בתו של עמוס עוז בספר חדש שכתבה: "אבי הכה אותי, קילל והשפיל"

גליה עוז הוציאה לאור ספר אוטוביוגרפי, בו היא טוענת כי אביה, הסופר זוכה פרס ישראל, נקט כלפיה באלימות שיטתית: "גרר אותי מתוך הבית וזרק אותי על המפתן בחוץ; שגרה של התעללות סדיסטית"

זמן צפייה: 01:09

הסופרת גליה עוז, בתו של עומס עוז, טוענת בספר אוטוביוגרפי חדש שכתבה, שקטעים ממנו פורסמו היום (ראשון), כי אביה התעלל בה ונקט כלפיה באלימות באופן קבוע. "בילדותי אבא שלי היכה אותי, קילל והשפיל", כתבה. "האלימות היתה יצירתית: הוא גרר אותי מתוך הבית וזרק אותי על המפתן בחוץ. קרא לי טינופת. לא איבוד עשתונות חולף ולא סטירת לחי פה ושם אלא שגרה של התעללות סדיסטית. הפשע שלי היה אני עצמי, ולכן לענישה לא היה סוף. היה לו צורך לוודא שאשבר".

"הספר הזה הוא עלי," היא כותבת, "אבל אני לא יחידה. בתים כמו הבית שבו גדלתי צפים איכשהו בחלל, הרחק מהישג ידם של עובדים סוציאליים, מחוץ לטווח ההשפעה של מהפכות כמו מי טו, בלי להשאיר סימן ברשתות החברתיות. מסויטים ומבודדים, הם מצפינים בחוכמה את הסודות שלהם כמו ארגוני פשיעה. כדי לכתוב על זה אין לי ברירה אלא להתגבר על האילמות והחשאיות, על ההרגל לשמור הכול בבטן ועל הפחד מה יגידו. אני לא באמת מתגברת, כמובן. אבל אני כותבת".

גליה עוז, בתו של עמוס עוז
גליה עוז, בתו של עמוס עוז | צילום: אריק סולטן

"אנשים מבוגרים יודעים, פחות או יותר, מה הופך דיבה לעבירה פלילית בספר החוקים, אבל רק מי שנפל קורבן להטרדה, לחרם, לבריונות ברשתות החברתיות או לקשר קרוב עם פסיכופת יוכל להבין איך לשקר מכוון מטרה יש כוח להתביית על אדם ולהרוס אותו, פשוטו כמשמעו", כתבה. "לא כמעט, לא אולי, לא בערך, לא בכפוף לפרשנות".

אחותה של גליה עוז, פניה עוז זלצברגר, פרסמה תגובה לטענות מטעם המשפחה: "אנחנו, נילי, פניה ודניאל, הכרנו אבא אחר. אבא חם, לבבי, קשוב, שאהב את משפחתו אהבת-נפש מלאה דאגה, מסירות והקרבה. מרבית ההאשמות שגליה מטיחה בו כעת סותרות לחלוטין את הזיכרון העז שנטבע בנו לאורך כל חיינו. ‏גליה החליטה לנתק כל מגע איתנו לפני כשבע שנים. הטענות שהשמיעה אז כלפי כולנו תפסו אותנו בהפתעה. אף על פי שלא זיהה את עצמו בהאשמותיה, אבא ניסה וקיווה ממש עד יומו האחרון לדבר איתה ולהבין אותה, גם על הדברים שנראו לו ולנו מנוגדים למציאות.
‏כאבה של גליה כנראה אמיתי ושובר לב, אבל אנחנו זוכרים אחרת. אחרת לגמרי".