חצי הגמר השני מאחורינו: הזוכים, המפסידים וכל העדכונים

מקדוניה הצפונית, הולנד, אלבניה, שוודיה, רוסיה, אזרבייג'אן, דנמרק, נורווגיה, שוויץ ומלטה הבטיחו את מקומן בגמר התחרות, שיתקיים בשבת במתחם "אקספו" שבגני התערוכה

זמן צפייה: 05:05

אירוויזיון 2019: בתום חצי הגמר השני של אירוויזיון 2019, שנערך אמש (חמישי), המדינות שהעפילו לגמר התחרות הן מקדוניה הצפונית, הולנד, אלבניה, שוודיה, רוסיה, אזרבייג'אן, דנמרק, נורווגיה, שוויץ ומלטה. המדינות אוסטריה, ליטא, ארמניה, אירלנד, רומניה, לטביה, מולדובה וקרואטיה - לא העפילו לגמר.

עשר המדינות שהעפילו אמש לגמר הצטרפו לעשר המדינות שעלו מחצי הגמר הראשון: קפריסין, סלובניה, צ'כיה, בלארוס, סרביה, אוסטרליה, איסלנד, אסטוניה, יוון וסן מרינו המפתיעה. נוסף אליהן בגמר נמצאות כבר חמש המדינות שממנות את התחרות: צרפת, ספרד, בריטניה, גרמניה ואיטליה. וכמובן, ישראל המארחת.

אזרחי ישראל לא יכלו להצביע במהלך חצי גמר זה, אלא רק 18 המדינות המשתתפות בו, בתוספת גרמניה, איטליה ובריטניה, כשכאמור העפילו כבר לגמר.

חצי הגמר השני - עדכונים חיים:

00:05 - בתום ספירת הקולות - אלו המדינות שעולות לגמר התחרות: 

מקדוניה הצפונית, הולנד, אלבניה, שוודיה, רוסיה, אזרבייג'אן, דנמרק, נורווגיה, שוויץ ומלטה הבטיחו את מקומן בגמר.

23:45 - ההצבעה הסתיימה

23:40 - אמן החושים הישראלי ליאור סושרד מדהים את האירופאים

במהלך הקטע התנדבו נציגי ליטא, אירלנד, אוסטריה ורוסיה. סושרד ביקש מכל אחד מהם לנחש מספר מ-1-1,000. לאחר שהוא ניחש את המספרים של כולם הוא הפך את המספרים ונוצרה המילה Eurovision.

23:35 - להקת "שלווה" מופיעה על במת ה"אקספו" בגני התערוכה עם השיר A Million Dreams. בתום השיר הקהל נעמד על רגליו והריע ללהקה

גם ב-BBC התרגשו מהביצוע של להקת "שלווה"

23:30 – כך נראית טבלת ההימורים לחצי הגמר השני בתום ההופעות החיות

טבלת ההימורים בתום ההופעות החיות בחצי הגמר השני
טבלת ההימורים בתום ההופעות החיות בחצי הגמר השני

23:25 – ההופעות החיות הסתיימו וההצבעה לחצי הגמר השני נפתחה – הישראלים לא יכולים להצביע

23:21 – אזרבייג'ן עלתה לבמה: זוכת 2011 מנסה להחזיר את האירוויזיון לבאקו

האזרים הגיעו לתל אביב עם השיר Truth בביצוע צ'ינגיז ששר שיר פופ מעולה המשלב מופע של רובוטים על הבמה. עם פרסום השיר אזרבייג'ן לא דורגה במקום גבוה, אך ההפקה הבימתית והיכולות הווקאליות הטובות של צ'ינגיז הכניסו אותו לעשירייה הראשונה. האזרים מסתמנים כסוס השחור בתחרות ואולי אף יחזירו את התחרות לבאקו, אחרי הניצחון המפתיע ב-2011. על פי טבלאות ההימורים לאזרבייג'ן יש סיכוי של 92% להעפיל לגמר והיא נמצאת במקום ה-4 בחצי הגמר. שיר מצוין וביצוע מעולה - לא סתם הוא נמצא במקום גבוה בטבלאות ההימורים.

