סיפורה של הכנסייה שהצילה את יהודי בולגריה מהשמדה בשואה

העיתונאית אושרת קוטלר וח"כ גבי אשכנזי יצאו למסע בעקבות האזרחים שנשכבו על פסי הרכבת כדי למנוע את שליחת שכניהם למחנות. "המדינה היחידה שאחרי המלחמה היו בה יותר יהודים מאשר לפני"

זמן צפייה: 13:19

היהודים שעלו לישראל מבולגריה לאחר השואה העדיפו להשאיר מאחור את עברם, אך מאחורי הצלתם מסתתר סיפור מרתק על הכנסייה שיצאה נגד המדינה והגנה על 50 אלף היהודים שגרו בסופיה הבירה ובערי השדה.

"בולגריה הייתה המדינה היחידה באירופה שבה למרות שיתוף הפעולה עם הנאצים – חיו בה יותר יהודים מאשר לפני", סיפרה העיתונאית אושרת קוטלר, שאביה נולד בבולגריה. קוטלר, שלא ידעה עד גיל מבוגר כי אביה ניצול שואה, יצאה למסע בעקבות סיפורו למסע מצולם עם בכיר "כחול לבן" גבי אשכנזי – אף הוא בן למשפחה בולגרית שניצלה.

עוד בחדשות 13:

לקראת יום השואה הבין-לאומי: 192 אלף ניצולים חיים בישראל

75 שנה לשחרור אושוויץ: תערוכת צילומי ניצולים תיפתח בגרמניה

הסנאט האמריקני הכיר באחריות טורקיה לשואה הארמנית

אושרת קוטלר וח''כ גבי אשכנזי במסעם בבולגריה
אושרת קוטלר וח''כ גבי אשכנזי במסעם בבולגריה | צילום: חדשות 13

משפחותיהן של קוטלר ואשכנזי היו מהראשונות שהיו אמורות להישלח למחנות, אלא שאז קרה דבר לא צפוי. "השכנים, אזרחים מן השורה, הבישוף של הכנסייה, פשוט קפצו מעבר לגדר ונשכבו על הרצפה", אמר אשכנזי. "הם אמרו שאם לוקחים את היהודים – אז הם הולכים איתם".

"הבישוף של הכנסייה שלח שליחים לכל רחבי בולגריה, וההוראה הייתה חד משמעית: 'אם הם עולים על הרכבות – אתם על הפסים', שהרכבות לא ייצאו", סיפרה קוטלר. במהלך מסעם, פגשו את האב סמואל, שעומד כיום בראש המנזר שהציל יהודים רבים. על האומץ של הבישוף לצאת נגד המלך, סיפר: "זה פשוט מאוד, הוא לא פחד מפני שידע שלאחר החיים האלה על פני האדמה מתחילים החיים האמיתיים".