"טבע האדם הרג את ילדינו": עצרת לציון שנה לאסון השיטפון

משפחות שכולות וצעירים רבים הגיעו לרחבת הבימה בת"א לציון שנה לאסון נחל צפית, בו נהרגו עשרה תלמידי מכינה. ממשרד רה"מ נמסר: "עם כינונה של הממשלה החדשה יקודמו ההליכים להקמת ועדת בדיקה"

זמן צפייה: 01:08

עצרת הזיכון לציון שנה לאסון נחל צפית, שבו נהרגו עשרה תלמידי מכינת "בני ציון", החלה הערב (רביעי) ברחבת הבימה בתל אביב. לעצרת הגיעו ההורים השכולים, שנושאים דברים על הבמה, ניצולים והרבה מאוד בני נוער ואנשי מכינות, שהגיעו כדי לציין ולזכור את ההרוגים ולמחות על המחדלים הגדולים שהביאו לאסון.

אתי בללי, אמה של גלי בללי, אמרה בעצרת כי "לפני שנה נפתחו ארובות השמיים וגשם חזק ירקד, גשם שהפך שליטפון ושטף איתו הרבה חלומות יפים, תמימות, תקוות ואמונות. מנגד רעדה גם האדמה, רעדה בעוצמה 10 בסולם הערכים לפיו חשבנו שאנחנו חיים. בסולם הערכים הזה שכנו הכבוד לחיי אדם, לקיחת אחריות, צניעות, הקשבה לזולת ועוד ערכים שכל אחד מילדינו שנספו באסון נהגו על פיהם בחייהם הקצרים, ואשר היינו רוצים לראות עוד ועוד מהם בחברה בה אנו חיים".

עצרת לציון שנה לאסון נחל צפית
עצרת לציון שנה לאסון נחל צפית | צילום: החדשות 13
גלי בללי
גלי בללי | צילום: חדשות עשר

"כל הערכים האלה קרסו לפני שנה כשהתרחש האסון, אסון שקיבל את השם 'אסון השיטפון'. אבל זה היה ברור מיד שלא שיטפון ולא תופעת טבע הם אלה שהרגו את ילדינו - טבע האדם, זה שילדינו כל כך האמינו בו, הוא שהרג את ילדנו. טבע האדם המקולקל, זה שגדל כאן פרא ולא מחובתו שימשיך לגדול כך, כי המחיר כבד מידי והכל כן בידיים שלנו".

איציק אור, אביה של אלה אור, אמר בעצרת: "תודה רבה לעם ישראל היקר שהגיע להזדהות עם כאבנו. תודה רבה לעם ישראל שתרם מהונו על מנת שערב זה יוכל לצאת לפועל. תודה רבה לניצולים, לחברים ולכל מי שתרם להצלחת הערב".

עצרת לציון שנה לאסון נחל צפית
עצרת לציון שנה לאסון נחל צפית | צילום: החדשות 13

מעט לפני תחילת העצרת, מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "עם כינונה של הממשלה החדשה יקודמו ההליכים להקמת ועדת בדיקה". כזכור, להורים השכולים היו שתי דרישות – הראשונה הייתה לא לפתוח את המכינה, בקשה שהתקבלה. השנייה הייתה דרישה כלפי ראש הממשלה, שיקים ועדת בדיקה. נתניהו הבטיח, אך בעקבות הקדמת הבחירות הנושא נדחה. כעת, לאחר הודעת לשכתו, ההורים מקווים שההבטחה תתקיים.

הזירה נחל צפית
הזירה נחל צפית | צילום: מד"א

לפני כחודשיים פרקליטות מחוז דרום הודיעה ליובל כאהן, לשעבר מנהל מכינת "בני ציון", והמדריך אביב ברדיצ'ב, כי יוגש נגדם כתב אישום כפוף לשימוע בעבירת הריגה, בשל אחריותם לאסון בנחל צפית. ההחלטה התקבלה על ידי פרקליט המדינה שי ניצן. עם זאת, יש לציין כי בחודשים הקרובים ייכנס לתוקף תיקון לחוק העונשין שישנה הגדרות לעבירות המתה, והמעשה יוגדר כעבירת "המתה בקלות דעת", שעונשה המירבי הינו 12 שנות מאסר - ולא 20 כפי שהיה עד כה.

הרוגי אסון השיטפון בנחל צפית
הרוגי אסון השיטפון בנחל צפית | צילום: החדשות 13

ההורים השכולים מסרו בתגובה להודעת הפרקליטות כי "זהו יום עצוב ונורא לכולנו. בדיוק אתמול ציינו עשרה חודשים לאסון הנורא בו איבדנו את עשרת ילדינו. החלטת הפרקליטות להגיש כתבי אישום בכפוף לשימוע בגין הריגה מדברת בעד עצמה ועל הכשלים והמחדלים האיומים שהביאו לאסון. עצם ההחלטה להאשים בעבירת הריגה מעידה על עוצמתו של המחדל הנורא. כל עונש שיושת על האחראים לא ישיב את ילדינו. אנחנו נעקוב מקרוב אחר ההליך הפלילי ונצפה להבטחת ראש הממשלה להקמת ועדה ציבורית לבחינת פעילות המכינות ובטיחות התנהלותן. נמשיך להלחם על כך שאסון כזה לא יחזור עוד לעולם".

יובל כהאן ואביב ברדיצ'ב
יובל כהאן ואביב ברדיצ'ב | צילום: החדשות 13

מכתב החשדות ששלחה הפרקליטות, עולה כי הטיול המקורי תוכנן תחילה לנחל צאלים, אך בשל סגירת המסלול, ברדיצ'ב החליט לשנות את הטיול לנחל תמר ונחל צפית, למרות כל ההתרעות על שיטפונות באזור. כמו כן, צוין כי ההחלטה של המדריך התקבלה למרות שהוא מעולם לא טייל בנחלים אלו קודם לכן, לא הכיר את המסלול ומבלי שהוא או אף אחד מהמטיילים ערך הכנה כלשהי לטיול בהם.

זמן קצר לפני שהקבוצה נכנסה לתוך ערוץ נחל צפית, ברדיצ'ב קיבל התרעה ממוקדת לפיה החל לרדת גשם באזור הניקוז של הנחל, אך במקום להפסיק את הטיול הוא הנחה את החניכים להמשיך בכניסה לנחל. כאהן, שידע על שינויי המסלול ועל ההתרעות הממוקדות, "לא עשה מאומה כדי להפסיק את הטיול".