23:17 – מקדוניה הצפונית עלתה לבמה: משנה שם משנה מזל?

זו השנה הראשונה של מקדוניה בשמה החדש - מקדוניה הצפונית. אולי השם החדש יעזור להם לשנות את המזל, זאת לאחר שב-11 השנים האחרונות מקדוניה עלתה רק פעם אחת לגמר הגדול. השנה המקדונים שלחו את תמרה טודבסקה עם השיר Proud. טודבסקה היא זמרת עוצמתית עם שיר טוב ובימוי מעולה שאמור להספיק כדי להעפיל לגמר. על פי טבלאות ההימורים למקדוניה הצפונית יש סיכוי של 65% להעפיל לגמר והיא נמצאת במקום ה-8 בחצי הגמר. ביצוע טוב של הצפון מקדונים.

23:13 – הולנד עלתה לבמה: הפייבוריטית הגדולה לזכייה רוצה לצלוח בקלות את חצי הגמר

44 שנים הולנד לא זכתה באירוויזיון ואם לא יהיו הפתעות גדולות, היא תשבור את בצורת עם דאנקן לורנס ושירו Arcade. עם יציאת השיר ההולנדי לפני יותר מחודשיים הוא הוצב במקום הראשון בטבלאות ההימורים , אותו מקום הוא מחזיק עד היום, ואף הגדיל את זיכויי הזכייה. לורנס שר בלדה מהפנטת, כשההולנדים לא השקיעו במופע מרהיב אלא הציבו אותו על הבמה עם פסנתר. כאמור, הולנד מוליכה את טבלאות ההימורים ויש לה סיכוי של 94% להעפיל לגמר. למרות הציפיות הגבוהות לורנס נראה נינוח על הבמה וביצע את השיר בצורה מעולה.

23:09 – נורווגיה עלתה לבמה: הלוזרית הגדולה של התחרות צפויה להפתיע

נורווגיה היא המדינה שמחזיקה בתואר הלא מחמיא "מדינת הנול פואה", אפס הנקודות בצרפתית. כלומר, נורווגיה היא המדינה שסיימה הכי הרבה פעמים את התחרות במקום האחרון. עם זאת, נראה שהשנה מצבם טוב הרבה יותר. הם שלחו את קיינו עם השיר Spirit in the sky. אפילו הג'יבריש של אחד הזמרים בהרכב לא מפריע ואף מדביק את כל הקהל. על פי טבלאות ההימורים לנורווגיה יש סיכוי של 74% להעפיל לגמר והיא נמצאת במקום ה-7 בחצי הגמר. ביצוע מצוין של הנורווגים.

אגב, צוות השיפוט הישראלי ששפט בקדם אירוויזיון הנורווגי היה היחידי שנתן דוז פואה לקיינו, ובכך גרם לו להגיע לאירוויזיון בתל אביב.

23:05 – אלבניה עלתה לבמה: המדינה שחשפה ראשונה את השיר רוצה להיות בגמר

אלבניה הייתה המדינה הראשונה שחשפה את שיר האירוויזיון שלה - אי שם לפני יותר משלושה חודשים. אתרי ההימורים לא התלהבו והיא שובצה במקום האחרון. עם זאת, בשבועות האחרונים, אלבניה החלה במגמת שיפור ועלייה לגמר נראית אפשרית מתמיד. השיר Ktheju tokës בביצוע יונידה מליקי מדבר על בעיית המהגרים מאלבניה לרחבי העולם ורומז על המלחמה עם השכנה מקוסובו. על פי טבלאות ההימורים לאלבניה יש סיכוי של 42% להעפיל לגמר והיא נמצאת במקום ה-12 בחצי הגמר. ביצוע מצוין של אלבניה, למרות התחזיות היא יכולה להפתיע ולהעפיל לגמר.

