מח"ש, תיק תפור: הבלש שנאבק עשר שנים כדי להוכיח את חפותו

יעקב כהן היה בלש מצטיין במשטרה. לאחר שעצר פלסטיני שנחשד בפיגוע, טען נגדו העצור כי כהן התעלל בו מינית. כעת, אחרי 10 שנים בהן הכחיש את הטענות - הוא זוכה. "הייתי לבד במערכה" • תחקיר

זמן צפייה: 06:18

במשך עשור וחצי נאבק יעקב כהן, בלש מצטיין, בעלילה של עציר פלסטיני שטען כי כהן התעלל בו מינית. העלילה התפתחה לכתב אישום חמור - ורק בחודש שעבר, לאחר שהשופט מתח ביקורת חריפה על המחלקה לחקירות שוטרים והאשים אותה בבידוי ראיות, בית המשפט המחוזי בירושלים זיכה אותו. כעת, הוא מפנה אצבע מאשימה כלפי המערכת: "הייתי לבד במערכה".

תחילת הפרשה לפני 13 שנים. אז, כהן, נשוי ואב לשניים, חוקר במשטרת מעלה אדומים, עצר פלסטיני שנחשד בפיגוע ירי לעבר כוחות משטרה. בשלב מסויים, לאחר תלונה אותה הגיש הפלסטיני, המחלקה לחקירות שוטרים האשימה את כהן כי עשה בפלסטיני מעשה סדום באמצעות מוט ברזל, קשר את אוזנו בחוט וביצע בו עוד שורה ארוכה של מעשים קשים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

חוקרים גילו מים על הירח: "יסייע להקים שם תחנת חלל"

הקבינט אישר: צהרונים לכיתות א'-ב' ומספרות ישובו לפעילות

המבקר: מערך תשאול הנדבקים לא יעיל; השב"כ לא עמד במלוא משימתו

יעקב כהן
יעקב כהן | צילום: חדשות 13

הטענה העיקרית והשקרית של הפלסטיני הייתה כי כהן התעלל בו מינית במהלך החקירה ואז הטיל עליו את מימיו כאשר שניהם יצאו לשירותים. לאורך כל חקירותיו הכחיש כהן את ההאשמות, אבל אז החליטו במח"ש לנסות ולפברק ראיה.

"החוקר הטיח בי באגרסיביות כזאת, ואמר: 'תקשיב, יש לנו שתן שלך על החולצה שלו'", נזכר כהן. "'יש לנו את זה. איך אתה מסביר את השתן שלך על החולצה שלו?'". הוא המשיך להכחיש ונשלח למעצר. "חיכיתי כמו שבר כלי, כמו סמרטוט שיושב שם על הבטון ומחכה לבאות, לראות מה יקרה. זה אחד הרגעים הכי משפילים בחיים".

יעקב כהן
יעקב כהן בקלטת השחזור | צילום: חדשות 13

לאחר המעצר, בלחץ החוקרים והסיטואציה, כהן החליט לספק גרסה. "הייתי חייב להמציא משהו רק כדי שיעזבו אותי", סיפר. "התחלתי לדמיין בראש, להמציא איזשהו סיפור שיניח את דעתו, שיהיה קרוב לגרסה שלהם כדי שאולי הם יבינו שאני כן איתם, זורם איתם, הולך עם הכיוון שלהם - רק שיירדו ממני". בשחזור, שהותר לפרסום לבקשת חדשות 13, ניתן לראות כיצד השוטר מציג את הגרסה.

בשלב זה, הפלסטיני שוחרר ממעצר ואף זכה בפיצוי בסך 400 אלף שקלים ממדינת ישראל, ואילו כהן נאלץ להתמודד עם קשיים כלכליים. "אתה לבד במערכה. כולם מפנים לך את הגב - המטה הארצי, חברים שהיו לך. הגעתי למצב שלא היה לי כסף לקנות לחם לילדים. יום אחד אפילו ניתקו לי את החשמל בבית".

יעקב כהן בימיו כשוטר
יעקב כהן בימיו כשוטר | צילום: באדיבות המצולם

כעת, כהן מסתכל על הפרשה ממרחק השנים ובטוח שאילו לא היה נלחם - הוא היה מורשע בוודאות. "אנשים עושים שחזורים כדי להתאים את השחזור לטענות שלהם כדי שהם יקלו איתו", סיכם. "אני בטוח במיליון אחוז שיש אנשים חפים מפשע שיושבים בבתי הסוהר".

תגובת המחלקה לחקירות שוטרים: "בית המשפט העליון קבע בזמנו שחוקרי מח"ש ביצעו תרגיל חקירה חוקי, וקיבל את הודאת החשוד כקבילה. בעת ניהול המשפט קבע בית המשפט המחוזי כי ההודאה בלתי קבילה, ולאור זאת ביקשה מח"ש מבית המשפט לחזור בה מכתב האישום".

עו''ד יהודה שושן
עו''ד יהודה שושן

פרקליטו של יעקב כהן, עו"ד יהודה שושן מסר בתגובה: "כבוד השופט רפי כרמל סיכם במילותיו את המעשים הפסולים של חוקרי מח"ש. התיק נולד בחטא ובגין כך המשיך בהחלטה מעוררת מחלוקת וקיצונית ביותר, של בית המשפט העליון להתערבות בהחלטת מח"ש והורה להגיש כתב אישום. לאחר 13 שנים של ניהול משפטי והחלטה תקדימית ואמיצה של בית המשפט המחוזי בירושלים, מרשי זוכה מכל אשמה. מרשי שמח על התוצאה אך שבור נפשית וכלכלית".