הקרב על הזקן: החיילים שיוצאים למלחמה - נגד החובה להתגלח

נוהלי צה"ל מחייבים את משרתי החובה לגלח את שיער הפנים, אך לאחרונה רבים מתקוממים נגד ההחלטה - ומתעקשים כי הזקן הוא חלק מהזהות שלהם. "חיילים רבים לא ממשיכים לקבע בגלל האיסור על זקן"

זמן צפייה: 11:54

בתקופה האחרונה נראה כי אין משהו שמעסיק יותר את חיילי צה"ל מאשר האישור לגדל זקן במסגרת הצבא, בטענה שמדובר במשהו הרבה מעבר לאופנה. כעת, שיער הפנים אף מאיים לפלג בין הפיקוד הבכיר לבין החיילים הצעירים. "הזקן הוא חלק מרכזי מאוד בעולמו של גבר. בכל הצורות, בכל הגדלים ובכל הצבעים", אמר טל ג'ונסון, ספר.

"מיטב הנוער שלנו מתגייס לצה"ל להגן על המדינה ועל אזרחיה. הם נותנים את השנים הכי יפות בחייהם לטובת מערכת שקובעת כל תחום בחיי היום-יום. אבל למה לקחת לחיילים את הזקן?" אמר גלעד "המזוקן" לוי, ראש קהילת מזוקני ישראל שהזקן שלו נחשב לתשיעי ביופיו בעולם. בחודשים האחרונים הוא ויתר המזוקנים עסוקים בעיקר בקמפיין רשת שנועד להשמיע את זעקתם של החיילים. "בצה"ל אפשר לגדל זקן על רקע אישי - כלומר, צה"ל מכיר בזהות ה"מזוקנת" של החייל וכי מדובר חלק מההוויה שלו, אך בפועל קורה שבצה"ל עוברים בכל יחידה ומגלחים חיילים בצורה ברוטלית שנוגדת את האישיות שלהם".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

נתניהו מגיב להאשמות: "לא התנהל מו"מ חשאי לעסקת F-35"

"הוא צחק עד הרגע האחרון": בנו של יהודה בארקן נפרד

המחאה ממשיכה: אלפי בני אדם מפגינים נגד נתניהו ברחבי הארץ

קמפיין המזוקנים ברשת
קמפיין המזוקנים ברשת | צילום: צילום מסך

כיום, כל חייל שלישי בצה"ל הוא מזוקן ולדעתם של כמה מן המפקדים הבכירים בצבא - צה"ל מתחיל להיראות כמו צבא של פלנגות. "ההיסטוריה הצה"לית מלאה בזקנים. ההיסטוריה היהודית כולה מלאה באנשים מזוקנים - 'לא תורידו פאת ראשכם וזקנכם'" אמר תומו חן. "כמו שלקחו אותנו כחיילים כדי לתרום למדינה, הדבר הקטן שהם יכולים לעשות זה לתת לנו לבחור איך להיראות", אמר תוצר גול, והוסיף: "את המדים אני יכול לשים בארון. את הזקן אני לא יכול להוציא מהארון ולשים אותו עליי. הוא חלק מהאישיות שלי".

לאחרונה, קהילת המזוקנים השלימה קמפיין מימון המונים ובכוונתה להגיש עתירה לבג"ץ, במטרה לחייב את צה"ל לאפשר לכל חייל שזקנו הוא זהותו לגדל אחד כזה. "אנחנו שומעים מחיילים שלא רוצים להמשיך לקבע. אנחנו שומעים קצינים ונגדים, שלאור הסיפור הזה, לא רוצים להמשיך ולחתום עוד", טען לוי והוסיף כי "במקום להתכונן למלחמה הבאה, צה"ל עסוק בזקנים של החיילים".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: בהתאם לפקודות ההופעה והלבוש בצה״ל, חלה חובה על כלל החיילים בצה״ל לגלח את פניהם. ההוראה קובעת כי במקרים חריגים יינתן היתר לגידול זקן או שפם. לאחרונה חל שינוי כאשר הגורם המוסמך לאשר היתר זקן הוא מפקד בדרגת סא״ל לפחות, והאישור יעמוד בתוקפו למשך שנה. בעקבות השינוי האמור, נדרשו חיילים שהחזיקו היתר חריג לגידול זקן להגיש בקשה מחודשת למפקדם, ולא חויבו לגלח את זקנם או שפמם עד להחלטה הסופית בבקשתם.