23:01 – רוסיה עלתה לבמה: אחרי הכישלון בשנה שעברה – הרוסים הולכים על כל הקופה

אחרי המפלה בשנה שעברה שבה רוסיה לא העפילה לגמר, לראשונה בתולדותיה. השנה הרוסים הולכים על כל הקופה ומחזירים לתחרות את סרגיי לזרב, כוכב הפופ הרוסי, שהיה קרוב לניצחון לפני שלוש שנים. השנה לזרב זנח את סגנונו המקורי והוא שר בלדה עוצמתית שנקראת Scream.
עיצוב הבמה עוצמתי והוא כולל ברקים, גשם ורעמים. על הבמה יש גם שמונה מסכי לד שמציגים את לזרב שמונה פעמים. נוסף על כך, היכולות הווקאליות האדירות של לזרב שמות אותו כאחד הפייבוריטים הבולטים לניצחון בתחרות. את חצי הגמר הוא צפוי לעבור בקלות, שכן על פי טבלאות ההימורים יש לו סיכוי של 93% להעפיל לגמר והוא נמצא במקום השלישי. ביצוע מעולה של הנציג הרוסי - נראה בדרך הנכונה לגמר.

22:59 - אסי עזר מספר לצופים שבגמר תופיע אילנית, הזמרת הראשונה שייצגה את ישראל בתחרות, יחד עם נטע ברזילי ודנה אינטרנשיונל

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-culture-entertainment-20190516-2302' autoplay='0' credit='באדיבות כאן - תאגיד השידור הציבורי' desc='' kid='1_z6fda2sd' duration='36'']

22:54 – ליטא עלתה לבמה: התמקדות במראה הזמר – ולא ביכולות השירה שלו

הליטאים לא נוהגים להצטיין באירוויזיון, עם אף הישג מרשים במהלך השנים. השנה הליטאים התמקדו יותר בבחירת המראה של הזמר ופחות בשיר או ביכולות השירה שלו. השיר שנבחר הוא Run With The Lions בביצוע יוריוס. זאת הפעם הראשונה שבה מבקשים מהקהל לפתוח את ההבזקים (פלאשים) של הטלפון הנייד על מנת להכניס לאווירה ואולי לעזור ליוריוס להגיע לגמר. על פי טבלאות ההימורים לליטא יש סיכוי של 29% בלבד להעפיל לגמר והיא נמצאת במקום ה-13 בחצי הגמר. ביצוע סביר לשיר בינוני.

22:50 – מלטה עלתה לבמה: זוכת האקס פקטור הצעירה על הבמה הגדולה באירופה

המלטזים לא זכו מעולם באירוויזיון, למרות שבשנת 1998 הם היו רחוקים הצבעה אחת מניצחון, אך המקדונים לא העניקו להם אפילו נקודה אחת - מה שזיכה את דנה אינטרנשיונל בניצחון. מאז הם סיימו פעמים כסגנים, אך משנת 2005 הם לא מרשימים כל כך.

השנה בחרו במלטה במיקלה פאצ'ה ששרה את Chameleon - שיר פופ קצבי ומצוין שבקלות יכול להפוך ללהיט. פאצ'ה, בת 18, שזכתה באקס פקטור המקומי לפני כמה חודשים, מעט מתרגשת מהמעמד ובחזרות זייפה קלות. עם זאת, הגרפיקה, עיצוב הבמה והרקדנים המרשימים אמורים להספיק למלטה כדי להעפיל לגמר. על פי טבלאות ההימורים למלטה יש סיכוי של 86% להעפיל לגמר והיא נמצאת במקום ה-6 בחצי הגמר. המלטזית נשמעה יותר טוב מהחזרות שלה. עם זאת, היא זייפה ולא נראתה משוחררת על הבמה - אולי המעמד גדול עליה.

