מחקר: אוהדי כדורגל עלולים לסבול מהתקף בזמן צפייה במשחקים

אוניבסיטת אוקספורד חקרה את האוהדים של נבחרת ברזיל, במהלך תבוסתם בחצי גמר גביע העולם ב-2014 ומצאה כי אוהדים מסוימים חוו לחץ נפשי ברמה שיכלה לסכן את חייהם. "זה היה משחק מורט עצבים"

אוהדת של נבחרת ברזיל, במהלך התבוסה לנבחרת גרמניה בגביע העולם בכדורגל ב-2014
אוהדת של נבחרת ברזיל, במהלך התבוסה לנבחרת גרמניה בגביע העולם בכדורגל ב-2014 | צילום: רויטרס

אוהדי קבוצות כדורגל חווים לחץ נפשי, במהלך צפייה במשחקים של קבוצתם, ברמה שעלולה להעמיד אותם בסיכון להתקף לב, כך מצא מחקר של אוניברסיטת אוקספורד. המחקר בדק את הרוק של אוהדי נבחרת ברזיל, במהלך ההפסד הביתי ההיסטורי שלהם בחצי גמר גביע העולם בכדורגל ב-2014, בתוצאה 1-7.

לפי ממצאי המחקר, רמת ההורמון קורטיזול זינקה במהלך המשחק, בצורה שעלולה הייתה להגביר את רמת לחץ הדם שלהם ואת מאמץ שרירי הלב ובכך לסכן את חייהם. החוקרים לא מצאו הבדלים בין גברים לנשים במהלך המשחק, למרות הסברה כי גברים יותר קשורים לקבוצת הכדורגל אותם הם אוהדים.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

4 שנים אחרי שהתמוטטה בחתונה: הפכה לאחות – והצילה את חיי שכנה

סוד האי הנעלם: האיש שמתעד בכל יום את עליית מפלס המים בכינרת

כתבת ביקרה את התנהלות ישראל בשטחים – והואשמה באנטישמיות

ד"ר מרתה ניוסום, חוקרת מדעי החברה באוקספורד אמרה כי "אוהדים שקשורים בצורה חזקה לקבוצתם ומרגישים חיבור אליה חווים לחץ נפשי במהלך צפייה במשחקים, בעוד אוהדים מזדמנים חווים לחץ, אך במידה פחותה". רמה גבוהה של קורטיזול עלולה ליצור מצב של היצרות של כלי הדם, לחץ דם גבוה ואף לגרום לנזק ללב. כמו כן, קורטיזול גבוה עלול לגרום למצב בו אדם מרגיש שחייו נמצאים בסכנה.

המחקר בדק 40 אוהדי ברזיל, לפני, אחרי ובמהלך משחקים של הנבחרת בגביע העולם ב-2014. רמת הלחץ הכי גבוהה נרשמה במהלך התבוסה במשחק חצי הגמר. ד"ר ניוסום ציינה כי "זה היה משחק מורט עצבים – לא מעט אנשים עזבו את המקום בדמעות". עם זאת, נמצא כי אוהדים מסוימים התמודדו עם החוויה הקשה בעזרת הומור וחיבוקים, על מנת להפחית את הלחץ. ד"ר ניוסום הוסיפה כי על קבוצות ונבחרות לשקול לפעול על מנת להוריד את רמת הלחץ הנפשי שחווים אוהדיהם.