עדות המדריכה מאסון נחל צפית: "חששתי משיטפון - צחקו עליי"

נעם דור, שהייתה מדריכה ב"בני ציון" בזמן האסון ב-2018, העידה בביהמ"ש, וסיפרה כי הגיעה למכינה על מנת לבקש לדחות את הטיול בשל חשש ממזג האוויר הצפוי. "הלך הרוח היה ש'הכול יהיה בסדר'"

זמן צפייה: 00:42

אסון נחל צפית"הלך הרוח של המכינה הוא שלא מוותרים על טיולים, הכול אפשרי, לא חוזרים לאחור. הכול תמיד יהיה בסדר" - כך סיפרה הבוקר (שני) נועם דור, מי שהייתה מדריכה במכינת "בני ציון" בזמן אסון הנחל בשנת 2018, שבו נהרגו תשע נערות ונער, בעדותה בבית המשפט המחוזי בבאר שבע. כזכור, מנהל המכינה יובל כאהן והמדריך אביב ברדיצ'ב נאשמים בהמתה בקלות דעת.

דור, שהיא גם הבת של סגן מפקד יחידת חילוץ והצלה ערבה, תיארה כיצד כאשר היא בעצמה הייתה חניכה במכינה, היא הייתה הולכת "בטיולים בגשם", כלשונה, וכאשר הייתה פורשת לפעמים מהמסלולים, היו "צוחקים ויורדים עליי".

הזירה בנחל צפית
הזירה בנחל צפית | צילום: כבאות והצלה נגב

דור תיארה בפני השופטים את השתלשלות האירועים שהובילו לאסון. "בדרך כלל טיול הגיבוש מתבצע בנחל צאלים, כך היה נהוג. כמה שבועות לפני הטיול עצמו יוצאים כמה מדריכים לטיול הכנה בנחל צאלים. ביום ראשון לפני הטיול התחלתי להתעסק בזה, שלחתי הודעה שיש חשש לגשם וסופת רעמים ושאלתי בקבוצה מה לעשות, אם צריך לחפש מסלול חלופי או להשאיר ככה או במקרה הכי גרוע לדחות . שלחתי את התחזית, הטיול היה באחריותי ואני הבנתי שמזג האוויר לא מאפשר זאת, הטיולים הם עקב האכילס שלי במכינה, אני הכי פחדנית מהבחינה הזאת", סיפרה המדריכה.

"אני שואלת בקבוצה אם יש רעיונות למסלול חליפי, לאחר מכן אני שולחת צפי שיטפונות בקבוצה שקיבלתי מאבא שלי. באותו יום אני מתקשרת לאביב, אף אחד לא עונה לי על הצפי של השיטפונות. אני מבקשת מאביב לדחות את הטיול, אביב בודק מול החניכים ואומר לי שאפשר לדחות, שמבחינתו זה בסדר", הוסיפה דור בדמעות. "אחרי השיחה עם אביב בשעה חמש אני כותבת בקבוצה של החניכים שאני חושבת לדחות את הטיול בשבוע. הם לא מגיבים ואז אני מבקשת שוב שאולי כדאי לדחות בשבוע ומה הם אומרים. באותו יום נפגשתי עם יובל במסדרון ושאני ממש בלחץ מהטיול והוא אמר לי שאין מה לדאוג. ביום שני מתקבלת החלטה לדחות את הטיול, לאחר שהתייעצתי עם צוות הגיוס. עדכנתי גם את החניכים שאני דוחה את הטיול בשבוע ואז יובל אמר לי 'מי יבוא בלג בעומר לטיול'".

הרוגי אסון השיטפון בנחל צפית
הרוגי אסון השיטפון בנחל צפית | צילום: חדשות 13

לדברי המדריכה, היא התריעה בפני כאהן על זרימה משמעותית בנחלי הדרום, אך הוא ביטל את דבריה והגדיר זאת "היסטריה". "נבהלתי מהתשובה של יובל, שהערצתי אותו, ולקחתי צעד אחורה. התנהלתי בצורה לויאלית". במקביל, טענה כי בקבוצת עדכוני החניכים דווקא ניסתה לדחוף לכך שהטיול לא יצא לפועל.

"בישיבה עם יובל, אביב ויעל (סדן, שנהרגה באסון), יובל מעביר לנו בגדול איך יוצאים לטייל למרות החשש משיטפונות. בעצם בישיבה אני מזכירה שוב שלי אין מספיק ידע בטיולים - והם ממש צוחקים עליי. אומרים לי שאין מה לדאוג אם מגיעים מוכנים ויש לנו את כל הכלים", סיפרה דור. "המסר הוא שלא צריך לא לטייל בגלל שיטפון, אלא להיות מוכנים עם כל האמצעים. ביקשתי להתייעץ עם יחידת החילוץ, יובל אמר שהם פחדנים, שרוצים שלא נטייל כדי שאז לא יצטרכו לבוא לחלץ. אז מראש יגידו לנו לא לצאת".

יובל כהאן ואביב ברדיצ'ב
יובל כהאן ואביב ברדיצ'ב | צילום: חדשות 13

המדריכה סיפרה לשופט כי הגיעה לישיבה במטרה לדחות את הטיול. "אתה צריך להבין את הלך הרוח של המכינה. לא מוותרים על טיולים. הכול אפשרי. לא חוזרים אחורה. הכול תמיד יהיה בסדר", אמרה דור. כחניכה הלכתי בטיולים בגשם ופרשתי מהם, וצחקו עליי וירדו עליי. כשאביב אמר שהוא מוכן לדחות את הטיול הייתי ממש מופתעת. זה שיובל התעקש - זה לא הפתיע. ככה מתנהלים".