22:45 – קרואטיה עלתה לבמה: ההשקעה בגימיקים צפויה לא להספיק

 השיר הקרואטי The Dream בביצועו של רוקו הוא דוגמא קלאסית להשקעה יתר על המידה בגרפיקה ובגימיקים של כנפיים אותם נושא הזמר כדי לכפר על שיר בינוני. קרואטיה שמתקשה מאוד להגיע לגמר בשנים האחרונות - רק פעמיים בעשור האחרון – תתקשה לעשות זאת גם השנה. על פי טבלאות ההימורים לקרואטיה יש סיכוי של 16% בלבד להעפיל לגמר והיא נמצאת במקום ה-16 בחצי הגמר. ביצוע מאומץ מאוד של הזמר הקרואטי, שמתקשה להגיע לגבהים המתאימים, אך מוציא את המיטב מהשיר הבינוני.

22:45 - בעקבות הפרסומים כי חלק מתושבי עוטף עזה שהוזמנו לאירוע לא נכנסו לגרין רום, נמסר מ"כאן" כי: "הרוב המוחלט של תושבי הדרום שהוזמנו לאירוויזיון, כמחווה של רצון טוב, נכנסו לאולם. חלקם אף זכו להיכנס לגרין רום, המושבים היקרים ביותר שנמכרים לקהל הרחב. צר לנו כי כמה מהם בחרו לצאת ולא ליהנות מחוויה מוזיקלית חד פעמית".

22:44 - כך נראית טבלת ההימורים לחצי הגמר השני, לאחר שבוצעו מחצית מהשירים:

טבלת ההימורים לחצי הגמר השני לאחר ביצוע מחצית מהשירים
טבלת ההימורים לחצי הגמר השני לאחר ביצוע מחצית מהשירים

22:41 – אוסטריה עלתה לבמה: המסורת איתה, טבלאות ההימורים קצת פחות

 אוסטריה, המדינה שזכתה לפני ארבע שנים באירוויזיון עם קונצ'יטה, רוצה להמשיך ולהרשים בתחרות. בשנה שעברה היה זה סיזר סימפסון, שניצב בראש טבלת הדירוג עם סיום ניקוד השופטים, אך הקהל בבית אהב קצת פחות את הביצוע והעניק לו את המקום השלישי "בלבד". השנה שלחו האוסטרים את פאנדה ששרה את Limits, שיר על אהבה נכזבת. נראה שגם האוסטרים יהיו מאוכזבים בסוף הערב, כיוון שעל פי טבלאות ההימורים לאוסטריה יש סיכוי של 29% בלבד להעפיל לגמר והיא נמצאת במקום ה-14 בחצי הגמר. הביצוע של האוסטרים היה פחות טוב מהחזרות.

22:37 – שוודיה עלתה לבמה: אומת האירוויזיון שממשיכה לייצר להיטים

שבדיה, המדינה שמזוהה יותר מכל עם האירוויזיון, ממשיכה לספק מוזיקה מצוינת ומראה איך עושים זאת נכון. ג'ון לונדביק, שזכה בתחרות המלודי פסטיבלן ונבחר לייצג את שבדיה, מופיע עם שירו Too Late For Love. שיר פופ קצבי שמשלב הופעה נהדרת בליווי ארבע מאמות שחורות, הנראות כאילו נלקחו מכנסייה אמריקנית.

צריך לקרות משהו חריג מאוד כדי שהשבדים לא יעפילו לגמר, כיוון שעל פי טבלאות ההימורים יש להם סיכוי של 94% לעשות זאת והם ניצבים במקום השני בחצי הגמר השני. אם לונדביק יעפיל לגמר הוא יקבע היסטוריה פרטית כיוון שיתחרה נגד עצמו. זאת בגלל שהוא נמנה על אחד מכותבי השיר הבריטי בתחרות. הביצוע השבדי היה מעולה, כצפוי.

22:33 – דנמרק עלתה לבמה: מלהקת ויקינגים מפחידה לשיר אהבה נוגה

לאחר שבשנה שעברה שלחו הדנים להקת ויקינגים מפחידה. השנה הם החליטו ללכת על משהו יותר רגוע, אולי אף רגוע מדי, עם ביצוע של לאונורה לשיר האהבה Love is forever. לאונורה, ששרה גם בצרפתית, מפגינה יכולות ווקאליות טובות וההופעה המרהיבה שלה ושל זמרי הליווי שלה על כיסא ענקי בגובה רב עשויה להטות את הכף לטובתם. על פי טבלאות ההימורים לדנמרק יש סיכוי של 49% להעפיל לגמר והיא נמצאת במקום ה-10 בחצי הגמר. הזמרת הדנית זייפה קלות והציגה הופעה פחות טובה מהחזרות.

