תחקיר: למה "זאפה" לא משיבה כספים על הופעות שבוטלו בשל המגפה?

למרות שעם פרוץ המשבר כתבה רשת המועדונים ללקוחות שקנו כרטיסים להופעות שבוטלו כי "אלה שירצו כספם בחזרה, נשיב התשלום", הדבר לא מתבצע בפועל. הלקוחות זועמים: "רוצים את הכסף חזרה"

זמן צפייה: 06:44

כמו עשרות אלפי לקוחות נוספים של רשת מועדוני ההופעות "זאפה", תקווה גולדפרב מקריית ביאליק התאכזבה לקבל במארס בשנה שעברה מייל על ביטול ההופעה שעבורה כבר רכשה שלושה כרטיסים תמורת כ-1,500 שקלים. "כשכל המשק נכנס לסגר וכשהודיעו שכל עולם התרבות נסגר, הבנו את המצב. לא היה צריך להודיע לנו שההופעה בוטלה", אמרה גולדפרב.

בשלב ההוא, עדיין היה מוקדם לדעת שכל תעשיית המוזיקה בארץ תושבת למשך כשנה בשל נגיף הקורונה, אבל במייל שנשלח ללקוחות נכתב "לקוחות שירצו כספם בחזרה, נשיב התשלום". אריה אברהם מתאר סיפור דומה. אחרי שבוטלו כרטיסים שרכש להופעה של עידן רייכל, הוא עבר על דפי פירוט האשראי אבל הזיכוי המובטח לא הגיע וגם שירות הלקוחות של "זאפה" נעלם לחלוטין.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

דרעי: האסון במירון – גזרת שמיים, אבל זה לא פוטר אותנו מבדיקה

מנדלבליט: ניתן להקים ועדת חקירה ממלכתית על האסון במירון

נתניהו לבנט: מוכן להיענות לבקשתך לכהן ראשון ברוטציה למשך שנה

זאפה
מועדון הזאפה

"קודם כול תחזירו את הכסף ולאחר מכן תשאירו לי את המרחב להחליט אם אני רוצה ללכת ולאיפה אני רוצה ללכת. אני רוצה את הכסף המלא בחזרה - זאת זכותי. אנחנו לא צריכים להתנצל על זה", מסביר אברהם את מבוקשו.

ב"זאפה" סגרו את מוקד השירות, לדבריהם עקב קשיים בגיוס של עובדים בתקופת החל"ת. גם מי שפנו במייל נאלצו להמתין למענה במשך חודשים. עו"ד יובל עציוני הגיש תביעה ייצוגית נגד החברה ומבקש להחזיר ללקוחות את כספם ללא התניות. לדברי עציוני, "זאפה מחזיקים בלמעלה מ-50 מיליון שקלים של ציבור שרכש כרטיסים למופעים שבוטלו בתקופת הקורונה, וקובעים באופן שרירותי שלא להחזיר להם כספים".

חשוב לציין שלחברת "זאפה" יש מוניטין של הגינות כלפי האומנים שאיתם היא מתקשרת וחלק מהכסף שנגבה כבר שולם כמקדמות לזמרים ונגנים. מה גם, שהחברה הפכה לגלגל הצלה של ממש עבור ענף התרבות בזמן משבר הקורונה, שכן למרות ההגבלות הם המשיכו בהופעות מצולמות. 

עם זאת, מי שידע למכור הופעה צריך לדעת גם להחזיר תשלום או לפחות לענות לטלפון. לדברי אברהם, אין מי שיקח על עצמו את האחריות ויסביר את המצב, "לפחות שמישהו יענה ללקוח, יעמוד מולו ויגיד, 'תשמע, יש לי בעיה. אני אחזיר לך את הכסף עוד חודש או חודשיים"'.

מזאפה נמסר בתגובה: "הקבוצה אימצה את המלצת משרד המשפטים בדבר מופעי התרבות, ושלחה לכלל לקוחותיה קוד מימוש למבחר עצום של הופעות חילופיות שאותו יוכלו לנצל במשך שנה מיום החזרה לפעילות. אם הלקוחות לא יממשו את השובר, הם יהיו זכאים להחזר כספי מלא. אנחנו מתנצלים בפני הלקוחות שפניותיהם טרם נענו, ומאמינים שבשבועיים הקרובים כולן יטופלו. על אף התחושה שעולם התרבות חזר לשגרה מלאה, ישנה לצערנו דרך ארוכה על מנת לצמצם את הנזקים הכלכליים העצומים שזאפה ספגה ועדיין סופגת עקב המשבר".