הדין של המשפחה. דורון אשכנזי מת שנה וחצי אחרי עפרה ממנת יתר. שני הרופאים ממשיכים בעבודתם עד היום.

עורכת הדין שירה דונביץ' שייצגה את ד"ר מימי הטמן לאחר פטירת עופרה חזה, מסרה בתגובה: "ד"ר הטמן הייתה הגיניקולוגית של עופרה וחברתה הקרובה במשך שנים רבות. מאותו שלב שבו התגלה לד"ר הטמן בבדיקות שגרתיות כי עפרה נשאית של מחלת האיידס, הרופא היחיד שטיפל בעופרה היה ד"ר מיכאל בורק, מומחה לאיידס. בהיות מימי ועופרה חברות כה קרובות, ולאור נסיבות גילוי הנשאות, הייתה מימי החברה היחידה של עופרה היודעת את סודה. היא הוגדרה על ידי ועדת החקירה של משרד הבריאות "חברה שהיא במקרה רופאה".