לאונרה, נציגת רומניה עם השיר ''Love is forever''
לאונרה, נציגת דנמרק עם השיר ''Love is forever'' | צילום: רויטרס

22:26 – רומניה עלתה לבמה: האם הכישלון החד פעמי אשתקד יחזור גם הערב?

בשנה שעברה הייתה זאת הפעם הראשונה שבה רומניה לא הצליחה להעפיל לגמר מאז הונהגה שיטת חצי הגמר ב-2004. הרומנים רוצים להסיר מעליהם את התקלה מליסבון, אך ההופעה הסבירה של אסתר פאוני עם השיר On a Sunday עלולה להקשות עליהם את המשימה. על פי טבלאות ההימורים לרומניה יש סיכוי של 44% להעפיל לגמר והיא נמצאת במקום ה-11 בחצי הגמר, אחד פחות מהמקום שמוביל אליו.

אסתר פאוני, נציגת רומניה עם השיר ''On a Sunday''
אסתר פאוני, נציגת רומניה עם השיר ''On a Sunday'' | צילום: רויטרס

22:22 – לטביה עלתה לבמה: הדהימו את אירופה ב-2002, אך כעת הם הסתפקו אפילו בהופעה טובה

לטביה הדהימה את אירופה בשנת 2002 כשזכתה בתחרות. עם זאת, בעשור האחרון עלו הלטבים רק פעמיים לגמר, כשהישג השיא שלה היה המקום השישי. השנה הלטבים שלחו את קרוסל עם השיר "That Night" – שיר בנאלי שסביר להניח כי ימשיך את המסורה הרעה של המזרח-אירופאים. על פי טבלאות ההימורים ללטבים יש סיכוי של 10% בלבד להעפיל לגמר והיא ניצבת במקום ה-17 מבין המשלחות בחצי הגמר השני. אחד הביצועים החלשים ביותר שנשמע בתחרות.

קרוסל, נציגת לטביה עם השיר ''That Night''
קרוסל, נציגת לטביה עם השיר ''That Night'' | צילום: רויטרס

22:18 – שוויץ עלתה לבמה: חביב הקהל שמנסה לסלול את דרכו לגמר

שוויץ היא הזוכה הראשונה בתחרות האירוויזיון, אי שם בשנת 1956. עם זאת, מאז הונהגה שיטת חצי הגמר ב-2004, שוויץ עלתה רק ארבע פעמים לגמר. השנה השוויצרים הגיעו במטרה לשנות את הסטטיסטיקה עם לוקה האני ושירו She Got Me. הביצוע הפך ללהיט והאני שמציג גם יכולות ריקוד מדהימות והפך לחביב הקהל הוביל לאורך תקופה ארוכה את טבלאות ההימורים. עם זאת, בהופעות החיות ניתן היה לראות שהאני מתקשה לעמוד בסטנדרטים הווקאליים של גרסת הסטודיו והוא ירד בדירוג. למרות זאת מקומו בגמר נראה מובטח, כשעל פי טבלאות ההימורים יש לו סיכוי של 91% להעפיל לגמר ואף לנצח את התחרות כולה. הופעה מצוינת של השוויצרי, טובה יותר מאשר בחזרות.

לוקה האני, נציג שוויץ עם שירו ''She Got Me''
לוקה האני, נציג שוויץ עם שירו ''She Got Me'' | צילום: רויטרס

22:14 – מולדובה עלתה לבמה: האם הדיווה תמשיך את הצלחות השנים האחרונות?

