עתירות לבג"ץ נגד החלטת אוחנה: "למדינה חובת אתית לחסן אסירים"

לאחר שהובהר לשר לביטחון הפנים שהחלטתו התקבלה מ"חוסר סמכות", חמישה ארגוני זכויות אדם עתרו לבית המשפט כדי לבטל את ההחלטה. "האחריות על בריאותם של הכלואים צריכה להיות של המומחים"

זמן צפייה: 00:31

חמישה ארגוני זכויות אדם עתרו הבוקר (ראשון) לבג"ץ נגד החלטתו של השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, שלא לחסן אסירים, כאשר לטענתם, "ישנה חובה אתית על מדינת ישראל להציע את החיסונים לאוכלוסיית האסירים". במקביל, בלשכת עורכי הדין עובדים גם על הגשת עתירה נגד החלטת אוחנה. על העתירה עובדת עורכת הדין רותם טובול.

הארגונים רופאים לזכויות אדם, האגודה לזכויות האזרח, עדאלה, המוקד להגנת הפרט ורבנים לזכויות אדם, שהגישו את העתירות, דרשו להורות לשב"ס לחסן את כלל אוכלוסיית האסירים, על פי מתווה התעדוף שקבע משרד הבריאות, בדגש על אסירים בגיל 60 ומעלה ובקבוצות סיכון. בנוסף, העתירה דורשת למנוע משב"ס לתעדף מתן חיסונים לסגל בתי הכלא על פני חיסונים לאסירים.

לעתירה, צורפה חוות דעת רפואית מטעם איגוד רופאי בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית בישראל, שקבעה כי "יש להתייחס לאסירים כאוכלוסייה שבויה, בהקשר של הקורונה מדובר באוכלוסייה בסיכון, הן בשל מחלות רקע והן בשל המצאותה בתנאי צפיפות המגבירים את הסיכון לתחלואה ותמותה".

אמיר אוחנה
אמיר אוחנה | צילום: חדשות 13

ענת ליטוין, מנהלת מחלקת כלואים בעמותת רופאים לזכויות אדם, הוסיפה כי "האחריות על בריאותם של כלואים צריכה להיות של מומחים בתחום. עיכוב חיסונם עד כה מדגים את הדבר באופן הברור ביותר, יש לזכור שהחלטות גרועות בנוגע לבריאותם קורות על בסיס יומיומי ונושא החיסונים כלל אינו יוצא דופן. יש לפעול מיידית להעברת האחריות לבריאותם של כלואים לגורם מקצועי".

בסוף השבוע שלחה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עורכת הדין עמית מררי, מכתב לשר לביטחון הפנים, שבו מחתה על החלטתו שלא לחסן אסירים בבתי הכלא, והבהירה לו כי היא ניתנה בחוסר סמכות. אוחנה השיב במכתב משלו כי ההחלטה לא תשתנה.

במכתבה מררי כתבה לשר לביטחון הפנים כי משרד היועץ המשפטי לממשלה סבור שההחלטה לא לחסן אסירים "לא יכולה לעמוד". "זכותם של אסירים ועצורים לקבלת טיפול רפואי מעוגנת בחוק ובפסיקה, ובהתאם לכך – על שירות בתי הסוהר לספק להם שירות רפואי באופן שיבטיח כי זכות זו לא תיפגע כתוצאה מכליאתם", הסבירה המשנה ליועמ"ש. "אין בחקיקה כל מקור סמכות המאפשר לפגוע בזכות זו בהנחיה המנוגדת למתווה משרד הבריאות בנושא זה".

חיסון קורונה
חיסון קורונה | צילום: רויטרס

כאמור, אוחנה השיב שלא יהפוך את ההחלטה. "יש לכם, ולכל מי שמעוניין בכך, עד ה-21 בפברואר להגיש את שמכם באחת מרשימות המועמדים לכנסת ה-24 ,ובמידה ותיבחרו לכנסת ולממשלה, בהחלט תוכלו לעשות כן", כתב. "עד אז, הואיל והאחריות על כלל הגופים הכפופים למשרד לביטחון הפנים מונחת על כתפיי, ואת הדין וחשבון לציבור אתן אני, ולא אתם - החלטתי תעמוד בעינה".

כזכור, לפני כשלושה שבועות הודיע אוחנה על החלטתו. "השר הנחה את שירות בתי הסוהר כבר ביום חמישי ה-24 בדצמבר שאך ורק נשות ואנשי הסגל יקבלו חיסון לנגיף הקורונה וכי אין לחסן אסירים ביטחוניים ללא אישור ובהתאם להתקדמות החיסונים בציבור הכללי", נמסר מטעמו.

את ההחלטה קיבל בניגוד למתווה לפיו בעדיפות הראשונה ייכללו אסירים וסוהרים, שפורסם ב-31 בדצמבר. משרד הבריאות החליט במסמך שפרסם כי הוחלט שבעדיפות הראשונה לחיסונים ייכללו אסירים וסוהרים, עובדי הגופים המורשים לטיפול בנפטרים ועובדי המתקנים היעודיים לטיפול בנפטרי קורונה, וכן מאושפזים במחלקות גריאטריות.