"האדמה רועדת": ועדת הקורונה דנה בפתיחת ענף התרבות

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות גרוטו הצהיר כי ביומיים הקרובים תובא לממשלה תוכנית שתאפשר לקיים מופעי תרבות ואמנות. מנכ"לית תיאטרון בית ליסין: "הפתגם 'ההצגה חייבת להימשך' - איבד משמעות"

זמן צפייה: 05:15

ועדת הקורונה התכנסה היום (שני) ודנה בפתיחת ענף התרבות. המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו הצהיר בדיון כי ביומיים הקרובים יובא לממשלה מתווה לפתיחת המופעים תרבות ואמנות. יו"ר הוועדה יפעת שאשא ביטון דרשה כי המתווה יובא כבר השבוע לאישור הוועדה, או לכל המאוחר בתחילת השבוע הבא.

לדברי שאשא ביטון, "ניתן בקיץ לקיים מתווה ולהפעיל מופעי תרבות. לא יהיה לנו מועד ב' – כי בחורף המתווה לא יתאפשר. החוסן התרבותי חשוב לחוסנה של החברה וליכולתה להתמודד עם הקשיים".

עוד בחדשות 13:

מפגיני הדגלים השחורים נגד אוחנה: "נחשפה המזימה לסיכול המחאה"

1,039 נדבקים אובחנו אתמול – נערכו כ-12 אלף בדיקות בלבד

במשך שנים: כך עקב השב"כ אחרי ישראלים – עוד לפני עידן הקורונה

ח''כ יפעת שאשא ביטון בוועדת הקורונה
ח''כ יפעת שאשא ביטון בוועדת הקורונה | צילום: ערוץ הכנסת

מנכ"לית תיאטרון "בית ליסין" ציפי פינס הצהירה: "האדמה רועדת. אנחנו יושבים בבית חמישה חודשים. הפתגם המפורסם 'ההצגה חייבת להימשך' איבד את המשמעות שלו. אנחנו הופענו חולים, בריאים, במלחמות, באינתיפאדה, בכל מקום שהיו צריכים אותנו. לא היה מצב שהפסקנו אי פעם הצגה. כי זה הדבר הכי חשוב, להמשיך בכל מחיר. אתם יודעים שתיאטרון בישראל הוא מקום ראשון בעולם בצפייה לפי דוח אונסקו? יש אפשרות להכניס אנשים מרווחים באולם, עם מסיכות, ומרוחקים מהבמה, או לפעול בחוץ".

"אפילו על טיסות מדברים, אבל לא על חזרה לתיאטרון", המשיכה. "אנחנו עובדים באולמות גדולים, האולמות הגדולים הם הנפגעים הגדולים ביותר. לא הכנסנו שקל. התיאטרון שלי הכניס 45 מיליון שקל בשנה, והוא לא מכניס שקל. יש מתווה, קיבלנו את התו הסגול והמגבלות הכי קשות. מה זה 19 איש באולם? זה מגוחך. באולם של אלף מקומות אתה יכול להכניס 100 איש בצורה מרווחת. יש דרך לפתור את זה".

מנכ''לית תיאטרון בית ליסין ציפי פינס בוועדת הקורונה
מנכ''לית תיאטרון בית ליסין ציפי פינס בוועדת הקורונה | צילום: ערוץ הכנסת

הקומיקאי ישראל קטורזה השתתף גם הוא בדיון ואמר: "אתם פשוט סגרתם אותנו כמו אקווריום, בלי שום סיבה. האנשים יושבים עם מסכות. גם בבריכות ובים יורקים כשמדברים. הייתי בחדר אוכל בכנרת והיו 150 איש. למה הם כן ואני לא? גם הם צריכים להישאר פתוחים אם הם עומדים בנהלים. בואו נעמוד בנהלים ונישאר פתוחים".

הקומיקאי ישראל קטורזה
הקומיקאי ישראל קטורזה | צילום: ערוץ הכנסת

במקביל, גורמים שנוכחים בישיבות ועדת הכספים על מתווה הפיצויים לעסקים דיווחו כי יו״ר הקואליציה ח״כ מיקי זוהר לוחץ להגדיל את התשלום לחברות שהפסידו מעל 80% מהמחזור - כלומר, בעיקר בעלי אולמות אירועים וסוכני נסיעות.

הגורמים מדווחים כי בכך פועל ח״כ זוהר לשנות את המתווה שעליו סיכמו רה״מ נתניהו ושר האוצר כ״ץ, בהמשך להאשמות השר מהשבוע שעבר שלפיהן זוהר פועל להיטיב עם בן דודו שהוא בעל אולם שמחות.

מטעמו של ח״כ זוהר נמסר כי הוא פועל להעלות ב-200,000 שקלים את תקרת המענק הדו-חודשי לעסקים שנפגעו ב-80% או יותר מהמחזור - ללא קשר לשאלה אם הם בעלי אולמות או שעוסקים בכל ענף אחר.