מולדובה לא נוהגת להצטיין באירוויזיון, אך בשנים האחרונות נראה שהיא עלתה על דרך המלך ואף הגיעה למקום השלישי בתחרות שנערכה לפני שנתיים. השנה המולדבים שלחו את אנה אודובסקו, דיווה עם קול אדיר, אך שירה Stay לא מנצל בצורה טובה את יכולות השירה שלה. במהלך השיר ניתן לראות אמנית שמציירת ציורים על החול – מופע המועתק מהביצוע האוקראיני בשנת 2011. על פי טבלאות ההימורים לארמנים יש סיכוי של 23% בלבד להעפיל לגמר והיא ניצבת במקום ה-15 מבין המשלחות בחצי הגמר השני. הביצוע של המולדבים היה מעולה, ולמרות התחזיות היא יכולה להפתיע.

אנה אודובסקו, נציגת מולדובה עם השיר ''Stay''
אנה אודובסקו, נציגת מולדובה עם השיר ''Stay'' | צילום: רויטרס

22:10 – אירלנד עלתה לבמה: אימפריית האירוויזיון שנמצאת בתחתית טבלת ההימורים

אירלנד היא המדינה בעלת מספר הזכיות הרב ביותר באירוויזיון (שבעה זכיות). בתחילת שנות ה-90 האירים זכו ארבע פעמים בחמש שנים והפכה ליחידה אי פעם שזכתה שלוש פעמים ברציפות בתחרות השירים. עם זאת, בשני העשורים האחרונים לא ברור מה עובר על האירים, שמאכזבים פעם אחר פעם. בין השנים 2014-2017 אירלנד אפילו לא העפילה לגמר, אך אשתקד היא שברה את הבצורת.

השנה האירים מציגים את השיר "22" בביצוע שרה מק'טרנו ונראה כי האכזבה תימשך. לאירים יש מופע ילדותי, שיר לא סוחף וזמרת בינונית בלשון המעטה. על פי טבלאות ההימורים לאירים יש סיכוי של 10% בלבד להעפיל לגמר והיא ניצבת במקום האחרון מבין המשלחות בחצי הגמר השני.

שרה מק'טרנו, נציגת אירלנד עם השיר ''22''
שרה מק'טרנו, נציגת אירלנד עם השיר ''22'' | צילום: רויטרס

22:06 – ארמניה עלתה לבמה: האם מופע האש ישחזר את הצלחות העשור הקודם?

מאז הונהגה שיטת חצי הגמר ב-2004, ובמשך שבע שנים, הייתה ארמניה לאחת המדינות המוצלחות ביותר באירוויזיון, כשסיימה בכל השנים הללו בעשירייה הראשונה. עם זאת, משנת 2011 זה פחות מצליח עבור המדינה, שקיבלה עצמאות רק לפני 28 שנים.

עם יציאת השיר Walking Out בביצועה של סרבוק זינקה ארמניה לעשירייה הראשונה בטבלאות ההימורים, אך אז הזמרת החלה להופיע עם השיר מסביב לעולם והיכולות הווקאליות שלה אכזבו את הקהל והובילו לירידה הדרגתית במיקומה. עם זאת, בחזרות שנערכו ב"אקספו" סרבוק שיפרה את הופעתה והמופע המצוין שכלל מיצגי אש החזיר אותה לעניינים. על פי טבלאות ההימורים לארמנים יש סיכוי של 57% להעפיל לגמר והיא ניצבת במקום התשיעי. הביצוע הארמני היה מעולה ומדויק - טוב הרבה יותר מהחזרות.

סרבוק, נציגת ארמניה עם השיר ''Walking Out''
סרבוק, נציגת ארמניה עם השיר ''Walking Out'' | צילום: רויטרס

22:00 – חצי הגמר השני יוצא לדרך

ארז טל, בר רפאלי, לוסי איוב ואסי עזר פותחים את חצי הגמר השני ומכריזים על הופעתה של מדונה בגמר האירוויזיון.

22:00 - כך נראית טבלת ההימורים לחצי הגמר השני, רגע לפני שהמופע מתחיל:

טבלאות ההימורים רגע לפני שחצי הגמר השני יוצא לדרכו
טבלאות ההימורים רגע לפני שחצי הגמר השני יוצא לדרכו