נאסרה הקרנת "ג'נין, ג'נין" בישראל; הבמאי יפצה חייל שתועד בו

בפסק דין תקדימי, קבע בית המשפט שכל עותקי הסרט הקיימים בישראל יוחרמו והוא יוסר מיוטיוב. סא"ל במיל' ניסים מגנאג'י יפוצה ב-175 אלף שקלים. "התיימר לייצר סרט תיעודי – אך לא בדק העובדות"

זמן צפייה: 00:41

בית המשפט המחוזי קבע אמש (ראשון) כי הקרנתו של הסרט "ג'נין ג'נין" בישראל תיאסר ואף הורתה להחרים את כל עותקי הסרט הקיימים בישראל, ולהסירו מאתר "יוטיוב". נוסף על כך, במאי הסרט, מוחמד בכרי, חוייב לשלם 175 אלף שקלים לסא"ל במיל' נסים מגנאג'י בעקבות הוצאת לשון הרע.

השופטת, הלית סילש, קבעה בפסק דין כי בכרי לא דבק באמת, הציג בסרט אירועים מזוויעים, תחת מעטה של "סרט דוקומנטרי" והקדיש את הסרט לזכרו של מחבל חבר גדודי אל אקצה, אותו הציג באופן כוזב כ"מפיק הסרט".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

עוד בטרם מינויו למפכ"ל: שבתאי מחפש מחליף ליועמ"שית המשטרה

נתוני האוצר: גירעון חסר תקדים של 160 מיליארד שקלים ב-2020

הדרכון הירוק: מי יקבל את האישור ולאן יהיה רשאי להיכנס?

מוחמד בכרי
מוחמד בכרי | צילום: יח''צ

"הנתבע מצא לנכון לייצר סרט, המתיימר להיות תיעודי, המבוסס על קיבוץ של ראיונות עם מי שנחזים להיות תושבי מחנה הפליטים ג'נין", כתבה השופטת בפסק הדין. "הראיות בתיק זה מלמדות כי הנתבע בחר, במודע, שלא לערוך בדיקה, ולו מינימלית, ולו ראשונית, של הטענות והעובדות הבאות לידי ביטוי במסגרת אותם ראיונות".

עוד כתבה השופטת כי "בכרי אף הגדיל לעשות כאשר מצא לנכון לשזור לתוך ובין אותם ראיונות, מגוון תמונות, קטעי וידאו ומוסיקה אשר יש בהם עצמם, כמו גם במיקום ובדרך בה הוכנסו לסרט, כדי להמחיש ובחלק מהמקרים אף להעצים את האמור באותם ראיונות".

נוסף על כך, טענות ההגנה של בכרי נדחו, תוך שבית המשפט קובע שמדובר בהוצאת לשון הרע נגד אדם פרטי, שנקרא על ידי מדינת ישראל לשירות מילואים במבצע "חומת מגן", ומצא עצמו ללא כל הצדקה מוצג בסרט כמי שבזז באיומי נשק אדם מבוגר וחסר ישע, זאת כחלק מהצגה שקרית כוללת של פשעי מלחמה שבוצעו לפי הסרט על ידי חיילי צה"ל בג'נין.

שר התרבות והספורט חילי טרופר מסר בתגובה לפסק הדין: "אני מברך על ההתייצבות של בית המשפט לצידם של לוחמי צה"ל ולצד ערכי היושר והאמת. חופש הביטוי הוא ערך מרכזי בחברה דמוקרטית ואני אשמור עליו ככל יכולתי, אך אין בחופש הביטוי כדי להתיר עלילות שווא והוצאת לשון הרע".

פורום המשפחות השכולות, הקצינים והלוחמים מסר בתגובה לפסיקה כי "לאחר 18 שנים של מלחמה משפטית וציבורית הצדק יוצא לאור ובית משפט ישראלי מקבל החלטה אמיצה להפסיק את ההסתה ולאסור את הפצת הסרט בכל פלטפורמה אפשרית. תדע כל אם עבריה כי מוחמד בכרי הוא מחבל של הסתה פושעת נגד משפחות שכולות, קציני ולוחמי צה"ל ונגד מדינת ישראל".