מאבי טולדנו עד דץ ודצה: הישראלים שכמעט זכו באירוויזיון

ישראל אמנם זכתה ארבע פעמים בתחרות השירים האירופית, אך גם שירים שהגיעו למקום השני הצליחו להפוך ללהיטים ולעורר גאווה לאומית. "למרות ההפסד חזרנו הביתה בתחושה של זוכים"

זמן צפייה: 12:33

ערב שלם של שירים מתנקז באירוויזיון לרגע הזה - הצופים והצופות מכירים היטב את הדקות הארוכות והמותחות שבהן נדמה, לפרקים, שדווקא השנה ישראל יכולה לעשות את זה. בשעות ובימים שאחרי הניצחון הגדול - כולם מדברים על הזוכה שקטף את המקום הראשון. אבל לא מעט מהשירים שנשארים לזמן רב במצעדי הפזמונים, הם אלו שרק כמעט הגיעו לפסגה.

"יש בספירה איזשהו שלב שאתה מרגיש שאתה לוקח את זה", סיפר אבי טולדאנו שייצג את ישראל בתחרות השירים בשנת 1982 וסיים במקום השני. לדבריו, "לא היה לי חמצן, זה מאוד מרגש. לקראת הסוף כבר ראינו שההפרש הולך וגדל. למרות ההפסד, חזרנו הביתה בתחושה של זוכים, הקהל התייחס אלינו כאילו הגענו למקום הראשון". שנה לאחר מכן עפרה חזה סיימה גם כן במקום השני עם השיר "חי" ובשנת 1991 גם הצמד דץ ודצה (אורנה ומשה בדץ) הגיע רק כמעט לזכייה עם השיר "כאן".

אבי טולדנו באירוויזיון 1982
אבי טולדנו באירוויזיון 1982 | צילום: החדשות 13

מאז הופעת הבכורה של ישראל בתחרות ב-1973 עם השיר "אי שם" בביצועה של אילנית, הספיקה ישראל לייצר שלל להיטים. לצד ארבעת הניצחונות המרגשים, עמדו גם אלו שכמעט ונגעו במקום הראשון. השירים האלה אמנם לא קטפו את הניצחון המיוחל, אבל ככל הנראה, יישארו לנצח בהיכל התהילה של המוזיקה הישראלית.